Premium

Så här ska Maersks fartyg färdas genom Nordostpassagen

För första gången ska ett kommersiellt containerfartyg ta vägen genom Nordostpassagen. Så här ser rutten ut – och istäcket.

Publicerad

Klimatförändringarna öppnar nya vägar för världens transportfartyg. Med ett minskande istäcke i Arktis har Nordostpassagen blivit aktuell att börja använda för kommersiell sjöfart.

Tidsbesparingen jämfört med att färdas genom Suezkanalen är betydande. Stena Bulk skickade 2013 fartyget Stena Polaris lastat med nafta från Finska viken till Sydkorea via Nordostpassagen. Resan tog 35 dagar i stället för den sydliga ruttens 43.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här