Så mycket kostar de populäraste elbilarna per mil

2022-08-23 06:00  

Energibrist och rusande elpriser drabbar elbilister extra hårt. Men hur mycket kostar det att köra en elbil för den som laddar hemma ? Ny Teknik listar milkostnaden för de populäraste modellerna just nu.

Artikeln har uppdaterats.

Redan i vintras var energipriserna ovanligt höga och det förefaller inte bli bättre i år. Kriget i Ukraina och bristen på energi i Europa eldar på problemet. Det här har gjort att vissa driver tesen att det är dyrare att köra elbil än en fossildriven motsvarighet.

Uppfattningen fick Bil Sweden (numera Mobility Sweden) att gå ut med en uträkning tidigare i år. Där framgick det att elbilen alltid kostar mindre att köra – detta räknat på genomsnittspriserna för el, bensin och diesel 2021. Men hur ser det ut nu och hur stor skillnad är det mellan olika bilmodeller?

Ta exempelvis Kona Electric som har en officiell förbrukning på låga 1,43 kWh/mil. Körd på detta i Norrland skulle snittkostnaden per mil för en hemmaladdare hamna på under 1,50 kr (räknat på elpris i augusti). Det är en siffra inte ens biltillverkarnas dieseldrivna snålprototyper skulle kunna slå.

Dock är det, som skåningar fått känna av med råge, stor skillnad på elpriserna i söder.

Samma bil och körstil hamnar på en snittmilskostnad om 5,62 kronor. i sydligaste Sverige (se längst ner i artikeln vad uträkningen baseras på).

Läs mer: Duell: Teslas värsting mot Fords prestanda-Mustang

Skulle det istället handla om en Audi E-tron S, som är en stor prestandasuv där den officiella förbrukning ligger på 2,63 kWh/mil kan Norrlänningen skatta sig lycklig och bara ha en kostnad på 2,62 kr per mil. Detta hemmavid, för skulle hen åka ner till stugan på Österlen och ladda därifrån – skjuter kostnaden iväg. Där rullar Audin runt till en milpris på 10,3 kronor.

Ännu mer extremt skulle det bli man skulle utgå från nivån på elpriset förra veckan då det slogs nytt elprisrekord och de som bor i elområde 4 en stund fick betala hundra gånger mer per kWh än de i elområde 1. Laddad på detta skulle E-tron S kosta snudd 20 kronor per mil.

Men vad kostar det när det inte är extrempriser?

Här har vi listat de tio mest populära elbilarna i Sverige (sorterade efter mest sålda) – och redovisar milkostnad beroende på elprisområde.

Kia Niro. Foto: Kia

Kia Niro (Nya) 1,57 kWh/mil (gamla) 1,59 kWh/mil

SE1: 1,57 kr/mil (nya), 1,58 kr/mil (gamla)

SE2: 2,58 kr/mil (nya), 2,6 kr/mil (gamla) 

SE3: 4,4 kr/mil (nya), 4,45 kr/mil (gamla)

SE4: 6,17 kr/mil (nya), 6,25 kr/mil (gamla)

Volkswagen ID.4. Foto: VW

VW ID4 1,65 kWh/mil (RWD), 1,71 kWh/mil (AWD)

SE1: 1,65 kr/mil (RWD), 1,7 kr/mil (AWD)

SE2: 2,71 kr/mil (RWD), 2,81 kr/mil (AWD)

SE3: 4,63 kr/mil (RWD), 4,79 kr/mil (AWD)

SE4: 6,48 kr/mil (RWD), 6,72 kr/mil (AWD)

Tesla Model Y. Foto: Felix Björklund

Tesla Model Y 1,69 kWh/mil (LR), 1,73 kWh/mil (P)

SE1: 1,68 kr/mil (LR), 1,72 kr/mil (P)

SE2: 2,77 kr/,mil (LR), 2,84 kr/mil (P)

SE3: 4,73 kr/mil (LR), 4,84 kr/mil (P)

SE4: 6,64 kr/mil (LR), 6,8 kr/mil (P)

Polestar 2. Foto: Foto: Polestar.

Polestar 2 1,66 kWh/mil (FWD), 1,70 kWh/mil (FWD LR), 1,93 kWh/mil (AWD LR)

SE1: 1,65 kr/mil (FWD), 1,69 kr/mil (FWD LR), 1,92 öre/mil (AWD LR)

SE2: 2,72 kr/mil (FWD), 2,79 kr/mil (FWD LR), 3,17 kr/mil (AWD LR)

SE3: 4,63 kr/mil (FWD), 4,76 kr/mil (FWD LR), 5,40 kr/mil (AWD LR)

SE4: 6,52 kr /mil (FWD), 6,69 kr/mil (FWD), 7,58 kr/mil (AWD LR)

Volvo XC40 P8 Recharge. Foto: Volvo Cars

Volvo XC40 1,87 kWh/mil (FWD), 2,05 kWh/mil (AWD)

SE1: 1,87 kr/mil (FWD), 2,05 kr/mil (AWD)

SE2: 3,07 kr/mil (FWD, 3,37 kr/mil (AWD)

SE3: 5,26 kr/mil (FWD), 5,75 kr/mil (AWD)

SE4: 7,35 kr/mil (FWD), 8,06 kr/mil (AWD)

KIa EV6. Foto: Kia

Kia EV6 1,65 kWh/mil (RWD), 1,72 kWh/mil (AWD)

SE1: 1,65 kr/mil (RWD), 1,71 kr/mil (AWD)

SE2: 2,71 kr/mil (RWD), 2,82 kr/mil (AWD)

SE3: 4,63 kr/mil (RWD), 4,81 kr/mil (AWD)

SE4: 6,48 kr/mil (RWD), 6,76 kr/mil (AWD)

Skoda Enyaq. Foto: Felix Björklund

Skoda Enyaq 1,6 kWh/mil (RWD), 1,69 kWh/mil (AWD)

SE1: 1,6 kr/mil (RWD), 1,68 kr/mil (AWD)

SE2: 2,63 kr/mil (RWD), 2,77 kr/mil (AWD)

SE3: 4,48 kr/mil (RWD), 4,73 kr/mil (AWD)

SE4: 6,29 kr/mil (RWD), 6,64 kr/mil (AWD)

Nissan Leaf Foto: Nissan

Nissan Leaf 1,66 kWh/mil, 1,85 kWh/mil (+versionen)

SE1: 1,65 kr/mil, 1,85 kr/mil (+)

SE2: 2,72 kr/mil, 3,04 kr/mil (+)

SE3: 4,63 kr/mil, 5,19 kr/mil (+)

SE4: 6,52 kr /mil, 7,28 kr/mil (+)

MG ZS EV (2022). Foto: Felix Björklund

MG ZS EV 1,78 kWh/mil

SE1: 1,77 kr/mil

SE2: 2,92 kr/mil

SE3: 4,99 kr/mil

SE4: 7 kr/mil

BMW I3 1,53 kWh/mil, 1,63 kWh/mil (S)

SE1: 1,52 kr/mil, 1,62 kr/mil (S)

SE2: 2,51 kr/mil, 2,67 kr/mil

SE3: 4,28 kr/mil, 4,56 kr/mil

SE4: 6,01 kr/mil, 6,4 kr/mil

Fotnot: De bilar som ingår på listan är de tio mest sålda elbilarna i år. Elpriset är baserat på medel-spotpriset för 1 till 19 augusti 2022. Utöver spotpris har energiskatt, energiöverföringsavgift (här 20 öre, moms samt schablonbeloppet 10 öre lagts på för att täcka energibolagens påslag.

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt