Så här har Saab aldrig byggt en radar förut

2018-10-04 06:00  

Det nya lättviktiga radarsystemet Giraffe 1X är designad som en sportbil och har varit rekordbillig att utveckla. Orsaken är ett nytt arbetssätt på Saab i Kallebäck.

Lokalerna är blygsamma. Några arbetsbänkar med lite verktyg på bara, uppställda i en anonym del av Saabs anläggning i Kallebäck i Göteborg.

– Här inne gör vi faktiskt allting på den här produkten. Det behöver inte vara större än så eftersom vi köper in så många delar, och den är relativt enkel jämfört med våra större radarsystem, säger Erik Lindälv.

Han är mekanikkonstruktör i grunden och har sedan ett par år tillbaka ansvaret för utvecklingen av det nya radarsystemet Giraffe 1X. Det är en kompakt och mobil radar som får en totalvikt på runt 130 kg. Det minsta syskonet i ytradarfamiljen Giraffe och tillräckligt nätt för att monteras på en pickup.

Medan vi pratar står Joakim Kallin och Mattias Svärd vid en av arbetsbänkarna och skruvar på en påbörjad radarpanel.

De är en del av en nybildad arbetsgrupp på Saab som kallas Product Unit X, eller det lite snärtigare PU X. Precis som många andra stora bolag har försvarsföretaget sneglat på startupscenen och sett potentialen i att bryta mot konventionerna.

– Normalt konstruerar ingenjörerna något och sedan lämnar man över till produktion som producerar. Men nu sitter vi på andra sidan väggen och får en daglig utskällning eller två så fort något inte passar som det ska. Det är ett betydligt tajtare samarbete, säger Erik Lindälv.

Billigare och effektivare utveckling

Gruppen bildades för lite drygt två år och har sedan dess växt från en handfull till ett dussin personer som är inblandade i att utveckla, tillverka och marknadsföra Giraffe 1X.

Anders Linder som är chef för ytradarsystem på Saab beskriver PU X som ett bolag inuti bolaget. Tanken var att en liten grupp kompetenta personer inom olika områden kunde sköta utvecklingen av ett nytt radarsystem billigare och mer effektivt.

– I huvudsak gick det ut på att våga lämna över ansvaret. Gör som ni vill, visa mig bara en bra radar till låg kostnad – och det har de gjort, säger Anders Linder.

Han säger att de skurit utvecklingskostnaden till hälften, och att det bara tagit två tredjedelar av tiden de trott.

En annan stolthet för Saab är något de beskriver som unikt inom radarvärlden. PU X har valt att anlita en industridesignfirma för att rita höljet till radarn, och valet föll på norska Eker Design som bland annat ritat bilar åt Koenigsegg.

Läs mer: Saab Survelliance: Vi är på väg att bli ett mjukvaruföretag

Något som inte bara ger ett mer distinkt utseende utan praktiska fördelar.

– De gamla radarna med sin kantiga form har gett mycket solreflexer, men de har tagit fram en form som inte ger alls lika tydliga solkatter när den snurrar, säger Erik Lindälv.

Samarbetet med externa parter har varit en nyckel i att sänka kostnaderna och hålla nere personalstyrkan. PU X har fokuserat på att köpa in så många komponenter från marknaden som möjligt, och har fått fria händer med vilka leverantörer de väljer.

Giraffe 1X har hittills sålts i ett exemplar som inom kort ska levereras till en hemlig kund. Saab säger att det finns fler intressenter och hoppas på att landa ytterligare ett antal kontrakt under hösten.

Läs mer: Så blev Göteborg världsledande på mikrovågor

Och även om inget är bestämt ännu men det låter troligt att arbetssättet från PUX kommer att leva vidare på Saab. Åtminstone på när det gäller här typen av lite enklare produkter.

– Det är inget som går att applicera rakt över företaget. Förutsättningarna är att man har en relativt enkel produkt, jag hade inte klarat av att ha samma övergripande roll på ett helt Eri Eye-system, säger Erik Lindälv.

Giraffe 1X

Radarsystemet blir det minsta syskonet i Saabs Giraffe-familj och väger bara runt 130 kilogram. Det är tillräckligt lättviktigt för att montera på en vanlig pickup.

Radarn bygger på aesa-teknik och har en räckvidd på upp till 75 kilometer och kan bland annat användas för att se inkommande stridsflygplan, drönare, artilleriattacker eller raketer.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt