Samsung från insidan – här skapas framtidens mobiler

2018-11-01 06:00  

Vad sker egentligen bakom dörrarna hos världens största mobiltillverkare? Ny Teknik åkte till Samsungs Digital City i Seoul.

Är Samsung på väg att lansera mobiler med vikbara skärmar? Hur stor kan en smartphone bli? Är det stopp för det klassiska uttaget för hörlurar i kommande modeller? Kommer mobilkameran placeras under skärmglaset för att maxa skärmytan? Vad är nästa steg inom ai för mobiler?

Frågorna är många och nyfikenheten på framtidens mobilmodeller tycks inte vara på väg att dö ut. Tvärtom.

Under hösten har tillverkarna tävlat om att lansera prestigemodeller. Storleken, kraften och prislappen är tre tydliga förändringar. Mobilerna blir helt enkelt smartare, kraftfullare med längre batteritider och betydligt dyrare än tidigare. Toppmodellerna säljs nu för mellan 10 000 och 17 000 kronor.

– Vi kommer se en större bredd i prisbilden för våra mobiler, även i toppsegmentet. Kunderna får fler val inom Galaxy S- och Noteserierna beträffande prestanda, funktionalitet och minneskonfigurationer vilket gör att de inte nödvändigtvis behöver hamna i det prisspann du nämner. Samsung kommer i högre utsträckning än tidigare lansera ny teknik genom A-serien som ligger i en lägre prisklass än S- och Note-serien. Ett exempel är Galaxy A9 som nyligen lanserades med fyra kameror på baksidan, säger Fredrik Pantzar, nordisk chef för produktledning på Samsung och fortsätter:

Läs mer: Samsung ryktas döda notch-design 2019 med Galaxy S10

– Vi ser att konsumenterna prioriterar kamerakvalitet, skärmkvalitet, tålighet och batteritid högt. Vi gör djupanalyser av människors mobilanvändande och beteende ur både ett globalt men även regionalt perspektiv och har alltid data som grund för vår produktutveckling. 

Samsung har tappat drygt 10 procentenheter av sin dominans på världsmarknaden för mobiler mellan andra kvartalet 2014 och andra kvartalet 2018. Hela tappet har i princip ätits upp av den aggressiva konkurrenten Huawei som växt från 4,3 procent till 15,8 procent, enligt det amerikanska analysföretaget IDC. Samsung har under samma period fallit från 32,3 procent till 20,9 procent.

–Vi ser att det kommer nya konkurrenter medan några andra blir mindre starka. Vi känner oss trygga i vår strategi och har alltid baserat vår framgång på innovation, starka produkter och ett relevant ekosystem. Det kommer konsumenterna att få se ännu mer av inom närmsta framtiden, säger Fredrik Pantzar.

Läs mer: Samsung och NEC tar upp kampen mot Ericsson på 5G

För att få svar på frågorna ovan åkte Ny Teknik till Samsung Electronics R&D-verksamhet i Suwon, strax söder om Sydkoreas huvudstad Seoul. Området är döpt till Digital City. Här utvecklas inte bara framtidens mobiler, snarare handlar det om en arsenal av uppkopplingsbara och smarta prylar. Företagets skarpaste hjärnor, drygt 35 000 personer av totalt 69 000 inom forskning och utveckling, finns samlade i Digital City för att utveckla mobiler, tv-apparater, nya betallösningar, dammsugare, toaletter, ai-systemet Bixby och mycket mera.

Under besöket träffar vi flera entusiastiska ingenjörer, designers, utvecklare och musiker. Ständigt övervakade av aningen nervösa medföljare från den interna kommunikationsavdelningen. De berättar mer än gärna om tankarna bakom de senaste lanseringarna men väger svaren noga när de får frågor om vad som pågår i labben. Mer om det snart.

5g-mobiler ut på marknaden 2019

Samsungs övergripande ambition är att alla produkter företaget lanserar från 2020 ska vara uppkopplingsbara och smarta. De fyra grundstenarna är inte oväntat big data, iot, ai och 5g. Redan under nästa år kommer mobiler med 5g-stöd. Inte minst viktigt på den egna hemmamarknaden där den lokala operatören SK Telecom börjar 5g-utrullningen i december. Samsung är en av tre nätleverantörer.

Den sydkoreanska jätten satsar stenhårt på att bli en betydligt större leverantör av mobilnät när operatörerna tar klivet från 4g till 5g. Ett exempel är det senaste förvärvet av det spanska teknikbolaget Zhilabs vars ai-baserade nätverksanalyser används för att säkra kvaliteten i 5g-näten.

– Vem har bättre förutsättningar än vi när 5G rullas ut och allt blir uppkopplingsbart? Eftersom vi har en sådan bredd på produkter är vi svåra att matcha, säger Manyoung Kim, försäljningsansvarig för Samsung i Europa, på Samsung Electronics självsäkert i samband med en lunch med traditionell koreansk mat i en av Digital Citys 135 byggnader.

Läs mer: Här är allt vi vet om kommande Samsung Galaxy S10

Manyoung Kim har till skillnad mot många av sina kollegor en kortklipp frisyr, en slimmad kostym och ett gott självförtroende. Kanske beror det på att han föddes i Tyskland och mestadels verkar på den europeiska marknaden.

– Till din glädje kan jag säga att vi ser stora rörelser bland de europeiska operatörerna och ökat intresse för 5g. Betydligt mer än för ett år sedan. Störst intresse finns i USA där kapaciteten i LTE-näten är ett stort problem. Här i Korea är det ett beslut på att man ska vara först ut, och då händer det saker. Men det är inte omöjligt att 5g rullas ut i Europa snabbare än vad någon trott tidigare, säger Manyoung Kim.

Brinnande Note 7 raderad ur historien

Under en rundvandring i flera olika labb får vi se hur en mobiltelefon genomgår en rad olika tester innan de släpps ut på marknaden. Det är tester av hur en ny modell klarar olika temperaturer, vattentålighet, tryck- och böjlighet. Och givetvis en rad olika falltester för att se om skärmen spricker. En ingenjör säger glatt att ingen skärm spruckit i samband med sluttesterna.

– Zero percent get a cracked screen, säger hon bestämt när detta ifrågasätts.

Fråga samma person om varför Galaxy Note 7 inte finns uppsatt i montrarna med mobiler som företaget historiskt sett lanserat och du får en nervös tystnad tillbaka. Faktum är att modellen har raderats ur Samsungs historia på alla platser där det visas upp mobiler eller pratas om mobilutvecklingen.

Läs mer: ”6T är Oneplus viktigaste telefon hittills”

Du kanske minns debaclet när Note 7 på grund av ett för stort batteri hade en förmåga att explodera och börja brinna. En skandal som beräknas ha orsakat att företaget förlorade 3 miljarder dollar i försäljningsintäkter.

Alla frågor om lärdomar från batterihaveriet möts med tystnad eller nonsenskommentarer. I stället vill man prata om de senaste modellerna Galaxy Note 9, Galaxy S9 och Galaxy A9. Tre mobiler som genererat skyhöga betyg av externa experter. I Digital City är det mer intressant att prata om framtiden i stället för dåtiden.

Telefon med vikbar skärm snart verklighet

Att Samsung blir först ut med en vikbar skärm är ingen vild spekulation. En förhandsvisning kan komma redan under företagets stora utvecklarkonferens 7-8 november i San Francisco. Under vårt besök lovar Samsung att spännande skärmnyheter dyker upp inom kort.

– En smart telefon med vikbara skärm kräver innovation, inte bara i displayen utan även i delar av hård- och mjukvaran. Varje komponent och tjänst måste fungera med varandra för bästa användarupplevelsen. Därför har vi satsat många år på forskning och utveckling för att skapa en hopfällbar display som möter marknadens förväntningar, säger Harksam Kim, chef för visuel utveckling på Samsung,och fortsätter:

För närvarande samarbetar vi med olika partners för att förbättra prestanda, hållbarhet och användarupplevelse. Tyvärr kan jag på det här tillfället inte ge dig detaljer om det eftersom vi fortfarande arbetar med produkten.

 

Vilka begränsningar ser du ur en visuell synvinkel när det kommer till möjligheterna att göra telefonerna större?

– Det är en utmanande uppgift. Vi jobbar kontinuerligt för att övervinna begränsningarna. Fram till 2012 var en vanlig skärmstorlek för en smartphone mindre än 5 tum. Vi försökte vara innovativa och introducerade Galaxy Note med en skärm på 5,3 tum. Det var kontroversiellt då, men de flesta kunde komma överens om att konsumenterna ville ha önskat större skärm. I allmänhet tycker vi att mindre än 75 mm är optimal storlek för vanliga människor. Vi försöker att förbättra på tekniken som oändligheten, och utveckla ny formfaktor så att vi kan leverera maximal storlek på skärmen med bekvämt grepp.

Läs mer: Apple och Samsung får böter för långsamma mobiler

När det kommer till artificiell intelligens investerar Samsung i separata ai-center runt om i världen. Än så länge är det oklart vad det innebär mer konkret för kommande mobiler. Det är uppenbart att Samsung till skillnad från exempelvis Google inte har några större ambitioner att lansera Bixby på svenska. Det pågår heller inga konkreta samarbeten med konkurrenterna om att göra Bixby kompatibelt med exempelvis Amazons Alexa eller Apples siri. Däremot kan vi nog vara säkra på att utvecklingen av smarta mobiler inte har nått en gräns för vad som är möjligt.

– Vi går en intressant tid till mötes då den traditionella formfaktorn utmanas. Mobilen blir ännu mer i centrum för användaren. Den kommer att utmana persondatorns roll, mobilen kommer att vara i centrum för folks hälsa, den kommer att få en tydlig roll inom iot och det kommer fler intressanta wearables, säger Fredrik Pantzar.

Och vi kan nog räkna med mobiler med böjbara skärmar, ännu bättre batteritider, 5g-uppkoppling, bättre kameror och fler smarta funktioner redan nästa år.

Samsung Electronics

Grundat: 1969

Vd: Kwon Oh-hyon

Antal anställda: 310 000

Omsättning: 212 miljarder dollar (2017)

Verksamhet: Samsung Electronics är världens största tillverkare av mobiltelefoner, tv-apparater och halvledare. Företaget utvecklar och säljer många andra elektroniska produkter med syfte att förenkla och underhålla vår vardag.

6 fakta om Samsung Digital City

1. Området i Suwan består av fyra större huvudbyggnader och 131 mindre hus med lab, kontor, motionsanläggningar och lägenheter för forskare på besök. Totalt arbetar 35 000 personer i Digital City.

2. Det finns flera vårdmottagningar på området och alla sjukvårdstjänster är gratis för de anställda.

3. Digital City har 500 bussar som transporterar personalen till och från 131 destinationer runt om i Seoul med omnejd. Det finns även en helikopter att tillgå.

4. 150 lärare finns på plats för att ta hand om cirka 900 av de anställdas barn i förskoleåldern.

5. Det finns tio utomhusplaner för basket, fyra badmintonplaner, tre fotbollsplaner och två baseballplaner som de anställda har fri tillgång till.

6. Varje dag serveras de anställda 72 000 måltider. Det finns 92 olika menyer att välja från och det är gratis.

Per Danielson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt