Så tyst rullar Volvos nya elektriska lastbilar – Ny Teknik har testat

2021-07-01 07:02  

Som första tidning har Ny Teknik provkört de nya helelektriska lastbilarna FM och FH från Volvo Lastvagnar. Häng med när Anders Frick tar en åktur i Göteborg.

Det första som slår mig är hur otroligt tyst lastbilen är. Endast ett svagt sus hörs inne i förarhytten när jag rullar fram längs med provbanan, som delas mellan Volvo Cars och Volvo Lastvagnar. Varken Volvo FM eller Volvo FH finns ännu på marknaden, men till och med en lekmannachaufför som jag inser att arbetsmiljön för riktiga chaufförer ljudmässigt sett kommer att bli mycket behaglig när modellerna kommer ut på marknaden.

I och med lanseringen av Volvo FH, FM och en tredje modell; Volvo FMX, har Volvo Lastvagnar nu sex olika modeller i sin palett. Serieproduktionen av de nya tunga lastbilarna kommer att dra igång med dragbilar under andra halvan av 2022, och senare jämnlastbilar i början av 2023.

Samma plattform som sina fossila kusiner

Lastbilarna är byggda på samma plattform som deras motsvarande diesel- eller gasvariant. Det innebär till exempel att det ökar flexibiliteten för företaget att skala upp produktionen om och när efterfrågan ökar.

– Vi kan producera den elektriska lastbilen på samma produktionslina här i Tuve som vi producerar våra dieselbilar, vilket gör att vi också kan öka volymen på våra elektriska lastbilar när det behövs, säger Anna Thordén, Product Manager Electromobility.

Foto: Anders Frick

Tre elmotorer kopplas ihop med växellådan I-Shift med en ny växlingsstrategi som är optimerad för eldrift. Resultatet är en kombinerad elmotoreffekt på 490 kW (666 hk) och ett vridmoment från växellådan på upp till 28.000 Nm.

Läs mer: Volvos nya test: 60 tons ellastbil kör rutt på 15 mil

En ellastbil med sex batteripack har en nominell kapacitet på 540 kWh, men hur långt det går att köra med hjälp av batterierna är svårt att exakt svara på, för det beror på många olika faktorer.

Räckvidd på upp till 30 mil

– Vi brukar säga att våra lastbilar har en räckvidd på upp till 300 km, men det är medelsiffra. Temperaturen, däcken, lasten och hur gamla batterierna är något av det som påverkar räckvidden. Dessutom har vi sett att olika förares körbeteende kan påverka förbrukningen med upp till 20 procent, säger Anna Thordén.

Läs mer: Volvo bromsar hyttlösa självkörande dragbilen

Ny Teknik fick chansen att provköra Volvo FH Electric, som främst är inriktad mot regionala transporter och transporter mellan städer, samt Volvo FM Electric, som är till för tunga lokala transporter och regional distribution. I filmen från provkörningen intervjuas även Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar, om hur bolaget arbetar för att nå de uppsatta miljömålen.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt