Så ser det ut i Virgins farkost för rymdturism

2020-07-29 14:41  

Spaceshiptwo erbjuder upplevelsen av tyngdlöshet. Nu visar Virgin Galactic upp insidan på VSS Unity, det första exemplaret av farkosten.

För att få uppleva tyngdlöshet betalar rymdturisterna en kvarts miljon dollar, detta för en resa som tar 90 minuter. Virgin Galactics nytillträdde vd Michael Colglazier konstaterar att interiören i Spaceshiptwo är en av de viktigaste aspekterna kring upplevelsen – och nu visar bolaget upp insidan på VSS Unity, det första exemplaret av Spaceshiptwo-farkosterna.

Säten fälls för att hantera g-krafter

Resenären sitter i en stol av kolfiber och aluminium, vars storlek är individuellt anpassad efter kroppen. Den är täckt med en textil från Under Armour, som även har designat turisternas rymddräkter. Piloten sköter fällningen av sätena, för att på bästa sätt hantera g-krafterna under ut- och återinträde.

Sätena fälls även för att maximera utrymmet i kabinen när det är dags för turisterna att svänga tyngdlöst. Detta utgör resans klimax, och alla ytskikt har gjorts mjuka för att svävandet ska kunna genomföras obehindrat och säkert. Detta tillsammans med en rad handtag och fotsteg för att optimera upplevelsen.

Klimat: "Svävar i tyngdlöshet"

Ett annat stort ögonblick är när farkosten vänder nosen hemåt och fönstrens svarta ryms ersätts av jorden. Då släcks allt ljus i kabinen, och i en stor, rund spegel i aktern kan passagerarna se sig själva i tyngdlöshet, endast upplysta av jordens reflekterade ljus.

De 600 personer som i dag köar för upplevelsen kräver givetvis att resan dokumenteras med film såväl som stillbilder, och VSS Unitys kabin är utrustad med 16 kameror tillsammans med ett antal i cockpit samt exteriört. Turisterna kommer att få med sig en redigerad, personlig film hem. Nedan kan ni se Virgin Galactics presentation på Youtube.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt