Så satsar Volkswagen för att bli ett ”techbolag”

2022-03-09 13:26  
Thomas Ulbrich, utvecklingschef på Volkswagen. Foto: VW och Unsplash

Snabbfotad och mjukvaruinriktad. Så ska Volkswagens utveckling se ut framöver. Detta eftersom man vill byta bransch och framöver ses som ett teknikbolag snarare än biltillverkare.

Det fanns en tid då Volkswagen strävade efter att bli den största biltillverkaren i världen. Antalet bilar man sålde var viktigt, så var även kostym, doktorstitlar och hierarki. Sen kom Dieselgate och världen blev en annan. Eller egentligen var framtiden redan utstakad – men den stora skandalen med dieselfusket som VW ertappades med påskyndade det hela.

Under ett online-event var det tydligt att Volkswagen har styrt om skutan helt och att man numera inte ska vara ett dammigt gammalt bilföretag – nej, man ska vara ett techbolag.

Och för att bli detta så omstrukturerar man hela sin 11 500 personer starka utvecklingsavdelning som numera ska vara interdisciplinär, elbilsinriktad och fokuserad på funktioner snarare än komponenter.

– Om bilen i allt större utsträckning är en eldriven mjukvaruprodukt, då måste även utvecklingen evalvera i alla dimensioner. Mjukvara först, snarare än hårdvara, säger Thomas Ulbrich, utvecklingschef på VW.

Volkswagen bygger ”Campus Sandkamp”

Omdaningen av teknikavdelningen innebär att utvecklingstiden för nya bilar kapas med 25 procent. Vilket i tid betyder att det tar 40- istället för 54 månader att styra ett fordonsprojekt i hamn.

För att realisera det hela kommer VW att lägga 800 miljoner euro på att etablera ”Campus Sandkamp” i Wolfsburg – ett utvecklingscenter som man menar kommer att bli det främsta i världen.

Det stora projekt som VW har framför sig är utvecklingen av plattformen SSP (Scalable Systems Platform). Denna är grundbulten i projektet Trinity och innebär att man kommer att slå samman nuvarande MEB-plattformen (som bland annat ID4 Skoda Enyaq bygger på) med PPE-plattformen (som kommande Audi Q6 och Porsche Macan bygger på). Och från 2026 ska alltså alla bilar från hela VW-koncernen byggas på denna. Därtill kommer man även att sälja plattformen till andra företag.

Trinityprojektet personaliserar med mjukvara

VW kommer också att bygga en helt ny fabrik i Wolfsburg. Varför man inte använder en befintlig anläggning har mycket att göra med att man inte vill störa annan produktion – men framförallt för att man måste tänka nytt. Volkswagenchefen Herbert Diess har vid upprepade tillfällen sagt att Teslas fabriksautomation kommer vara det som sätter ribban i branschen. Och att VW måste matcha denna om man vill vara kvar i spelet. Därför är målet att de nya Trinitybilarna ska byggas på tio timmar.

Och en viktig del i att uppnå detta är att ta bort valmöjligheter.

– För Golf hade vi tidigare tio miljoner olika kombinationer. Med Trinityprojektet satsar vi på 140 kombinationer. Att personalisera sin bil görs inte längre med hårdvara utan med mjukvara som kan läggas till i efterhand och uppdateras via nätet, säger Ulbrich.  

Att bilen blir bättre med tiden är något som många tillverkare belyser som fördelen med fjärruppdateringar, så kallade OTA. Dock har just VW haft enorma problem med mjukvara och OTA har snarare handlat om att fixa buggar och fel – än att ge det stora mervärdet. Så hur ska VW agera för att kunder inte ska känna att en bil de köper är halvfärdig, om det är så att den blir ”bra” först efter några uppdateringar?

– Nej, jag skulle inte säga att bilen är ofärdig. Det är på samma sätt redan i dag med mobiltelefonen, de brister som finns uppdateras – och så kommer det vara med bilar också, säger Thomas Ulbrich.

Lanserar nya spel

Att VW väljer sin egen väg istället för att liera sig med techbolag kommer vara tydligt framöver. Trots att man har haft stora problem med mjukvara, vill man inte ta in exempelvis Google som leverantör av operativsystem

– Det här är ett ämne som diskuteras överallt i bilvärlden. Ett operativsystem är själva kärnan i bilen och kunskapen om det är viktigt att ha som produktägare. Så som sådan vill vi äga den, men när det kommer till mer perifera delar som exempelvis video så kan vi absolut tänka oss tredjepart. Operativsystemet vi ska använda för infotainmentsystmet är känt och det kommer med möjligheten att använda olika app-butiker, säger Thomas Ulbrich.

För alla som kör en VW-bil är det här tydligt att bolaget ännu inte har fått till ett system som tillåter tredjepartsapper och tjänster. På frågan om Netflix eller liknande är aktuellt i närtid är svaret nekande.

– Det är förståeligt att folk vill ha Netflix. Det är under utveckling, men med Software 3.0 (kommande uppdatering, reds.anm) så är det inte med. Dock gör vi något åt den tråkiga stämningen vid laddning. Det lanseras några spel, säger Thomas Ulbrich.

Felix Björklund

Mer om: Volkswagen Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt