Premium

Så ska Volvo och Northvolt återvinna elbilsbatterier

Kan orenheter ställa till det när gamla battericeller återvinns och blir till nya? Det ska Volvo Cars ta reda på tillsammans med Northvolt.

Publicerad

Batteriet utgör en stor andel av det klimatavtryck en elbil ger upphov till vid tillverkning. Metallerna som behövs för tillverkning riskerar dessutom att bli en bristvara, när batteribehovet ökar. Därför vill till exempel den svenska celltillverkaren Northvolt använda metaller från återvunna batterier för att skapa nya. 

Men hur påverkas battericellens prestanda av att den tillverkats från återvunna material? Det vill bland annat biltillverkaren Volvo Cars ta reda på tillsammans med Northvolt, Chalmers och Uppsala universitet, i ett projekt som kallas för Nybat.  

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här