Så automatiseras Gävle containerhamn

2018-09-10 06:00  

Gävle hamn investerar omkring 100 miljoner kronor i ett automatiserat, 25 meter högt höglager för hantering av pappersrullar. Satsningen ingår i en större utbyggnad av hamnen, som ska fördubbla containerterminalens kapacitet.

Enligt Gävle hamn blir man förmodligen den första hamnen i världen med ett automatiserat höglager för hantering av pappersrullar, när den nya anläggningen tas i drift under våren 2020. Pappersrullarna levereras från en mängd olika pappersbruk i regionen, och lastas i containrar för vidare transport på lastfartyg.

– Det handlar om rullar i många olika dimensioner upp till 1,5 ton, säger Gävle hamns vd Fredrik Svanbom.

Pappersprodukterna kommer till det nya höglagret med tåg, och hanteras sedan av automatiserade traverser för lagringen. Systemet har också ett nätverk av horisontella transportörer som flyttar rullarna autonomt till respektive container.

– Lossningen från järnvägsvagnarna sköts manuellt, men in- och utlastningen på höglagret är helt automatiserad. Traverser och transportörer kommer att sköta sig själva, säger Fredrik Svanbom.

Hittills har in- och utlastning skötts med truckar, vilket alltid innebär en viss risk för att rullar kläms eller skadas på annat sätt.

– Den risken blir i princip noll med det nya systemet. Det handlar också om ytoptimering: när vi inte längre behöver transportvägar för truckar så kan vi använda utrymmet på ett effektivare sätt. Dessutom kommer den automatiserade verksamheten att kunna pågå dygnet runt, säger Fredrik Svanbom.

500 000 ton papper per år

Anläggningens kapacitet förväntas bli 500 000 ton papper per år. Den kommer att inrymmas i en 10 000 kvadratmeter stor, 25 meter hög byggnad, som placeras i direkt anslutning till containerhamnen för kortast möjliga transport till kaj och lastning på fartygen. Det är kommunägda Gävle hamn AB som svarar för investeringen, för att sedan under 30 år hyra ut anläggningen till den turkiska hamnoperatören Yilport. Investeringskostnaden kan dock inte beräknas exakt i dagsläget.

– Vi har inte upphandlat allting ännu, men för utrustningen och byggnaden sammantaget lär det nog hamna i storleksordningen 100 miljoner kronor, säger Fredrik Svanbom.

Läs mer: SSAB visar upp ”digital stål” som styrs av en app

Den automatiserade pappershanteringen är del i en större satsning från Gävle hamns sida, som ska fördubbla containerterminalens kapacitet och göra det möjligt att ta emot större fartyg som kan lasta upp till 15 containrar i bredd.Bland annat ska den befintliga terminalens så kallade wide span-kranar ersättas med ship to shore-kranar (STS-kranar). De sistnämnda klarar cirka 30 lyft per timme, jämfört med wide span-kranarnas 20 lyft per timme, och kan därtill hantera bredare fartyg.

Utbyggnad av Gävle hamn

Gävle containerterminal är redan idag Sveriges tredje största containerhamn, och den största på ostkusten. Volymerna har ökat många år i rad, och närmar sig 300 000 TEU*. Containerterminalens kapacitet ska nu fördubblas för att möta den ökade efterfrågan på containertransporter. När den nya terminalen står klar 2020 klarar den att ta emot större fartyg än idag, och den årliga kapaciteten ökar till 600 000 TEU.

*1 TEU motsvarar en 20-fotscontainer. Den vanligare 40-fotscontainern är alltså 2 TEU.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt