Rapport: Självkörande bilar inte så säkra

2020-06-18 07:00  
En ny rapport hävdar att den självkörande tekniken har långt kvar innan den är redo för trafik. Arkivbild. Foto: Kia

Potential, javisst men fortfarande väldigt långt kvar. När det kommer till autonoma fordon lär de dröja innan tekniken är redo att släppas lös. Det framgår i en ny rapport.

Det är inte länge sedan som Waymo, Uber, GM och en handfull andra företag var kristallklara. Inom en snar framtid kommer det finnas självkörande bilar i trafiken. Men icke. Någon bred introduktion har vi ännu inte sett och istället för framgångsrubriker verkar teknikområdet ha svalnat.

Några som hela tiden följt utvecklingen är IIHS, Insurance Institute for Highway Safety, och i en rapport pekar det ut flera brister – och att självkörande bilar kanske inte alls är så säkra som man kan tro.

– Det är troligt att i helt självkörande bilar eventuellt kan identifiera faror bättre än människor, men vi har sett att det här inte påverkar majoriteten av olyckor, säger Jessica Cicchino, vice vd och ansvarig för forskning på IIHS, i ett pressmeddelande.

Behöver vara bättre än människan

I studien som man gjort har fler än 5 000 trafikolyckor analyserats och utifrån händelseförloppet har man försökt beräkna hur många av dessa som skulle kunnat undvikas med hjälp av autonom teknik.

I olyckorna framkom det att i mer än 90 procent av fallen så var den slutgiltiga orsaken föraren. Så långt inget nytt.

Däremot så pekar IIHS analys mot att så lite som en tredjedel av dessa krockar hade kunnat undvikas av ett autonomt fordon. För att klara de övriga scenariona så krävs det att systemen programmeras om för att prioritera säkerhet framför hastighet och komfort.

– Att bygga självkörande bilar som kör lika bra som människor är en stor utmaning i sig själv. Men faktum är att de behöver faktisk vara bättre än så för att leverera på alla löften vi hört, säger forskaren Alexandra Mueller, som är huvudförfattare till rapporten.

Läs mer: En majoritet säger nej tack till autonoma bilar

Och det här menar IIHS är ett grundläggande problem. Vill vi ha självkörande bilar för att det är effektivt och bekvämt – eller vill vi ha det för att minimera olyckor? Ofta lyfts vinster som att man kan sitta och jobba/läsa/sova istället för att lägga tid på körningen.

Men i ett säkert system innebär det att bilen väljer hastighet, inte den som sitter i. Detta kan innebära att resan till jobbet tar tre timmar istället för 40 minuter – vilket säkerligen lär göra att tekniken kommer i konflikt med passagerarens intresse av att komma fram.

– Vår analys visar att om autonoma fordon ska kunna leva upp till löftet om att vara säkrare än mänskliga förare så kommer det vara nödvändigt för designers att prioritera säkerhet framför brukarens preferenser, säger Alexandra Mueller.

Felix Björklund

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt