Så ska Porsche säkra utsläppsfri bensin i framtiden

2021-09-16 11:22  

En internationell satsning där chilensk vindkraft ska ge utsläppsfri bensin till tyska sportbilar. Nu har första spadtaget tagits på projektet Haru Oni.

Många svenskar förknippar sannolikt Patagonien med orörd natur samt vildmarkskläder. Men snart kan området som ligger längst ner i Sydamerika kanske även förknuippas med utsläppsfria bränslen. 

Varför? Jo, i slutet av förra veckan togs det första spadtaget för den ”integrerade energifabriken” Haru Oni – och målet är att den vid mitten av 2020-talet ska pumpa ur sig miljontals liter av så kallat e-bränsle.

På plats under lanseringen var den chilenska energiministern Juan Carlos Jobet och Thorsten Herdan, Tysklands generaldirektör för finans- och energimyndigheten – samt representanter från olje-, gruv- och teknikföretag och biltillverkaren Porsche.

– Med Haru Oni så kommer vi föra ”power-to-X-teknik” till den globala marknaden. Vi kommer tillsammans utveckla och förverkliga världens första integrerade, kommersiellt storskaliga fabrik för att producera syntetiskt, klimatneutralt bränsle, sade Armin Schnettler, ansvarig för ny energi på Siemens Energy, vid invigningen.

E-bränsle som kan ersätta bensin

Själva pilotanläggningen består av en vindsnurra som ger energi till att producera vätgas. I det andra steget filtreras koldioxid ut ur luften, och i kombination med vätgasen bryggs en syntetisk metanol. Denna förädlas i sin tur till ett e-bränsle som kan ersätta bensin. 

Redan 2022 ska anläggningen ha producerat de första 160 000 litrarna e-bränsle. I steg två, år 2024, ska fabriken vara utbyggd för att kunna producera 55 miljoner liter. Två år senare ska det skeppas ut 550 miljoner liter e-bensin om året. 

Läs mer: Här är Audis storslagna vision för framtidsbilen Grandsphere

Porsche, som initierade projektet, ska initialt köpa allt bränsle som producera för att sedan använda det inom racing. På frågan vad Porsche bidrar med i utvecklingen av Haru Oni-anläggningen, svarar biltillverkarens utvecklingschef Michael Steiner såhär:

– I början har det inte handlat om teknik – utan om att få in rätt partners i projektet. Detta så att vi täcker hela värdekedjan. Men i det andra skedet så handlar det om att vi måste få till specifikationer på e-bränsle. Om det ska vara lätt att använda så måste det vara kompatibelt med dagens teknik och konkurrenskraftigt mot andra alternativ. 

– Det vi kan om termodynamik, förbränning och utsläpp gör att vi kan bidra med kunskap om hur vi kan framställa högkvalitativt bränsle, säger Michael Steiner.

Ett syntetiskt bränsle som man kan använda i förbränningsmotorer är alltså själva målet med projektet. För Porsche, som otroligt nog har 70 procent av alla sina producerade bilar kvar ute på vägarna, är det därför ett mycket viktigt projekt. 

Omvandlar vindkraft till vätgas

Utan utsläppsfria alternativ kommer förbränningsmotorerna att slockna. Men kommer det vara så att det bara är att tuta-och-köra med det nya e-bränslet – eller krävs det modifikation av motor?

– Vår expertis i bränslekompatibilitet ligger bakom att det blandas på ett sätt som gör att det fungerar i alla bilar upp till 911 GT3 RS. Det kommer vi se till – annars skulle det inte bli samma värde i det. 

Men varför göra bensin? Att stanna vid metanol skulle ju innebära mindre energiförluster?

– Ja, visst är det så att man förlorar energi i varje steg man tar i värdekedjan. Dock kommer den största förlusten när man omvandlar vindkraft till vätgas. Och om vi hade stannat vid e-metanol hade vi tappat större delen av vår bilflotta. E-metanol är inte ointressant, men för att det ska fungera i existerande bilar måste det vara som ett bensinalternativ. 

Läs mer: De tar upp kampen om solid state-batterier – ger hopp om högre energitäthet

Utsläppsfritt – men dyrt? Hur mycket räknar ni med att en liter e-bensin kommer kosta?

– Jag ska nog inte kommentera pris när vi är i pilotfasen. Det är ju inte jämförbart med andra alternativ. Men runt 2026 kommer det vara konkurrenskraftigt, och jag tror inte att det skulle kosta mer än runt två dollar innan skatter. Det tycker jag att ett miljövänligt bränsle kan vara värt.  

Men hur är det då med utsläppen? Marknaden som e-bensinen är tänkt för, Europa, ligger på andra sidan havet och att skeppa utsläppsfria bränslen med bunkerdiesel förefaller vara en slags hållbarhetens pyrrhusseger.

– Det är en svår balansakt att bygga upp en sådan här industri samtidigt som det ska ge effekt. När det kommer till att skeppa det första bränslet kommer det att ske i containrar med logistikpartners. Men vi diskuterar med andra intressenter som vill göra pilottester för att få även den delen av värdekedjan hållbar. Så det är något som vi fortfarande diskuterar, säger Michael Steiner.

Felix Björklund

Mer om: Porsche Bensin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt