Så påverkar Spacex uppskjutning rymdindustrin: ”Lika stort som T-Forden”

2020-06-04 12:53  

För första gången har ett privat företag skjutit upp människor i rymden. Det är starten på en ny era för rymdsektorn, tror flera branschföreträdare som Ny Teknik pratat med.

Andra försöket gick vägen. Klockan 21:22 i lördags skrev rymdbolag Spacex historia. De transporterade inte bara Nasas astronauter Bob Behnken och och Doug Hurley till den Internationella rymdstationen ISS. Elon Musks bolag tog rymdindustrin in i en ny era.

– Det är lika stort som när T-Forden skapades i början av 1900-talet och den efterföljande massproduktionen. Det är helt revolutionerande, säger Fredrik Bruhn som är vd på Unibap som bland annat utvecklar ai-datorer som kan användas i rymden.

Han pekar på hur Spacex hade ett helhetsansvar för i stort sett hela uppdrag. De byggde raketen och rymdkapseln, och skötte själva flygledningen, förutom vid dockning med ISS.

– Nu har Spacex hela kapaciteten som krävs för att skjuta upp och drifta bemannade uppdrag i rymden. Om Spacex vill, och har pengarna som krävs, kan de nu börja bygga egna rymdstationer, åka till månen och alla möjliga andra saker, säger Fredrik Bruhn.

Läs mer: Våldsam explosion när Spacex testade Starship

Tack vare bolag som Spacex har rymden blivit mer lättillgänglig inte bara för nationella utan även privata aktörer. Samtidigt har priset för att skjuta upp material i omloppsbana minskat. Fredrik Bruhn menar att allt pekar på att rymdindustrin nu kommer att expandera kraftig.

– Det är bara att titta på andra marknader på jorden. Vad hände när vi i Sverige avskaffade Televerkets monopol? Jo, vi fick en kommunikationsmarknad. Så kommer det att bli i rymden också, och att Spacex visat att privata bolag kan göra det här är helt avgörande, säger han.

Han tillägger att Nasa själva varit med och skapat den marknaden. Rymdstyrelsen har varit delaktig i att driva fram privata aktörer från vilka de nu kan köpa de tjänster som krävs för att genomföra uppdragen.

Läs mer: Historiska avfärden – Space X och Nasa är i rymden

Ville sänka kostnaden med en faktor 10

Elon Musk grundade Spacex 2002, året innan Tesla startade, och redan då var det uttalade målet att ta sig till Mars. För att nå hela vägen dit ville han också reducera kostnaden för att skjuta upp objekt i rymden med en faktor tio.

Med åren har bolaget passerat en lång rad milstolpar. Inte minst blev Spacex det första privata bolaget att genomföra en leverans till ISS. Samtidigt banar stora rymdbolag som Spacex vägen för mindre aktörer.

– Det är inspirerande att se att Spacex fortsätter att innovera, utmana och leda den kommersiella rymdutvecklingen. Spacex som bolag och Elon Musk som person har på ett tiotal år förändrat rymdbranschen starkt, säger Jens Lundström som är vd för Arctic Business Incubator.

Inkubatorn, med säte i Luleå, har huvudansvaret för den svenska rymdinkubatorn ESA BIC som drivs på uppdrag av den europeiska rymdstyrelsen ESA och svenska Rymdstyrelsen. Inkubatorn har också verksamhet hos UIC i Uppsala och på Innovatum i Trollhättan och har hittills jobbat med ett 30-tal svenska rymdstartups.

– Spacex rör sig i en annan skala än våra svenska startups. I det korta perspektivet är det en otrolig inspiration och förebild som sätter ribban för vad som går att uppnå när man tänker stort. Men i nästa steg tror jag att våra startups gagnas av att Spacex kortar ledtiderna och minskar kostnaderna för att skicka upp saker i rymden, säger Jens Lundström.

Läs mer: Här testas linbanan som ska rädda astronauter vid brand

Investeringar krävs

Samtidigt efterlyser han fler satsningar på rymdindustrin, både på det europeiska och svenska planet. Tydligare lagstiftningar och fler investeringar i rymdsektorn krävs om vi inte ska bli omsprungna.

– Det vore bra om vi erkänner att den här uppskjutningen inte bara är en stor förebild, utan en utmaning för Europa och Sverige att ta rygg och hänga på. Det behövs tydliga besked från Sverige och ESA att man vill följa med i den här utvecklingen, säger Jens Lundström.

På rymdbolaget Ruag Space, med svensk närvaro i Göteborg och Linköping, håller man med om att lördagens uppskjutning var en viktig milstolpe.

– Väldigt mycket inom rymdverksamhet kan göras billigare om man standardiserar och industrialiserar. Det är en utveckling som kommer att sätta fart på industrin. Lördagens uppskjutning är ett uttryck för det, och jag tror att man kommer att minnas det som ett historiskt ögonblick, en ”tipping point”, säger Anders Linder som är global chef för Ruag Spaces elektroniksegment.

Läs mer: Trumps order: USA ska ha rätt till gruvbrytning på månen

Spacex arbete med att kostnadseffektivisera och hitta standardlösningar öppnar inte minst nya möjligheter för europeiska rymdbolag. Traditionellt sett har USA helst valt inhemska leverantörer, men när pris och prestanda blir viktigare faktorer kan utländska aktörer konkurrera på lika villkor.

– Alla måste leva på egna meriter, och det är bra för oss som ett oberoende företag, säger Anders Linder. Det är inte längre viktigast att det ska vara ett traditionellt amerikanskt bolag utan att det ska vara något bra och prisvärt. Det blir ett mer öppet klimat.

Simon Campanello

Mer om: SpaceX Elon Musk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt