Semcon automatiserar svensk bränslecellstillverkning

2018-10-03 14:04  

Bränslecellsbolaget Powercells produktion ska skalas upp i samarbete med Semcon. Slutmålet är svensk masstillverkning av bränsleceller.

Teknikföretaget Semcon samarbetar sedan tidigare med Göteborgsbaserade Volvo-avknoppningen Powercell, som utvecklar och tillverkar vätgasdrivna bränsleceller och bränslecellssystem. Deras celler används såväl i fordon som i stationära applikationer.

Nu fördjupas samarbetet, i syfte att skala upp Powercells produktion med hjälp av automatisering och robotar.

Läs mer: Svenska bränsleceller ska ge elbilar längre räckvidd

– Vi ser Semcon som ett naturligt val. De har den breda kompetens och erfarenhet inom automation och produktionsutveckling som vi har behov av, säger Powercells vd Per Wassén.

Semcon levererar testkoncept, produktionsutrustning, installation och idrifttagning för semiautomatisk provtillverkning av bränsleceller.

– Konkret handlar det om ett tvåstegsprojekt med två stycken Kukarobotar till att börja med. Längre fram blir det både fler och större robotar för en komplett automation, säger Thomas Lydhig, teknisk projektledare på Semcon.

Han kan peka på flera utmaningar med att robotisera tillverkningen av så pass tekniskt avancerade produkter som bränsleceller:

– En bränslecell innehåller ju hundratals små plattor som stackas, alltså monteras i serie, och det måste göras väldigt noggrant. Det handlar om fina toleranser och hög precision vid stackningen, samtidigt som hastigheten är otroligt viktig. Alla de tre delarna måste vi få ihop på ett bra sätt, säger Thomas Lydhig.

Läs mer: Biljättarna i samarbete – ska utveckla vätgasbilar

Slutmålet är massproduktion.

– Bränsleceller är dyra idag, och vi måste hitta lösningar för att masstillverka dem i Sverige och Europa, för att uppnå en annan prisbild, säger Thomas Lydhig.

Semcon har inledningsvis gjort virtuella simuleringar, där hela produktionsprocessen har visualiserats, för att verifiera åtkomst, cykeltider och layout. Just nu verifierar man genom fysiska tester i egna lokaler, och under oktober-november installeras robotarna hos Powercell för vidare tester på plats.

Thomas Lydhig framhåller det intressanta med att få arbeta i ett projekt som berör förnybar energi.

– Jag kör själv elbil sedan några år tillbaka, och tycker det är väldigt kul att få jobba med Powercell i det här projektet. Att få komma in i bilindustrin och hjälpa till att sänka priserna på tekniker för den framtida elförsörjningen, det är riktigt roligt, säger Thomas Lydhig.

Semcon

Semcon är ett internationellt teknikföretag som grundades i Sverige 1980, och idag har kontor på över 30 platser i åtta olika länder. De samarbetar främst med företag inom branscherna fordon, industri, energi och life science.

Koncernen har över 2 000 medarbetare och omsatte 1,8 miljarder kronor 2017.

Powercell grundades 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. De utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar och -system för stationära och mobila användningsområden. Bränslecellerna drivs av ren eller reformerad vätgas och genererar elektricitet och värme utan några andra utsläpp än vatten.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt