Så lång är leveranstiden på de populäraste elbilarna

2019-09-24 06:00  

Priset har sagts vara en av de stora trösklarna för elbilarna. Och i takt med att priset pressas, har istället hög efterfrågan lett till långa leveranstider. Men hur ser det ut nu – hur länge måste du vänta om du beställer en bil i dag?

Elektrifieringen av den svenska fordonsparken går i allt snabbare takt. I augusti var ökningen av rena elbilar på 71 procent och hittills i år har kategorin gått upp med 213 procent jämfört med 2018. Det innebär att de helt eldrivna bilarna uppgår till 4,7 procent av totalmarknaden. Så suget finns.

Men hur är det med leveranserna? Ny Teknik kollade upp med biltillverkarna exakt hur lång tid det skulle ta om man beställde en av de i dag populäraste elbilarna. För de som inte är allt för kräsna går det att köra hem en bil på dagen. Dock är det lite annorlunda för de som vill specificera färg och tillval själv.

Tesla Model 3. Foto: David Zalubowski

Tesla

Den mest sålda elbilen (nyregistreringar) var under augusti Tesla Model 3, och det är även den som leder ligan i år, mycket tack vare att över tusen bilar levererades ut under modellens första månad. Men 3:an är inte ensam. Model S ligger som fjärde mest sålda och X:et kommer in på plats åtta. Så elbilspionjären går starkt.

Enligt Maria Lantz, presstalesperson för Tesla Sverige, är leveranserna normala. För Tesla som äger hela sin återförsäljning innebär det att man kan lösa behov ganska bra genom omflyttning av bilar. Så en bil i Sverige kan levereras på en vecka, en från Europa är leveransklar på tre veckor – och om det blir en fabriksbeställning ska det ta cirka tre månader.

Beställer du en Tesla 3/S/X 1 oktober får du den i början av januari. Läs en provkörning av Tesla Model 3 här.

Renault Zoe. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Renault

Fransoserna har även de varit med länge i gemet och kompaktmodellen Zoe har precis lanserats i ny tappning. Det gör att det just nu är lite av ett hack i skivan. Men enligt Karin Lyborn på den svenska generalagenten finns det bilar i lager för omgående leverans, annars är det normala leveranstider på cirka två-tre månader.

Hur det blir inom kort återstå att se, för om någon vecka öppnar orderböckerna för nya Zoe – och då kan leveranstiden sticka iväg.

Beställer du en Renault Zoe 1 oktober får du den i december-januari.

Beställer du en Renault Zoe nya generationen – så är det ännu oklart när bilen levereras.

Kia E-Niro. Foto: Pontus Lundahl/TT

Kia

Sedan lanseringen av E-Niro har Kia haft bråda dagar. En välbalanserad bil med ett konkurrenskraftigt pris på under 450 000 kronor har gjort bilen eftertraktad. Så pass att det i slutet av sommaren rapporterades om att nya begagnade bilar såldes för pris som låg över listpris. Även E-Soul, som har samma drivlina, har längre leveranstid än brukligt.

Beställer du en Kia E-Niro 1 oktober får du den i april. Här kan du läsa vår provkörning av E-Niro.

E-Soul 1 oktober får du den i mars. Här kan du läsa vår provkörning av E-Soul.

Nissan Leaf+. Foto: SOPA Images

Nissan

Precis som allianskompisen Renault så uppdaterade Nissan sin elbil i år. Men här handlar det inte så mycket om en ny generation utan istället har man lanserat ett alternativ med större batteri. Och det gör att det skiljer sig lite i leveranstider. Enligt Alexandra Österplan på Nissan finns den vanliga modellen med ett 40 kWh-batteri i lager och kan skaffas fram snabbt. Modellen Leaf+ med 62 kWh tar det ett par månader att leverera.

Beställer du en Nissan Leaf 1 oktober får du den omgående, det finns lagerbilar för omedelbar leverans. Läs vår provkörning av Leaf här:

Beställer du en Nissan Leaf+ 1 oktober får du den i december/januari. Läs vår provkörning av Leaf+ här.

BMW i3. Foto: Andreas Arnold

BMW i3

Den tyska avantgardistiska skapelsen har genomlevt sex år och ett flertal uppdateringar. Men nu har BMW rykt ur proppen och sagt att i3 inte kommer att uppdateras. Synd tycker kanske vissa, men tillverkaren håller som bäst på att introducera ett koppel med nyheter.

Peter Maier på BMW säger att det ännu så länge inte är något besvär om man vill beställa ett exemplar av i3.

Beställer du en BMW i3 1 oktober får du den december/januari – lagerbilar finns för omgående leverans.

Hyundai Kona Electric. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Hyundai

I Sverige har Hyundai det lite kämpigt. Men när det kommer till elbilar så har Ioniq och Kona tillsammans ändå runt åtta procents marknadsandel – vilket kan jämföras med deras knappa 1,5 procent av totalmarknaden. Kona är systerbil till Kia E-Niro och har samma drivlina. En skillnad är dock att Kona går att få med mindre batteri och motor – vilket även översätts till lägre pris.

Det avspeglas även i leveranstider då Konan, likt E-Niro har ett halvårs väntetider enligt Tobias Joelsson på Hyundai Sweden.

Beställer du en Hyundai Kona Electric den 1 oktober får du den i april 2020 Beställer du en Hyundai Ioniq Electric den 1 oktober: lagerbil finns för omedelbar leverans.

Audi E-tron. Foto: Michael Brochstein/SOPA Images/REX

Audi

För lite drygt ett år sedan kom E-tron och kastade sig in i elbilssegmentet. Leveranserna drog igång tidigare i år och efterfrågan överträffar tillgången. Enligt presschefen Irene Bernald på Audi kan den lycklige kanske få tag i något enstaka exemplar ute hos återförsäljarna – annars är det vänta som gäller. Exakt tidpunkt kan i dagsläget inte ges, men man räknar med någon gång i början av nästa år.

Beställer du en Audi E-tron den 1 oktober så får du den under kvartal ett 2020. Läs vår provkörning av E-tron här.

Volkswagen E-Golf. Foto: Jens Meyer

Volkswagen

På Frankfurtsalongen höll VW stort hov då man äntligen rev av plåstret för sin stora elbilssatsning och på riktigt presenterade ID.3 fullt ut. Men lite i skymundan av det har tillverkaren även en duo trotjänare som uppdaterats inför det nya året. När det gäller E-Golf har den priskapats och E-Up har fått både mer batterier och prispressats. De båda bilarna är återigen beställningsbara (E-Up blir det alldeles strax) efter ett uppehåll. Enligt Marcus Thomasfolk på VW blir det då leverans efter nyår

Beställer du en E-Golf den 1 oktober får du den vid årsskiftet.

Beställer du en E-Up den 1 oktober får du den i början av 2020.

Mercedes EQC. Foto: Richard Drew

Mercedes

I år gick Mercedes med i elbilsligan då de lanserade sin EQC. Hittills har det varit sparsmakat med leveranser och det ser ut som att tillgången är begränsad. Presschefen Charlotta Bauer Letsikas säger att den som beställer ett exemplar nu får vänta nästan ett halvår.

Beställer du en Mercedes EQC 1 oktober får du den i mitten av mars 2020. Läs vår provkörning av EQC här.

Jaguar I-Pace. Foto: Michael Debets

Jaguar

I-Pace lyckades med bedriften att bli utsedd till årets bil och kombinerar suv och coupé-karaktärer om vartannat. Dock är det en bil med en rätt rejäl prislapp – vilket kan vara ett av skälen till att modellen inte ligger högre på försäljningstoppen. När det kommer till tillgänglighet säger Søren Hyloft på Jaguar Land Rover Scandinavia att de fixar fram en standardbil inom en månad. Fabriksbeställning innebär att det tar tolv veckor innan du får se bilen.

Beställer du en Jaguar I-Pace 1 oktober får du den i februari.

Fotnot: Bilarna på listan är de mest sålda elbilarna. I de fall de saknas har de helt enkelt inte sålts i tillräckligt antal – därför har vi inte alla modeller med.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt