Rapport: Laddbara bilar dominerar nyförsäljningen 2026

2019-01-28 06:00  

Elbilar och laddhybrider dominerar marknaden 2026. Bara några år senare har elbilarna helt tagit över. Så ser intresseorganisationen Power Circle på utvecklingen.

Förra året utgjordes 2 procent av nybilsförsäljningen av elbilar. Prognosen för innevarande år är 4 procent, både enligt biltillverkarnas branschorganisation Bil Sweden och av Power Circle, som är elkraftbranschens intresseorganisation.

Power Circle släpper i dag sin långtidsprognos kring elektrifieringen av personbilsflottan i Sverige. Organisationen har sammanställt data från biltillverkare, prognosinstitut, konsumentundersökningar och företrädare från samtliga riksdagspartier: ”Det råder samstämmighet kring att minska fossiloberoendet i transportsektorn och att försäljningen av laddbara fordon bör öka”, skriver Daniel Kulin, sakkunnig inom e-mobilitet på Power Circle, i ett mejl till Ny Teknik.

Utvecklingen antas följa en s-kurva. Elbilar och laddhybrider väntas helt dominera marknaden 2026 och utgör då 95 procent av nyförsäljningen (60 procent elbilar, 35 procent laddhybrider).

Laddhybrider – en parentes

Power Circle tror dock att hybridtekniken endast är en parentes. Försäljningen spås växa till 2025 då den viker nedåt igen. Tio år senare säljs inte en enda laddhybrid.

I stället är det elbilarna som tar över. Detta eftersom samtliga studerade rapporter förutspår att elbilar kommer att kosta lika mycket som en bil med förbränningsmotor kring år 2025. Inköpspriset är viktigare för konsumenter än total ägandekostnad. Sett till den totala ägandekostnaden för en elbil kontra en förbränningsmotorbil är det redan dött lopp enligt många rapporter, uppger Power Circle.

I dag är omkring 8 procent av biltillverkarnas modellutbud elektrifierat. 2022 bedöms elektrifieringsgraden vara 34 procent och tre år senare mellan 50 och 80 procent.

Break even redan 2023 med bonus malus

Investeringsbidrag förväntas spela roll fram till 2025 på grund av konsumenters fokus på inköpspris snarare än total ägandekostnad. Om bonus malus behålls på dagens nivå (vilket ger 60 000 kronor i bonus till den som köper en elbil) beräknas kostnaden för en elbil bli lägre än för en motsvarande förbränningsmotorbil redan 2023.

Power Circle förutsätter att det införs åtgärder som utöver inköp även gör ägandet av en laddbar bil fördelaktigare. Det kan handla om miljözoner, koldioxidskatt och laddinfrastruktur.

”Saker som kan försena utvecklingen är i huvudsak politisk styrning som gör elbilen dyrare att köpa eller svårare att äga (ladda)”, skriver Daniel Kulin.

Läs mer: Nevs nya ägare köper stor batteritillverkare

Värt att påpeka är att Power Circles prognos för Sverige är djärv jämfört med de prognoser som försöker förutse utvecklingen på det globala planet (se grafik). Slutsatsen är att Sveriges resa mer kommer att likna Norges, men inte med riktigt samma branta S-kurva. Och förstås med några års eftersläp. I fjol utgjorde laddbara bilar 49,1 procent av nybilsförsäljningen i Norge.

”Vi kan rida på teknikutvecklingen om vi behåller bonus malus. Sen måste vi satsa på att förbereda elnätet och fortsätta stimulera utbyggnaden av laddinfrastruktur”, skriver han till Ny Teknik.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt