Rekordjägaren som var på ständig jakt

2018-04-23 06:00  

TEKNIKHISTORIA. Äventyraren Steve Fossett slog rekord i luften, på havet och på land. Besattheten av att testa gränserna blev hela hans liv.

När den framgångsrike börshajen Steve Fossett närmade sig trettio år började han ledsna på finansvärlden, fundera på pensionen och göra en lista över vad han ville åstadkomma under resten av sitt liv.

Han kände att han inte hade någon talang för lagsporter eller atletiska aktiviteter, men han hade uthållighet, seghet och envishet. På listan fanns bara äventyr som passade hans personlighet. Alla längdskidtävlingar som ingår i "Worldloppet". Simma över Engelska kanalen. Bestiga de högsta bergen på alla kontinenter. Han prickade av listan punkt för punkt, till exempel åkte han Vasaloppet 1985. Men han hoppade över att klättra Everest.

Sedan bytte han fokus. 1993 slog han rekordet Irland runt med segelbåt. 1995 flög han från Sydkorea till Kanada i ballong, den förste som korsade Stilla havet solo. Han var 51 år gammal.

Först runt jorden i ballong

2001 korsade han Atlanten i katamaranen Cheyenne på fyra dagar och 17 timmar, 2002 blev han först runt jorden solo i ballongen Spirit of Freedom och 2004 seglade han som Cheyennes kapten runt jorden på 58 dagar och nio timmar.

Och så fortsatte det. Listan över rekord är lång, för lång för att räkna upp: mer än hundra i fem olika grenar. 60 gällde fortfarande vid hans död.

Hans allt dyrare och mer extrema rekordprojekt var möjliga tack vare förmögenheten han byggt upp under sin aggressiva karriär i finansvärlden. Men han var smart när det gällde att finansiera projekten, och gick till och med plus på sina ballongflygningar.

Vän med Richard Branson

I bakgrunden fanns ofta hans vän och äventyrskollega, miljardären Richard Branson. Branson sponsrade Steve Fossetts mest framgångsrika rekordfordon, långdistansplanet Global Flyer, via sitt flygbolag Virgin Atlantic. Det ritades av flygingenjören Burt Rutan och tillverkades av dennes företag Scaled Composites.

Med Global Flyer gjorde Steve Fossett den första soloflygningen med flygplan jorden runt utan tankning eller mellanlandningar. Han landade mars 2005 i Salina i Kansas, efter 67 timmar, en minut och tio sekunder inträngd i Global Flyers minimala cockpit.

Året efter satte han ytterligare två rekord med planet, under ännu längre flygningar. Det blev allt som allt 91 världsrekord inom flyg, varav 36 fortfarande står sig.

Det gick så långt att hans episka rekord inte längre blev världsnyheter. De var helt enkelt för många, och kom för tätt. Inte för att det störde Steve Fossett. För honom var utmaningen själva lockelsen.

Sista flygningen

Trots alla risker han tagit under åren tog hans resa slut under en flygning som var fullständigt trivial för den erfarne piloten. På morgonen 3 september 2007 lyfte Steve Fossett med ett litet enmotorigt Super Decathlon-plan från en privat ranch i Nevada. Sex timmar senare larmade hans fru, Peggy Fossett, polisen och en sökinsats inleddes, utan resultat.

Först ett år senare hittade en vandrare några identitetshandlingar i oländig terräng i östra Sierra Nevada, 10 mil från ranchen. Det totalförstörda planet återfanns, och två benbitar kunde dna-matchas till Steve Fossett.

Det var inte uppenbart vad han haft för syfte med sin sista flygning. Men en teori är att han letade lämpliga platser för sitt pågående projekt, ett försök att slå hastighetsrekordet på land. Han höll också på med en farkost för att bli första ubåtsman att ensam nå havets djupaste punkt. Rekordjakten fortsatte in i det sista.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt