Så fördelas jättarnas patentsatsningar på självkörande teknik

2019-02-27 06:30  
Emma Hedlund, patentingenjör på Patent- och registreringsverket, PRV. Foto: PRV

Volvo gånger två, Ericsson och Scania. Det råder ingen tvekan om vilka svenska bolag som satsar mest på självkörande teknik – i alla fall sett till antalet patentansökningar.

Antalet patentansökningar är inte ett skarpt mått på hur innovativt ett företag är – men det kan ge en fingervisning. Man kan på samma vis få ett hum om vilket teknikområde som är hetast.

Svenska bolag har inom självkörande teknik sökt absolut flest patent inom områdena säkerhet respektive nätverkskommunikation. Andra framträdande områden är konvojkörning och gasmotorer för hybridfordon. Det visar en färsk rapport från Patent- och registreringsverket. I det så kallade patentlandskapet får varje patentansökan en prick. Ansökningarna grupperas efter vilket område de tillhör.

Ju fler ansökningar inom ett visst område, desto högre topografi får det. På så vis byggs ett landskap upp. Underlaget består av 2 800 ansökningar från de 25 största svenska aktörerna under 2011–2018. Åren 2017–2018 haltar dock på grund av sekretessperioden på 18 månader.

”Inte så förvånad”

Det är inte helt givet hur områden som battericeller och gasmotorer för hybriddrift är kopplat till teknik för självkörande fordon. Emma Hedlund, patentingenjör på PRV, har utgått ifrån en rapport från det europeiska patentverket (EPO), och har använt sig av deras klassificering av självkörande fordon.

– Jag kan tänka mig att EPO vill ha med de klasserna, eftersom de är komponenter i självkörande fordon. Analogt med att exempelvis 5g behövs till självkörande fordon, men likaväl kan användas till internet of things, och så vidare, säger hon.

Läs mer: Volvo har levererat första eldrivna lastbilen

De etablerade svenska industrijättarna dominerar sett till vilka företag som har stått för flest ansökningar. I topp ligger Ericsson med 607 ansökningar, Scania med 590, Volvo Cars med 345 och lastbilskoncernen Volvo AB med 264 (se faktaruta).

– Jag är glad att så många svenska bolag är med på tekniken, men inte så förvånad. Jag är också glad för att området säkerhet får stort fokus, det känns betryggande. Samma sak gäller för kommunikation: utan den ingen säkerhet, säger Emma Hedlund.

Fler och fler ansökningar

Läs mer: Ericsson växer: ”Vi är nyckeloperatör till de amerikanska leverantörerna”

När ansökningarna grupperas efter år märks ett tydligt skutt 2013, då de fördubblades till cirka 475 stycken. 2013–2016 låg de mellan 450 och 500 ansökningar per år. 2017 och 2018 haltar som tidigare nämnts på grund av sekretessen, men Emma Hedlund kan inte tänka sig att takten stagnerar.

– Jag skulle snarast tro att den ökar. Det är så pass ny teknik. Företagen möter ständigt nya problem och vips kommer en massa nya ansökningar, säger hon.

Sett till i vilket land eller vilken region patentansökningarna är inlämnade dominerar USA (1 428 st) följt av EU (1 146) och Tyskland (480). Vilken patentmyndighet en ansökan är inlämnad till ger en fingervisning om var den slutliga produkten kommer att säljas.

Topp 10 – största svenska aktörer

Antal patentansökningar för åren 2011–2018, undantaget dem som ännu lyder under den 18 månader långa sekretessen.

1. Ericsson: 607 st

2. Scania: 590 st

3. Volvo Cars: 345 st

4. Volvo AB: 264 st

5. Autoliv: 158 st

6: Husqvarna: 148 st

7: Electrolux: 40 st

8: Veoneer Sweden: 38 st

9: Saab: 27 st

10: BAE Systems Hägglunds: 25 st

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt