”Rätten att reparera” ger medvind åt svenska ai-bolaget

2020-01-24 06:00  

Enligt ett nytt EU-direktiv måste tillverkare se till att hushållsprylar kan repareras när de går sönder. Svenska Mavenoid vill bidra med en teknisk lösning – som fungerar i både kaffebryggare och lyftkranar.

I höstas lagstiftade EU om möjligheten att reparera konsumentprodukter som tv-apparater, tvättmaskiner, belysning och kylskåp.

Från och med 2021 måste producenterna tillhandahålla reservdelar i minst tio år efter försäljningstillfället. Ett annat krav är att reservdelar ska gå att ersätta med vanliga verktyg, utan specialredskap från tillverkarna.

– Effekten blir att producenterna måste göra det lättare för konsumenterna att reparera produkterna, man flyttar över kostnaderna från konsumenten till producenten. Och de flesta tillverkare av konsumentprodukter har ju inte byggt sin affärsmodell på det sättet, utan typiskt sett har man fått köpa nya produkter när de gamla gått sönder, säger Oskar Kalmaru, marknadschef på svenska ai-startupen Mavenoid.

Läs mer: Vi söker Sveriges 33 bästa unga teknikbolag

Ny Teknik har tidigare skrivit om det Stockholmsbaserade företaget, som utvecklar mjukvara för automatiserad teknisk support. Förra året tog Mavenoid plats på Ny Tekniks 33-listan, där Sveriges 33 mest lovande unga teknikstartups får vara med.

Mavenoids teknik bygger på maskininlärning, där supportverktyget tränas upp med utgångspunkt i de felsökningsmanualer som finns för de olika produkterna. En webbtjänst automatiserar supporten gentemot kunderna.

Lösningen beskrivs som självförbättrande, genom att verktyget successivt förbättrar innehållet utifrån de faktiska fel som hanteras – via en webbsida, en app, eller någon annanstans i supportflödet.

”Går att använda i alla produkter, från kaffebryggare till lyftkranar”

Mavenoid har flera stora svenska företag som kunder, däribland Alfa Laval. Bland nytillkomna kunder finns Markem-Imaje, en schweizisk tillverkare av skrivare och system för industriell märkning och kodning.

– Vi tror vi kan vara till störst nytta när det gäller produkter som är tekniskt avancerade, men där vissa element ändå hanteras av slutanvändaren. Men grunden i vår tjänst är att den går att använda i alla produkter, från kaffebryggare till lyftkranar. På senare tid har vi sett ett ökat intresse från konsumentproduktsidan och delvis anpassat vår marknadsföring utifrån det, säger Oskar Kalmaru.

EU-direktivet kan bredda vägen på konsumentproduktmarknaden för Mavenoid, tror Oskar Kalmaru.

– Det finns en global ”right to repair”-rörelse som har luft under vingarna, och vi ser ett växande intresse för de här frågorna. Vi tar inte ställning i frågan som sådan, men eftersom vi har en lösning för just det här så ser vi det som positivt för oss, naturligtvis. Vi hjälper producenterna att hjälpa sina kunder, och får en ytterligare väg in i företagen, säger han.

Läs mer: Sigmastocks-grundaren bygger datafabrik för innovation och ai

Förutom ”rätten att reparera”, beslutade EU att tillverkarna måste göra produkterna mer energieffektiva, vilket beräknas leda till att Europas konsumenter kan spara in 250 miljarder kronor på sina elräkningar år 2030. Det motsvarar ungefär 5 procent av Europas energiåtgång i dag.

Mavenoid AB

Gör: Mjukvara för automatiserad teknisk support

Ort: Stockholm

Startår: 2017

Anställda: 15 personer

Huvudägare: Grundarna, Creandum, Point Nine Capital

År på 33-listan: 2019

Bolagsnamnet är en sammanslagning av maven (ungefär person med kunskaper inom många områden, på jiddisch), och ändelsen -oid, från konceptet android.

Här kan du själv testa exempel på Mavenoids webbtjänst.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt