Sekab i stort EU-projekt för tillverkning av bioflygbränsle

2018-05-15 14:59  
Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på Sekab.

EU bidrar med 13,9 miljoner euro till ett projekt som ska visa hur rester från skogsindustrin kan bli biobensin och bioflygbränsle. Elva aktörer från åtta EU-länder ingår i projektet, däribland svenska Sekab.

I takt med att debatten om flygets påverkan på klimatet har intensifierats har också biobränsle till flyget blivit en allt hetare fråga. Biobränsle skulle inte eliminera koldioxidutsläppen från flygen, men tros åtminstone kunna kompensera för de högre koldioxidutsläpp som vårt ökande flygande ger. Med biobränsle i flygtanken skulle också en mindre del av flygets klimatvärmande utsläpp på över 8 000 meters höjd, det som kallas höghöjdseffekter, kunna försvinna.

Nu ska svenska Sekab och Peab Asfalt tillsammans med bland annat finska Neste Engineering Solutions, franska Global Bioenergies och nederländska SkyNRG demonstera hur rester från barrved kan bli både biobensin och bioflygbränsle. Det treåriga projektet ”Rewofuel” har en budget på totalt 19,7 miljoner euro, varav 13,9 miljoner euro är ett bidrag från EU.

– Det här är ett jättestort projekt. För oss kommer det att innebär att mycket av det vi gör vid vår demoanläggning i Örnsköldsvik de närmaste åren kommer att ha fokus på det, berättar Jonas Markusson, ansvarig för innovation och produktutveckling på Sekab.

Läs mer: Svenskt grönt flygbränsle ligger ständigt flera år bort

Socker och lignin

Sekab ska bidra med sina kunskaper kring förädling av biomassa till socker och lignin, den så kallade sockerplattformen, som i ett senare steg kan bli biobränsle. Arbetet har hittills skett på demonivå och ska nu kopplas ihop med Global Bioenergies teknik, som handlar om att omvandla förnybara råvaror till kolväten genom fermentering.

Det uppgraderade sockret som Sekab tar fram i Örnsköldsvik kommer att skickas till Tyskland, där Global Bioenergies har sin demoanläggning. Där kommer man att producera isobuten. Finska Neste Engineering har utvecklat tekniken som ska ta isobutenet vidare till bioflygbränsle.

– Vi räknar med att vi inom ramen för det här projektet ska kunna komma en bra bit på vägen till certifiering, säger Jonas Markusson.

Vad ska ni ha uppnått efter de här tre åren?

– När tiden har gått ska vi ha verifierat produkterna i den här processen. Därefter ska ingenjörsbolaget Technipfmc ta fram ett underlag som blir ett första steg till investeringsbeslut för att bygga ett nytt bioraffinaderi Estland. Tanken är att där producera tonvis med biobensin och bioflygbränsle från barrvedsrester, berättar Jonas Markusson.

Biobensinet som ska utvecklas inom ramen för samarbetsprojektet ska hålla samma kvalitet som alkylatbensin, säger Jonas Markusson, ett 100-oktanigt, högkvalitativt bensin som även ska gå att använda i propellerplan.

Fyra miljoner i EU-bidrag

Sekab får drygt 4 miljoner euro i EU-bidrag, något mindre än Global Bioenergies som leder samarbetsprojektet. Tillsammans får de två företagen ungefär 70 procent av hela investeringspaketet, säger Jonas Markusson. Men alla parter går också in med egen tid och finansiering. Jonas Markusson uppger att EU finansierar ungefär tre fjärdedelar av varje parts budget och att varje part själv står för en fjärdedel.

Utmaningen för projektet blir enligt Jonas Markusson framför allt att validera och optimera processerna. För Sekabs del väntar han sig inga större överraskningar, mer än att sockerspecifikationen kan behöva förfinas.

– Det är snarare vissa saker som ligger lite utanför projektet som kan bli utmaningar, som hur man ska hantera vattenflödena vid anläggningen i Estland. Det ska bli spännande att se om vi kan få fram en kvalitet på biobränsle som bedöms vara tillräckligt lik det som redan är certifierat, så vi kan få ett färdigcertifierat bränsle.

Det EU-finansierade projektet startar officiellt den 1 juni i år. Den 27 juni träffas parterna i Örnsköldsvik för att gå igenom varje del i projektet och prata om vilka krav som kommer att ställas.

Elva aktörer i stort EU-projekt för biobränsle

Totalt ingår elva aktörer från åtta EU-länder i det treåriga projektet ”Rewofuel” som startar officiellt den 1 juni 2018. Projektet har en total budget på 19,7 miljoner euro, varav 13,9 miljoner euro är EU-bidrag. Resten kommer från deltagarna i projektet.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt