Premium

Så valde Volvo ut de udda ljuden till sina ellastbilar

Fyra olika ljud ska göra omgivningen medvetna om ellastbilarna. Här berättar Anna Wrige Berling om hur Volvo Lastvagnar har resonerat kring ljuddesignen.

Publicerad

I EU har nya elbilar sedan tidigare tvingats ha ett syntetiskt ljud för att göra omgivningen varse. Under förra året presenterade flera biltillverkare nya ljud för de batteridrivna modellerna, exempelvis Skoda som valde att imitera en förbränningsmotor. Volvo Cars skapde sin tolkning under parollen "ansvarsfull och hållbar ljuddesign" – medan Audi hittade sitt ljud i änden av ett aluminiumrör.

Den 1 juli i år börjar en ny lag gälla som säger att samtliga elfordon inom EU måste avge ett med hastigheten stegrande ljud när de färdas i upp till 20 km/h – och vid "topphastigheten" ligger kravet på 56 decibel. Nu har Volvo Lastvagnar presenterat de olika ljud som bolaget har designat för sina tre tre tunga och lika många medeltunga ellastbilar.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här