Ringhals först med eldriven brandbil: ”Glasklart med fossilfritt”

2021-02-18 15:38  

Landets första eldrivna brandbil rullar på Ringhals. Detta då kärnkraftverkets räddningstjänst nu har elektrifierat flottan med en batteridriven ledningsbil.

Fossilfria och framtidssäkra. Vattenfallsägda Ringhals har nu tagit ett viktigt kliv på väg mot målet att alla fordon på verket ska vara eldrivna 2026. Och enligt Fredrick Carlstein, utvecklingsingenjör inom brandteknik, var det ett naturligt steg.

– Tankearbetet började egentligen när vi närmade oss utbyte av den tio år gamla ledningsbilen. Det var glasklart för vår del att titta på ett fossilfritt alternativ. Vi kollade över marknaden för att se vad som fanns och vi tittade på allt från små elbilar till större. Men så slutade det med den här Mercedes E-Viton, säger han till Ny Teknik.

Dock blev det viss väntan på Mercedes innan man kunde lägga vantarna på E-Viton. Och då kom nästa utmaning, att hitta någon som kunde tänka sig att bygga om bilen – vilket inte var helt enkelt.

– Det var en resa kan jag säga. Man är inte van att bygga på elbilar och en ledningsbil kräver ju mycket teknik. Vi upplevde att man inte var jättebekväm med det från bilbyggarnas sida, men till slut fick vi kontakt med en kreativ byggare i Trollhättan.

Konverteringen

Men vad har man då gjort i konverteringen från eldriven skåpbil till ledningsbil?

– De stora förändringar som vi var tvungna att göra var att bygga ett eget elsystem i bilen. Mercedes, eller för den delen alla tillverkare, tillåter inte att man hämtar kraft från bilens batterier – där vill de inte släppa in bilbyggarna. Så vi var tvungna att bygga ett eget system som drivs av litiumjonbatterier, säger Fredrick Carlstein.

Läs mer: Bolund: Ringhals hade inte löst elproblem

Resultatet är enligt utvecklingsingenjören att man fick en bra lösning utan några egentliga negativa effekter.

– Vi har varit noga med att inte förändra allt för mycket. Det blev en diskussion vid besiktningen efter ombyggnaden. Det var ju den första bilen och eftersom den klassats som ett utryckningsfordon blev det lite snurrigt.  Men jag kan säga att den beter sig fantastiskt bra på väg och all utrustning som är insatt i bilen är förankrad på ett sätt som är godkänt.

Lastutrymme viktigare än räckvidd

En sak som kan få betraktare att höja på ögonbrynen är dock den ringa räckvidden. Endast 15 mil ska bilen klara av innan det är dags för laddning. Men det är inte ett problem menar Fredrick Carlstein – så stort är inte Ringhals.

– Vi var mer noga med lastutrymme än med räckvidd. Varför, jo 99 procent av tiden kommer vi vara inne på verket. Vi kör bara runt på driftområdet och vi kan skoja om att vi endast kör högervarv. Det handlar om 400 meter från station till driftområde – så 15 mil räcker med råge.

Ledningsbilen är det första eldrivna specialfordonet, men det är inte det sista. Om fem år är planen att samtliga bilar ska ha gått över till eldrift. Vilket innebär att man måste titta bortom vad som finns på marknaden i dag.

– Vi har två släckfordon på Ringhals som är dieseldrivna i dag. Där är frågan när tillverkarna har utvecklat något som är tillräckligt starkt. Vi har tittat lite på Rosenbauer som är jätteintressant – men det är en lång resa kvar. I det här avseendet kan vi känna att vi vill gå snabbare fram än utvecklarna, säger Fredrick Carlstein.

Felix Björklund

Mer om: Brandbil Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt