Så lågt fotavtryck ska Northvolts batteri ge upphov till

2019-11-20 06:00  
Peter Carlsson, vd för svenska Northvolt. Foto: Nothvolt och TT

Den svenska batterifabriken går ut hårt i sitt löfte att tillverka världens mest hållbara batteri. Cellen ska ge upphov till utsläpp motsvarande en fjärdedel av vad en kinesisk konkurrent orsakar.

Svenska Northvolt, som bygger en enorm anläggning för produktion av litiumjonbatterier i Skellefteå, kommer att kunna producera dem med ett fotavtryck som förmodligen ingen batteritillverkare hittills ens har kommit i närheten av i stor skala.

Detta enligt siffror som Karl Bohman, affärsutvecklingschef på Northvolt, delade med sig av under IVL Svenska Miljöinstitutets konferens Hållbara transporter som anordnades på torsdagen i Stockholm.

Med nuvarande teknik kommer Northvolts celler att ge upphov till utsläpp motsvarande 22,7 kilo koldioxidekvivalenter per kilowattimme (CO2-ekv/kWh), enligt företagets egna beräkningar. Detta jämför Northvolt med vad kinesiska CATL:s produktion, en av världens största tillverkare av litiumjonbatterier, orsakar.

Kinesisk konkurrent släpper ut fyra gånger mer

Enligt en undersökning av fotavtrycket från en CATL-cell menar Northvolt att den ger upphov till 89,6 kg CO2-ekv/kWh, alltså omkring fyra gånger mer än vad Northvolt vill uppnå. I sammanställningen ingår utvinning av råmaterial, tillverkning och transporter.

Att en cell från Northvolt har så mycket lägre fotavtryck beror nästan helt och hållet på att elen till fabriken kommer från vind- och vattenkraft. Av CATL-cellens knappa 90 kilo koldioxidekvivalenter utgör 66,9 kilo utsläpp från den i huvudsak fossilbaserade elproduktionen som krävs.

– Tittar man på studien som IVL har gjort åt oss ser man att det finns stora fördelar med att använda förnybar energi, jämfört med våra kinesiska kollegor som använder fossila bränslen, säger Karl Bohman*.

Läs mer: Teslas batteriforskare: Cellen klarar sig i 160 000 mil

Men Northvolt tänker försöka minska batteriernas klimatpåverkan ytterligare. I framtiden hoppas företaget kunna nå ner till 6,7 kilo CO2-ekv/kWh. Nyckeln ligger i återvinning av råvarorna, till exempel nickel, kobolt och litium.

– Det bästa är om man inte behöver bryta nya metaller. Att skapa ett oändligt flöde är det mest eftersträvansvärda man kan göra för ett sådant batteri som vi bygger, säger Karl Bohman.

50 procents återvinningsgrad 2030

Siffran 6,7 kilo ligger dock en bra bit in i framtiden. Den bygger på 100 procents återvinning av aktiva material samt de viktigaste ingående metallerna. Northvolts ambition är att ha uppnått 50 procents återvinningsgrad till 2030, vilket skulle motsvara 14,7 kilo CO2-ekv/kWh, det vill säga en sjättedel av CATL-cellen.

– 50 procents återvinningsgrad kanske inte låter så mycket, men med tanke på hur mycket batterier vi kommer att producera är det faktiskt det, säger Karl Bohman.

Anläggningen i Skellefteå är tänkt att få en återvinningskapacitet motsvarande 30 000 ton om året.

Läs mer: Northvolt och VW bygger batterifabrik

Något problem att samla in batterierna tror Karl Bohman inte att det kommer att bli. En del av affärsidén är att införa en sorts pantsystem där biltillverkarna får köpa ett nytt batteri till rabatterat pris – om de gratis återlämnar det uttjänta till Northvolt.

– Det här kommer att bli en av Northvolts mest lönsamma affärsenheter eftersom vi får tillbaka batterierna utan kostnad, säger Karl Bohman.

– Slutsatsen är att det kommer att finnas ett starkt incitament att bygga hållbara batterier med hjälp av återvinning. Varför det? Därför att det är det mest lönsamma och konkurrenskraftiga sättet att göra det på, säger Karl Bohman.

LCA-expert: ”Lite väl förenklat”

Patrik Klintbom, livscykelanalysforskare på forskningsinstitutet Rise, har tittat igenom Northvolts utsläppssiffror. Han påpekar att företaget verkar räkna med att svensk el inte ger upphov till några utsläpp över huvud taget och menar att det kan anses vara lite väl förenklat.

”Om framtidens el till fabriken har nollutsläpp så kan väl 22,7 stämma (kilo CO2-ekv/kWh, reds. anm.). Hur det blir i verkligheten beror mycket på hur elmarknaden utvecklas. Elen för att driva Northvolts fabrik i framtiden bedöms rimligast med marginalprincipen vilket landar i hur den så kallade byggmarginalen ser ut på längre sikt. Rejält lägre än kolkraft men inte noll”, skriver han i ett mejl till Ny Teknik.

Anders Nordelöf, LCA-forskare inom elfordon och batterier vid Chalmers tekniska högskola, vill inte kommentera de siffror Northvolt har tagit fram för sina egna battericeller. Han påpekar dock att IVL:s beräkning för CATL-cellen ligger i linje med andra studier för storskalig tillverkning av aktivt katodmaterial och cellmontering i Kina, där naturgas används för att generera ånga i många av de mest energikrävande processerna.

Utsläpp från elbilsbatterier het fråga

Utsläpp från tillverkning av litiumjonbatterier har varit ett hett diskussionsämne de senaste åren. Mest uppmärksamhet fick kanske IVL Svenska Miljöinstitutets metastudie från 2017, som kom fram till att tillverkningen av batteripack ger upphov till 150–200 kilo CO2-ekv/kWh.

Den siffran, som även har fått kritik därför att den bygger på äldre uppgifter, går dock inte jämföra rakt av med de siffror som Northvolt nu har presenterat. 150-200 kilo CO2-ekv/kWh avser hela batteripacket, Northvolts siffror endast cellen.

 

Fotnot: Northvolt förnekar i efterhand att IVL skulle ha gjort studien angående CATL-cellen på uppdrag av dem, utan menar att beräkningen är baserad på IVL:s batteristudie från 2017. Även IVL förnekar att de har gjort en studie på uppdrag av Northvolt.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt