Så mycket kostar det att vara med i Lynk & Co:s klubb

2020-10-01 13:31  

Nu har Volvosyskonet Lynk & Co officiellt lanserat i Europa. Men frågan är om klubbar och omvänd prissättning är det som marknaden efterfrågar.

Innan årets slut öppnar en Lynk & Co-klubb i Göteborg, och innan dess en i Amsterdam. Klubben är en del i bilmärkets lansering i Europa – en annan del är såklart själva fordonet, kallat 01. Men viktigaste delen i lanseringen är nog själva affärsmodellen.

Det är nämligen dags för ett stort paradigmskifte i bilbranschen, anser Lynk&Co som nu ska ställa idén om bilägandet på ända.

– Sättet vi konsumerar musik och film på men även sättet vi dejtar på i dag liknar inte alls hur det såg ut för bara några år sedan. Men när vi tittar på bilindustrin verkar det inte som något händer alls. Det är likadant som för tio år sedan – eller ett århundrade, säger Alain Visser, vd för Lynk & Co under bolagets onlinepresentation.

Läs mer: Volvochefen: Ska gå att köra åtta timmar innan det är dags att ladda

Så vad menar Alain Visser? Jo, att till stor del handlar industrin i dag om att man ska köpa sig en bil. Och för att göra det ska man åka till en bilhandlare, välja modell, kryssa i tillval och sedan försöka pruta innan man kritar på kontrakt – och slutligen väntar några månader.

– Och så slutar det med att den står parkerad 96 procent av tiden. Det är verkligen inte ett effektivt koncept, säger han.

Lynk & co:s plan

Det Lynk & co vill göra är att fokusera på ägarupplevelsen, och enligt bolaget handlar det snarare om att tillgodose behov än att få folk att ställa ut metallstatyer i stadsmiljön. Men om sanningen ska fram skiljer det här sig ganska lite från strategin hos väldigt många av de olika mobilitetskoncept som har presenterats på senare år. Mobilitet, inte bilägande, är framtiden.

– Lynk & Co handlar inte om att sälja så många bilar som möjligt, utan om att använda varje bil så effektivt som möjligt. Vi är inte så arroganta att vi säger att bilindustrin har fel och vi rätt – men vi säger att det finns tillräckligt många människor där ute som vill ha en fundamentalt annorlunda upplevelse.

Alain Visser och Lynk & Co vill gärna jämställa sin tanke om medlemskap med exempelvis hur vi konsumerar film och musik i dag. Ytterst få går till affären och köper cd/bluray-skivor – nej, nu streamas det och många hushåll abonnerar på tjänster som Spotify, Netflix och liknande. Fortfarande inte något revolutionerande… samma liknelser har gjorts tidigare.

Huvudprodukten är ett månadsmedlemskap. Det innebär i sak att man skriver upp sig för ett löpande medlemskap á 500 euro i månaden.

Läs mer: Volvo Cars investerar i blockkedje-företag

I priset ingår en bil, försäkring, service och liknande – samt möjligheten att hyra ut bilen. Det sistnämnda innebär att du reducerar din egen kostnad. Och det är det här som är särskiljande. I stället för att behöva gå med i någon bildelningstjänst eller tredjepartslösning som exempelvis Snappcar eller Gomore ligger det inbakat i Lynk & Co-systemet. Eller som Alain Visser sade till Ny Teknik tidigare i år:

– Vår affärsmodell handlar inte om bildelning, delandet är bara ett sätt att minska den egna kostnaden.

Konkret innebär det att företaget vänt lite på prisbegreppet. I stället för att skriva ett frånpris i sina annonser har de ett upp tillpris. En månadskostnad är alltså upp till 500 euro – och beroende på din inställning till att låta andra använda din bil så blir det billigare.

Elhybrid eller laddhybrid

Oavsett hur man väljer att dela sin bil så handlar det om en modell kallad Lynk & Co 01. Den erbjuds som elhybrid eller laddhybrid. Grunden till modellen är Volvo/Geelys CMA-plattform och den delar det mesta förutom karossen med just Volvo XC40. Dock har laddhybridversionen mer batterier än vad Volvosyskonet har, vilket innebär längre sträckor på el.

Och det är kanske här man kan göra en intressant liknelse: Volvo erbjuder ju sin tjänst Care by Volvo där det mesta ingår. Där får du en XC40 mildhybrid för 6 450 kr/mån, bunden i tre år med 1 500 mil/år.

Denna får du absolut inte använda i uthyrningsverksamhet. Men utöver att bilarna ska delas säger Lynk & Co att de även ska satsa stort på upplevelser. Och ett exempel på det är att bolaget inte vill ha bilhallar eller showrooms – nej, de ska ha klubbar. Ett par timmar om dagen visas kanske bilar, men övrig tid ska det vara konserter, matevent eller dylikt.

Exakt vad det blir säger märket att det kommer återkomma till. Första klubben öppnas som tidigare kommunicerats i Amsterdam i oktober, och innan året är slut ska en öppna i Göteborg.

Fakta: Lynk & Co 01 PHEV

Drivlina: bensinmotor+ elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 132 kW / 180 hk

Maxeffekt elmaskin: 60 kW

Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder

Topphastighet: 220 km/h

Batterikapacitet: 17,6 kWh brutto, 14,1 netto

Räckvidd på el: upp till 70 km

Officiell förbrukning: 0,11 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 26 g/km

Bagageutrymme: 466 liter

Max dragvikt. 750 kg

Fakta: Lynk & Co 01 HEV

Drivlina: bensinmotor+ elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 105 kW / 140 hk

Maxeffekt elmaskin: 40 kW

Acceleration 0-100 km/h: 9 sekunder

Topphastighet: 190 km/h

Batterikapacitet: 1,8 brutto, 0,7 netto

Officiell förbrukning: 0,66 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 150 g/km

Bagageutrymme: 466 liter

Max dragvikt. 750 kg

Geely äger Volvosyskonet Lynk

Lynk & Co ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group.

De första bilarna är framtagna av Cevt i Göteborg, Geelys utvecklingsbolag och koncernsyskon till Volvo Cars.

Märkets första modell Lynk & Co 01 presenterades 2016 och lanseras i oktober 2020 i Sverige och Europa.

Felix Björklund

Mer om: Lynk & Co

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt