Så ska den uppkopplade salladsbaren erövra världen

2018-11-07 09:57  

Med sin plocksallad har Picadeli tagit över var och varannan mataffär i Sverige. Men genomslaget hade inte varit möjligt utan sensorer och moln.

– Allting är samlat här, allt butiken behöver ha koll på finns i appen, berättar Linda Larsson som är affärsutvecklare på Picadeli och visar på telefonen.

Vi står vid salladsbaren på en mataffär i Gamlestan i Göteborg, ett stenkast från Picadelis huvudkontor i en avlagd del av SKF:s kullagerfabrik. Strimlade morötter, kycklingspett och burkar med salladsdressing är prydligt uppradade i bunkarna.

Läs mer: 3D-printad pizza på fem minuter

– Tekniken är otroligt viktig för att kunna leverera den här typen av mat på ett fräscht, säkert och effektivt sätt, berättar Jonas Landström som är it-chef på företaget.

Det här är en av över 1 000 uppkopplade salladsdiskar med självplock som Picadeli placerat ut runt om i Sverige. Du har säkert sett dem i din lokala matbutik eller på valfri stormarknad. Från en blygsam start i Vänersborg för drygt tio år sedan har fenomenet spridit sig till Finland, Estland, Danmark, Tyskland och förra året expanderade bolaget till Frankrike och har hunnit installera 160 salladsbarer där.

– Under högsäsongen på sommaren säljer vi över 100 000 sallader om dagen i Sverige, berättar Jonas Landström.

Efter en lyckad karriär på Volvo Groups riskkapitalbolag i San Francisco återvände han för ett par år sedan till Sverige för att hamna i matbranschen – och såg en lågt hängande frukt.

– Jag fick själv se hur mjukvara verkligen förändrade dynamiken i fordonsbranschen. Därför hade jag en väldigt stark tes om att tech kan skapa väldigt mycket värden i branscher som inte är så techintensiva, säger Jonas Landström.

Läs mer: Roboten som sköter rostade brödet

Den där salladsdisken är faktiskt smartare än den ser ut. För att kunna följa hur råvarorna till miljontals sallader färdas land och rike runt och för att kunna se vad som börjar bli gammalt, dåligt eller ta slut är den ständigt uppkopplad och pepprad med sensorer.

De håller koll på att fläktarna snurrar och att kompressorn funkar. Men viktigare är att den håller koll på att maten håller rätt temperatur och inte ligger framme för länge.

– När någon på butiken lägger ned en vara i disken skannar de en qr-kod som skickar en signal till vårat backend-system. Då startar en klocka både i butikens handenhet och i våra datorsystem så att vi har koll på hur länge varje produkt legat. Om något är på väg att gå ut skickas en varning både hit och till butiken, säger Jonas Landström.

På en dator tar han fram företagets eget it-system där det går att se vad för vara som ligger i varenda balja i varenda salladsbar i varje butik – och hur länge den legat där. Om larmet går och butiken inte gör något åt saken kan Picadelis support ringa upp och ber dem byta ut varorna.

Problemet med att leverera sallader till tusentals butiker är att du sätter mycket på spel. Om du inte har kontroll på flödet av mat och hur länge allting legat framme finns risken att en kund någonstans plockar på sig lite skinka eller en skopa räkor som legat framme för länge och råkar ut för en matförgiftning. Det drabbar inte bara den lokala handlaren, utan även Picadeli vars namn står på salladsbaren.

– En produkt som legat för länge håller inte den kvalitet som vårt varumärke står för. Att använda den här typen av teknik är det enda sättet för oss att hålla maten på rätt kvalitetsnivå när vi skalar upp vår verksamhet, säger Jonas Landström.

Men sensorerna och dataflödena är inte bara en säkerhetsåtgärd. Tack vare systemet har Picadeli fått järnkoll på vilka salladskomponenter som vi äter var och när och hur. Ett perfekt underlag för att använda i maskininlärning och dataanalys.

– Nästa stora område där vi kan göra mer är att använda all den datan. Eftersom vi vet vilka produkter som säljer bra i vilka butiker kan vi använda datan för att förutspå vad folk kommer att köpa, säger Jonas Landström.

Läs mer: Se roboten som kastar sallad

Redan pågår pilotprojekt med att hjälpa butikerna genom att föreslå vilka varor de ska beställa till sina salladsbarer och i vilka mängder. På samma sätt kan Picadeli själva använda algoritmer för att räkna ut hur mycket de behöver beställa från sina leverantörer.

En nyckel för framstegen har varit att sköta utvecklingen av både hårdvaran i salladsdiskarna och mjukvaran i molnet internt. Jonas Landström säger att ett av hans första initiativ var att se till att fler ingenjörer och utvecklare jobbade på bolaget i stället för att ta in konsulter utifrån.

– Det är viktigt att ha den kärnkompetensen i bolaget för att få en djup förståelse för vad som är tekniskt möjligt och tillgängligt just nu. Det räcker inte att gå ut och fråga kunderna. Det var ingen som sa till oss att de behövde en uppkopplad salladsbar, men när vi tog fram en löste det många problem, menar Jonas Landström.

Picadeli startade i Vänersborg för åtta år sedan

Har över 1 700 salladsbarer utställda i mataffärer i Sverige, Finland, Danmark, Estland och Frankrike. Grundaren Leif Bengtsson installerade den första salladsbaren i sin matbutik i Vänersborg 2009, året därpå grundades bolaget som till en början hette Salladsbaren Pick & Mix.

Grundades: 2010

Omsättning: 807 miljoner kronor (2017)

Anställda: 97

Ägare: Picadeli är sedan 2015 en del av koncernen Greenfood som ägs av riskkapitalfirman Nordic Capital.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt