Så erövrar Amazon Web Services molnet runt om i världen

2018-10-12 13:09  

Amazon Web Services är världens största molnbolag. Men det är inte så stort som många kanske tror, hälsar Ian Massingham på AWS.

Johan Christenson, vd på svenska molnleverantören City Network, tycker inte att företag och myndigheter ska ”lägga alla ägg i en korg”. Att det finns en risk om stora delar av världens data hamnar hos ett fåtal aktörer. Så när Ny Teknik träffade Ian Massingham, som för jättebolaget Amazon Web Services (AWS) jobbar med europeiska kundrelationer, tog vi det där till sin spets. Anta att Amazon Web Services hade tillgång till all data i hela världen.

– Okej, vi är en bra bit från det scenariot. Det finns en mycket hälsosam konkurrens på marknaden, både med stora leverantörer och med många, många regionala leverantörer. Det finns en stor distribution och fragementering längs den här långa svansen. Vi må vara ett bolag som kan omsätta 22 miljarder dollar i år, men den globala it-industrin uppskattas till någonstans mellan 3,5 och 4 biljoner dollar. Vi har en massa data, absolut, men inte något som är i närheten av en betydande del av all världens data.

Läs mer: Svensken som utmanar molnjättarna

Ian Massingham är inte heller särskilt förtjust i att höra ordet risk uttalas i samma mening om AWS.

– Jag håller inte med om den premiss som går ut på att användning av AWS är förenat med risker, tvärtom.

Amazon Web Services, grundat 2006, är ett dotterbolag till e-handelsjätten Amazon. Även om man räknar samman Microsofts, Googles, IBM:s och Alibabas respektive molndivisioner är AWS större.

Världens största molnbolag kommer till Sverige

Och nu kommer företaget snart till Sverige, med tre datahallar i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås. Är det verkligen nödvändigt, med tanke på närheten till de regioner AWS redan har i Europa sedan tidigare?

– Det finns egentligen tre anledningar till att kunder väljer en specifik region. Den första handlar om låg fördröjning. Onlinespel är ett klassiskt exempel. Men det kan också röra sig om kundnöjdhet för e-handlare. Det finns massor av data som indikerar att när en sida tar för lång tid att ladda så spenderar användarna mindre pengar. Säkerhet för industriella applikationer är ett annat exempel där det är viktigt med låg fördröjning, säger Ian Massingham.

– Den andra anledningen rör datasuveränitet. Det där hänger på var du är i världen. Ta England, där jag kommer ifrån. Det är inte tillåtet att flytta patientdata utanför England. Så att vi har datacenter i England gör att den industrin känner sig bekväm med att använda våra tjänster. Det är nu ytterligare en fördel som kommer kunder i Sverige till del.

Läs mer: Misstanke: Kinesiska spionchip planterade hos Apple

Frågan är dock hur det blir med datasuveräniteten i praktiken. AWS är ett amerikanskt bolag och har sedan i mars lagen Cloud Act att rätta sig efter. Lagen innebär att amerikanska myndigheter kan kräva att amerikanska molnleverantörer lämnar ut data, oavsett om servern placeras i Sverige.

Det tredje skälet till att AWS-kunder väljer en specifik region handlar, enligt Ian Massingham, om olika prissättning beroende på var en kund distribuerar sin data.

Läs mer: Amazons Alexa lyssnade på och spred privat samtal

En intressant detalj inför Amazon Web Services svenska lansering är att företaget noterat ett irrationellt beteende bland kunderna när AWS öppnat nya regioner i andra delar av världen. Vetskapen om att molntjänstföretaget finns i det egna landet gör användare mer benägna att bli kunder hos dem – även om de datacenter de använder ligger på andra håll i världen.

– Bara det faktum att det finns en region i det egna landet gör kunderna mer avslappnade med oss som strategisk partner. När vi öppnade datacenter i England så fick vi fler kunder där, men de använde sig av AWS-datacenter på andra platser än i England. Det är en känslomässig grej.

Amazon Web Services

Grundat: Embryot till det som blev AWS tog form redan 2002, men bolaget grundades 2006.

Gör: Leverantör av molnlösningar.

Var: Seattle.

Kunder: Över 1 miljon kunder i omkring 200 länder. Några av deras mest kända kunderna är Philips, GE och Netflix.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt