Så här ska Maersks fartyg färdas genom Nordostpassagen

2018-09-06 06:00  
Grafik: Jonas Askergren

För första gången ska ett kommersiellt containerfartyg ta vägen genom Nordostpassagen. Så här ser rutten ut – och istäcket.

Klimatförändringarna öppnar nya vägar för världens transportfartyg. Med ett minskande istäcke i Arktis har Nordostpassagen blivit aktuell att börja använda för kommersiell sjöfart.

Tidsbesparingen jämfört med att färdas genom Suezkanalen är betydande. Stena Bulk skickade 2013 fartyget Stena Polaris lastat med nafta från Finska viken till Sydkorea via Nordostpassagen. Resan tog 35 dagar i stället för den sydliga ruttens 43.

Danska Maersk skickar nu ut sitt splitter nya containerfartyg Venta Maersk på resan. I slutet av september 2018 kommer Stena Bulk att lämna Vladivostok i östra Ryssland mot S:t Petersburg i väst. Venta Maersk kan lasta ungefär 3 600 20-fotscontainrar.

Nordostpassagen öppen några månader per år

Allt fler fraktföretag testar nu rutten. Men i Maersks fall finns ännu inga planer på att starta regelbundna turer. Rutten är endast möjlig att använda några månader om året. Enligt CNN är det första gången ett containerfartyg använder sig av rutten.

Läs mer: Följ Stena Polaris genom isen

Det tyska fraktföretaget Beluga Shipping lyckades 2009 skicka två handelsfartyg genom Nordostpassagen. I samband med att DN rapporterade om saken uttalade sig Johan Woxelius, professor i sjöfartslogistik vid Handelshögskolan i Göteborg, och tonade då ner den kommersiella betydelsen av bedriften.

– Det är ett tecken på att klimatet förändras, men kommersiellt för sjöfarten tror jag inte det förändrar något på många år. Du behöver ha särskilda isförstärkta fartyg för att klara Nordostpassagen och där kan du bara gå korta tider. Resten av året tvingas du segla den södra vägen och då blir de där dyrare och tyngre isklassade fartygen ett för stort ekonomiskt handikapp, sa han till DN.

Adolf Erik Nordenskiöld blev med Vegaexpeditionen 1878–1880 den första att färdas genom hela Nordostpassagen.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt