Regeringen ska ställa krav på bioflygbränsle – tillgången är försvinnande liten

2019-02-04 06:00  

Avtalet bakom den nya regeringens politik slår fast att det ska införas krav på obligatorisk inblandning av biobränsle i flyget. Men var ska allt biobränsle komma ifrån?

(Uppdaterad)

Bioflygbränsle har seglat upp som en viktig politisk fråga de senaste åren, som ett möjligt sätt att minska våra skadliga utsläpp. Men i dagsläget tillverkas bränslet i väldigt begränsad utsträckning. Det mesta som har använts i Sverige har importerats från USA.

Swedavia driver tio av Sveriges största flygplatser. Endast 0,01 procent av den totala bränsleförbrukningen i inrikesflyget utgjordes av biobränsle 2017. Av de 450 ton biobränsle som Swedavia hade beställt fick de det året bara 12 ton – på grund av att tillverkare inte kunde leverera mer.

SAS köpte enligt sin årsredovisning för 2018 in cirka 100 ton biobränsle, en mycket liten andel av de 1 369 000 ton bränsle som flygbolaget använde totalt sett.

Läs mer: Oklara effekter av flygskatten enligt utredning

Den nya regeringen har genom januariavtalet kommit överens med Centerpartiet och Liberalerna om att ställa krav på obligatorisk inblandning av biobränsle redan under den här mandatperioden. Kravet får då sannolikt börja på en låg nivå, eftersom tillgången på biobränsle är så liten.

– Vi måste skynda på den här utvecklingen. Det kan vi göra med hjälp av styrmedel, förhoppningsvis tidigt under mandatperioden så att vi kan börja ställa om så snart som möjligt, säger Helena Gellerman, riksdagsledamot och Liberalernas trafikpolitiska talesperson.

Ännu ingen storskalig svensk produktion

Det pågår flera projekt runt om i landet för att ta fram ett svenskt biobränsle till flyget, men inga i stor, kommersiell skala.

För att få till en storskalig inhemsk produktion krävs stabila, långsiktiga förutsättningar för att möjliggöra nödvändiga miljardinvesteringar, säger Helena Gellerman, utan att gå in på några närmare detaljer. Hon vill inte föregå den statliga utredningen som ska presenteras i vår, med fokus på styrmedel för att främja bioflygbränsle.

– Om det finns en potential för att producera biobränslet i Sverige kan det också få andra positiva effekter. Det kan till exempel skapa jobbtillfällen. Men den viktigaste drivkraften för en övergång till biobränsle är att vi sänker utsläppen, säger Helena Gellerman.

Läs mer: Det svenska elflyget som ska vara i luften om två år

Rickard Nordin, riksdagsledamot och energi- och klimatpolitisk talesperson för Centerpartiet, är inte orolig för att biobränslet inte ska räcka till. Med en ökad efterfrågan kommer också produktionen att öka, menar han.

– Det handlar bara om att komma igång, säger han.

Inte tillåtet att blanda in över 50 procent biobränsle

Rent tekniskt skulle det vara möjligt att flyga med 100 procent fossilfritt bränsle i tanken. Men även om vi skulle ha tillräckligt mycket bränsle för att göra det är det i dag inte tillåtet att blanda in mer än 50 procent. Det här är också något beslutsfattarna vill titta närmare på.

Både Helena Gellerman och Rickard Nordin säger dock att vi inte bara kan fokusera på biobränsle för att göra flyget fossilfritt. Elflyg är också intressant, men ligger längre framåt i tiden och är därför inte huvudfokus under denna mandatperiod.

– Flyget går på fossila bränslen i dag, och dessa behöver bytas ut. Vad framtidens flygplan ska drivas av kan vi inte veta, men det här arbetet handlar om att ställa om på kort sikt, säger Rickard Nordin.

Läs mer: Satsning på bioflygbränsle kan återuppliva Green Fuels

Maria Fiskerud är projektledare på det statliga forskningsinstitutet Rise och ledare för innovationsklustret Fossilfria flygtransporter 2045. Hon anser att det är viktigt att vi inte målar in oss i ett tekniskt hörn, utan är öppna för nya lösningar som kan komma längs vägen.

– Den största utmaningen med att få till ett fossilfritt flyg är att få ihop hela ekosystemet, att bygga upp en marknad och produktion, säger Maria Fiskerud.

Det här är mer ett logistikprojekt än ett bränsleprojekt, anser hon. Det handlar om att vi ska ta oss från punkt A till punkt B på det mest hållbara sättet.

– Det finns inte en enskild sak som kan lösa flygets utmaningar just nu. Därför måste vi satsa på alla möjliga slags lösningar, och hålla politiken öppen för det.

Det här säger fyrpartiavtalet om flygbränslet

* Krav på obligatorisk inblandning av förnybart bränsle ska införas.

* En hög inblandning av hållbart förnybart bränsle ska ges ekonomiska incitament.

* När ett system för flygbränsleskatt finns på plats bör det ersätta dagens biljettskatt på flyget.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt