Självkörande budroboten Hugo ska sköta framtidens hemleveranser

2019-05-21 06:00  

Stora budbilar har snart gjort sitt. Runt hörnet väntar en armé av självkörande paketutlämningsrobotar. En av dessa rullar just nu sina första kilometer i Göteborg.

De som har rört sig i stadsdelen Lindholmen på Hisingen på sistone kan ha stött på ett lite märkligt ekipage som rullar runt på gatorna. Det handlar om en liten sex-hjulig budrobot med det medvetet gulliga tilltalsnamnet Hugo.

– Vi gick från skiss till en första prototyp på fyra månader. Det är helt ny marknad, så det finns ingen färdig mall för hur utvecklingen av den här typen av enheter ska gå till. Det är bättre att testa och få svaren på det sättet än att försöka gör allt rätt från första början, säger David Börjesson, en av den självkörande roboten Hugos skapare.

Målet: Skapa hållbara transporter i megastäder

Idén till Hugo föddes bland ett gäng anställda hos Berge Consulting. Den Göteborgsbaserade innovations- och designfirman har en innovationsarm kallad ”Berge Ventures”, som ger personalen en möjlighet att förverkliga innovationer som har potential att skapa stor samhällsnytta. De anställda får sedan ekonomisk hjälp från Berge att förverkliga den innovationen med ett startupbolags snabbhet.

– Antalet megastäder, med tio miljoner invånare eller mer, har tredubblats sedan 1990-talet. Samtidigt ser vi allt större problem med att skapa mer hållbara ”last mile”-leveranser i storstäderna. Vi såg att inom ”sista milen”-leveranser är nuvarande lösningar extremt dåliga för miljön, och att vi kunde göra stor en samhällsnytta inom detta område. Vi tror att Hugo kan vara en lösning på det växande problemet, säger David Börjesson, affärsutvecklare hos Hugo, som i dag är ett helägt dotterbolag till Berge Consulting.

Läs mer: Airmees smarta algoritmer ska knäcka Postnord

E-handeln har haft en explosionsartad utveckling globalt under det senaste decenniet. Enbart i Norden e-shoppades det för drygt 230 miljoner kronor förra året, enligt Postnords rapport E-handel i Norden 2018. I det skoningslösa kriget om kunderna har varje minut i leveranskedjan från köp till hemleverans blivit livsviktig för e-handlarna.

De sista kilometrarna, ”the last mile”, är dyrast i hela leveranskedjan. Orsaken till detta är dels lönerna till chaufförerna, dels att det är kostsamt för logistikföretagen att expandera sina flottor av budfordon.

Självkörande roboten Hugo har en lastvikt på 20 kg

Budroboten Hugo kan bli ett flexiblare, mer hållbart och billigare alternativ till dagens stora fossildrivna budbilar, tror David Börjesson. Den lilla paketutlämnaren klarar i dag av en lastvikt på 20 kilogram, kan köras i åtta kilometer i timmen och har en räckvidd på 2-3 kilometer.

– Vi tror att den räckvidden räcker för den typ av lite kortare leveranser där Hugo kan göra störst skillnad. Men vi befinner oss fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium. Det gör att vi enkelt kan förändra saker som batteristorlek eller byta fjädring om så önskas. Hugo har framgångsrikt testats för vinterkörning, och tanken är roboten ska kunna användas under alla årstider.

Hugo kommer att vara självkörande. Inuti den lilla roboten, som i dagsläget är 56 centimeter lång och 49 centimeter bred, finns en uppsjö av sensorer som ska hjälpa Hugo att hitta fram till sitt mål. Det egenutvecklade systemet förlitar sig bland annat på 180 graders lidar-teknik, gps, sonarsensorer samt kameror för att mäta djup och insamling av tredimensionella bilder.

Läs mer: ”Våra algoritmer påverkar hela leveransen – från sortering till utkörning”

I miljöer där exempelvis lidarsystemet inte räcker till kan Hugo dra nytta av en teknik kallad slam (Simultaneous Localization and Mapping) som är en avancerad metod för att utföra bildanalys i realtid. I praktiken innebär tekniken att en uppskattning av skalor och registrering av punktmoln används för att rita upp en kartmodell. Hugo kan sedan använda den kartmodellen för att navigera i sin omgivning.

– I dagsläget klarar Hugo att navigera runt både statiska objekt, som stolpar och soptunnor, och dynamiska objekt, som människor. Men det är en hel intrimningsarbete kvar. I framtiden kan kanske små flottor av full-lastade Hugos transporteras i skåpbil ut till förorten eller andra områden. Hugo kommer att köra autonomt, och en flotta av Hugo-leveransrobotar kommer att skötas av en mänsklig operatör som kan ingripa om situationen kräver det.

Har bara en konkurrent i Sverige

Hugo är bara i en av många olika självkörande budrobotar som är under utveckling. Längst har amerikanerna kommit hittills, med stora satsningar som görs av allt från uppstartsbolag som Starship, till teknikjättar som Amazon.

Men i Sverige har Hugo än så länge bara en konkurrent: Dyno Robotics i Linköping, som precis är i färd med att bygga sin första prototyp.

Vad tror du att ni som en svensk startup kan erbjuda som teknikjättarna inte har?

– Vi har en bra förståelse av dels teknik- och designdelen, dels en bra förståelse av den svenska marknaden och vad som efterfrågas här. Eftersom vi är en startup kan vi jobba snabbt och iterativt till skillnad från tröga storföretag. Sedan tycker jag att det är viktigt att det fortsätter att satsa på svensk innovation och svenskt näringsliv.

Läs mer: Amazon låter en robot slå in varorna

Men det finns också en annan sak som gör Hugo unik gentemot konkurrenterna, enligt David Börjesson. Lådan som varorna ligger i går att anpassa efter e-handlarnas eller logistikföretagens behov. Det gör att Hugo ska kunna användas till allt från att leverera matkassar till ett eller flera paket i ett hyllsystem.

– Hugo är byggd med ett stort antal kontaktytor. Det gör att vi kan anpassa leveranslådans storlek utan att behöva genomföra stora förändringar av designen. Vi har satsat på att få till en så flexibel lösning som möjligt.

Kan lösa kostsamma returer åt e-handlare

Vid sidan av budroboten Hugo utvecklas även app-baserad användarplattform. Nyckelordet under utvecklingen är flexibilitet. Den som beställer en Hugo för hemleverans ska kunna följa budrobotens färd mot sitt mål i realtid via mobilappen.

Slutkunderna ska också kunna välja ett helt utbud av leveranstider, något som är svårt för etablerade logistikbolag som DHL och Postnord att erbjuda. Ett annat problem som Hugo skulle kunna lösa för e-handlarna är de kostsamma returerna.

– Tanken är att slutkunden ska kunna be Hugo att vänta nere på trottoaren medan man prövar de olika plaggen. Sedan kan Hugo enkelt och snabbt köra tillbaka två av de tre skjortorna du hade beställt, men inte gillade.

Läs mer: Microsoft spanar efter svenska startups

Under våren har Hugo inlett ett forskningsprojekt i Vinnovas regi tillsammans med Textilhögskolan i Borås, kläduthyrningstjänsten Something Borrowed och Ericsson. Projektet ska pågå till våren 2020, och under arbetets gång ska Hugo testas för att leverera klädpaket till Something Borrowed kunder i staden.

– Tillsammans med Textilhögskolan och Something Borrowed jobbar vi med att anpassa Hugo till cirkulära flöden av modeplagg. Ericsson bidrar med kunskap om nätverksdelen. I dag förlitar vi oss på 4g-teknik, men målet är att Hugo ska ha stöd för 5g-funktionalitet.

Just nu arbetar Hugo med att färdigställa en tredje, mer utvecklad prototyp av budroboten. Samtidigt letar startupen efter partners, förslagsvis inom e-handeln eller logistikbranschen, för att genomföra skarpa tester av tekniken.

– Vi drivs av att hjälpa till med att skapa en framtid där stadens gator återgår till människor och inte ockuperas av olika stora leveransbilar. Just nu letar vi efter partners och företag som är lika drivna och ambitiösa som vi är till att lösa sista milen-problemet.

Hugo

Gör: Utvecklar en självkörande budrobot.

Ort: Göteborg.

Startat: I augusti 2018.

Antal anställda: 4 i dagsläget, men tar också in hjälp på konsultbasis från moderbolaget Berge Consulting.

Finansering: Stöd från Vinnoa, Drive Sweden samt Vinnova.

Övrigt: Namnet "Hugo" är akronym av frasen "Here You Go", på svenska ungefär "varsågod".

Genomför forskningsprojekt med Vinnova och Ericsson

I våras startade Hugo ett projekt i Vinnovas regi tillsammans med Textilhögskolan i Borås, kläduthyrningstjänsten Something Borrowed och Ericsson.

Projektet ska pågå till våren 2020, och under arbetets gång ska Hugo testas för att leverera klädpaket till Something Borrowed kunder i staden.

I dag förlitar sig budroboten på 4g-teknik, men målet är att Hugo ska ha stöd för 5g-funktionalitet.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt