Så mycket kan batterier sänka flygets förbrukning

2019-09-02 14:30  
Demonstrationsflygplanet Airbus E-Fan 2.0. Bilden är från Paris Air Show 2015. Foto: Science Photo Library

Dagens litiumjonbatterier skulle kunna sänka bränsleförbrukningen hos passagerarflygplan med upp till 20 procent. Det visar datamodeller framtagna av Ohio State University.

Rykten har cirkulerat kring att Airbus eventuellt kommer utrusta en av sina viktigaste modeller med hybridmotorer. Flygplanet dröjer dock minst 16 år. Men ny forskning visar att existerande batteriteknik kan bidra till att sänka flygets förbrukning markant, redan i dag.

Med stöd från Nasas program University Leadership Initiative har Ohio State University och Georgia Institute of Technology utvärderat avvägningen mellan batteriernas storlek, vikt och kostnad, samt den bränslebesparing de skulle kunna bidra till. Man har även inkluderat de koldioxidutsläpp som uppstår när elen produceras.

Vid Ohio State har deras Center for Automotive Research tagit fram datamodeller som förutser hur dagens litiumjonbatterier skulle kunna sänka förbrukningen för regionalflyget. Man har utgått från jetflygplan som tar 50-100 passagerare. Enligt forskarna ligger besparingen på upp till 20 procent.

Högre krav på batterier för flyget

Från start tills att planet når sin marschhöjd skulle batterierna kunna bidra med upp till 30 procent av den kraft som behövs, för att sedan leverera 20 procent under den övriga flygningen.

– Vi arbetar med olika metoder för att göra flyget mindre koldioxidintensivt. Litiumjonbatterier, inklusive den teknik som används kommersiellt i dag, ser ut att vara ett lovande alternativ, säger Marcello Canova på Ohio States hemsida.

Det ställs högre krav på batterier för flyget än för exempelvis elbilar, bland annat avseende vikt, livslängd, hållbarhet och tillförlitlighet. Degenereringen är en utmaning.

Forskargruppen i Ohio tittar på hur litiumjonbatterier kan göras med effektiva.

Läs mer: ”Batteridrift i större skala - flygtekniskt omöjligt”

De har byggt en datamodell och lagt in en algoritm som simulerar tid och användning under varierade temperaturer. Teamet utgick från sex flygningar om dagen och beräknade den kraft som krävs för start, stigning, flygning på angiven höjd, samt landning och taxning.

Forskarna räknade med att batteriet skulle användas 24 timmar om dygnet, alla dagar i veckan, under två års tid – med en timme för laddning mellan varje flygning. De konstaterade att tiden snarare än hur mycket batteriet används som utgör den främsta orsaken bakom degenerering hos batterier.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt