Så här många laddstolpar behöver Sverige 2030

2021-02-22 15:08  
Elbilsladdningen kommer i större utsträckning än i dag ske på publika stationer, enligt Power Circle. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Till 2030 kommer Sverige att behöva långt fler laddpunkter än i dag – de allra flesta med ganska låg kapacitet. Dessutom blir smart laddning och så kallad vehicle to grid-teknik viktig för att elnätet ska klara av skiftet. Det visar en prognos från branschorganisationen Power Circle.

Drygt ett år efter att ”drömgränsen” 100 000 laddbara personbilar i Sverige passerades har antalet nästan fördubblats. I december 2020 fanns det enligt Power Circle 179 000 laddbara bilar i Sverige. 

Till 2030 väntar sig organisationen att antalet laddbara fordon kommer att vara 2,5 miljoner, vilket givetvis ställer stora krav på infrastrukturen för laddning. Totalt kommer det att krävas 90 000 laddpunkter i Sverige, de allra flesta med en effekt på mellan 11 och 22 kW, tror Power Circle. 

Prognosen bygger på uppskattningar om fördelningen mellan elbilar och laddhybrider, den genomsnittliga körsträckan, och hur många kWh per kilometer som bilarna gör av med.  

– Då får vi fram energibehovet totalt sett. Sedan är frågan var de kommer att laddas – publikt, hemma eller på jobbet, säger Johanna Barr, elsystemsexpert på Power Circle.

Läs mer: Så sparas energin med framtidsmetoderna

Smart laddning i fyra nivåer

En kärnfråga är hur effektivt de laddstationer som finns utnyttjas – görs det på ett bra sätt kan Sverige klara sig med mindre än 90 000 punkter. 

– Med system för bokning och smart laddning kan vi få ett högre utnyttjande per laddpunkt. Ju bättre de utnyttjas, desto smartare är det samhällsekonomiskt, säger Johanna Barr. 

Smart laddning kan enligt organisationen ske på flera olika nivåer. Nivå ett handlar om att användaren själv kan styra laddningen på distans genom exempelvis en app. På den högsta nivån, fyra, är fordonet en del av en marknad där de kan leverera el till systemet, så kallat vehicle to grid.

Läs mer: Elbilarnas framtid – att bli en del av elnätet

Kommer hönan före ägget?

Baserat på en rapport från den europeiska lobbyorganisationen Transport & Environment drar Power Circle slutsatsen att den publika laddningen blir viktigare. 

– Fler elbilsägare kommer att bo i bostäder där det är svårt att få till laddning på ett bra sätt, som i flerbostadshus, säger Johanna Barr. 

Var i Sverige de här laddstationerna behövs har organisationen inte räknat på. Men det är ett faktum att infrastrukturen i dag är ojämnt fördelad över landet. 

– Utbyggnaden kommer i stort att följa var elbilarna finns. Det är viktigt med rätt stöd för att bygga ut infrastrukturen där beläggningen är lägre. I många glesbefolkade områden måste hönan komma före ägget, säger Johanna Barr. 

Henning Eklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt