Så jagar Ikea efter Älmhults nästa startup-sensation

2018-11-13 14:23  

Sökes: 20 unga bolag med innovativa, miljösmarta idéer som kan förenkla folks vardag. Finnes: Möbeljätte som vill lära sig av startup-världens snabba tempo.

För drygt ett år sedan flyttade 10 uppstartsbolag in i Ikeas lokaler i småländska Älmhult. Under ett tre månader långt acceleratorsprogram fick deltagarna jobba med att vidareutveckla sina idéer i Ikeas testlabb och prototypverksam.

Varje bolag hade en eller fler mentorer i form av områdeschefer eller experter hos Ikea. Det danska entreprenörshuset Rainmaking bidrag också med coaching gällande affärsutveckling och investeringsrådgivning, exempelvis.

Läs mer: Därför satsar Ikea stort på högtalare

Därför söker Ikea startups

Vad kan ett multinationellt möbelföretag med varuhus i 52 länder lära sig av ett gäng uppstartsbolag med stora visioner? En hel del, enligt Per Krokstäde, ansvarig för acceleratorsprogrammet Ikea Bootcamp.

– Vi är ofta involverade i många projekt samtidigt med långa ledtider. Startupföretagen å sin sida fokuserar på en enda sak, som är deras liv. Vi på Ikea kan absolut lära oss av deras entreprenörsanda och hastighet. Man behöver inte alltid vänta på perfektion, säger han.

Nu letar Ikea efter nya startupbolag till sitt acceleratorsprogram. Nytt för i år är att konceptet har ändrats något. Dels har antalet bolag i projektet ökat från 10 till 20. Dels vill Ikea hitta företag som har kommit längre och redan befinner sig på pilotstadiet.

– Vårt mål att kunna genomföra konkreta projekt med bolagen som bjuds in. Det kan handla om pilotstudier eller andra typer av tester, säger Per Krokstäde på Ikea.

20 000 euro i bidrag

Alla 10 bolag i acceleratorsprogrammets första kull 2017 fick ett bidrag på 20 000 euro, i dag motsvarande drygt 205 000 kronor. Men två av bolagen lämnade Älmhult med mer än så. Bare Conductive från Storbritannien använder utskrivna sensorer och elektriskt ledande färg för att styra hemmaprylar som exempelvis lampor. Nu ska bolaget tillverka ett antal prototyper i samarbete med Ikea för att testa om tekniken kan byggas in i möbler.

Även tyska Nüwiel fortsätter att jobba med Ikea. Bolaget har tagit fram eldriven kärra som kan dras för hand eller kopplas på en cykel. Hittills har kunder på Ikeas varuhus i Hamburgstadsdelen Altona kunnat bekanta sig med vagnen, och inom kort rullar tekniken vidare till andra varuhus i Tyskland för fortsatta tester.

– Kärran klarar 300 kilo, och elmotorerna gör att en fullastad vagn kan dras med ett lillfinger. Det är för tidigt att säga vad försöken kan mynna ut i, men för oss är det så klart väldigt intressant att titta på hur vi kan hjälpa kunderna att få hem sina varor i framtiden.

Svenska Mimbly medverkade

Mimbly från Göteborg var det enda svenska bolaget i fjolårets upplaga av Ikea Bootcamp. Grundaren Isabella Palmgren ser positivt på tiden i Älmhult, men hon förstår varför Ikea har ändrat inriktningen.

– Vi lärde oss mycket av Ikea och kunde ta flera viktiga steg framåt med vår modul för att återanvända vatten i tvättmaskiner. Men vissa av bolagen kom till Älmhult var väldigt tidiga i utvecklingen. Det är också svårt att utvärdera potentialen i bolag som är som pass färska. Jag tror att det blir betydligt lättare för Ikea att jobba tillsammans med startups som har kommit längre, säger hon.

Tillbaka till Per Krokstäde på Ikea. Missbedömde Ikea potentialen hos några av fjolårets bolag? Inte alls, menar han. Däremot håller han med om att vissa av bolagen var väldigt tidiga i sina utvecklingsfaser.

– Vi hade ett bra spann på bolagen – från sådana som nyss hade kommit igång, till andra som redan hade pilottestat sin teknik och istället fokuserade på tillväxt. Programmet är på tre månader, och det kan vara svårt att hinna ta fram något konkret, som en prototyp, på tolv veckor. Vi vill kunna vara en bra partner till bolagen som kommer hit. Då måste de ha musklerna att kunna fortsätta med sin ordinarie verksamhet samtidigt som de är med i programmet. Först då kan vi både säkra och hjälpa till att utveckla tekniken som de jobbar med.

Ikea Bootcamp

Fram till den 31 december går att det ansöka till Ikeas acceleratorsprogram i Älmhult.

Projektet sträcker sig över tre månader, med start i mars 2019, och har plats för 20 bolag.

I fjol fick antagna bolag 20 000 euro vardera. Till den andra kullen har Ikea istället avsett pengar som ska användas till att fram prototyper åt uppstartsbolagen.

Alla bolag som är med bjuds på gratis boende och kontorsplatser under tiden i Älmhult.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt