”Räkna inte med några 'folkelbilar' från Volvo”

2021-11-02 12:43  
Volvo Cars riktar strålkastarna mot nya kunder: coolingar med gott om pengar, skriver Felix Björklund. Foto: TT och Tobias Ohls

KRÖNIKA. När jag växte upp var Volvo en del av familjen. Men i takt med att märket växlar upp lyx- och designambitionerna känner jag mig kluven. Det nya Volvo är inte längre för min familj, skriver Felix Björklund.

Uppdaterad

Jag är 70-talist och under hela min uppväxt stod det en Volvo på garageuppfarten. Alltid i någon form, alltid närvarandes – alltid trygg. Men en av de saker som jag har förknippat med min identitet går inte längre att sammanfoga med den. För när jag nyligen var i Belgien för att testa nya C40 insåg jag väldigt snabbt att den här bilen inte är avsedd för min familj.

Inte nog med att den kostar mer än dubbelt så mycket som en normalsvensk netto-årslön, den har även strålkastarna riktade mot en helt annan kund. En hipp människa som kan försaka praktiska utrymmen för design och som väljer bort funktionalitet för lyx. En cooling med gott plånboksutrymme – inte en familjefar med flint och torra pappaskämt.

Läs mer: Produktchefen om nya Volvo C40: ”Design och high tech”

Insikten står i bjärt kontrast till hur det var under min ungdom. Jag tänker tillbaka till en tid då jag som 16-åring var tvungen att jobba en sommar i den tyska industrin. Skälet var att min far tyckte jag var för dålig på tyska.

Väl på plats i byn Düßlingen minns jag en bildiskussion där jag blev jag frågad om vad för bilar man körde i Sverige.

– Volvo, svarade jag.

– Alla?

– Ja, typ.

– Aha, men det kanske är vad fabriksarbetare gör, men vad kör chefen – vad drömmer man om, frågade min tyska kollega.

– Jo, kanske en Mercedes?

– Exakt, Mercedes – det är lyx! Konstaterade han stolt innan han gick vidare.

Ingen av oss hade råd med Mercedesar, han jobbade som svarvare och jag var snudd på oavlönad arbetskraftsinvandrare med taskigt ordförråd. Men han var mäkta stolt över att Tyskland producerade lyxbilar och drömmarna dessa gav upphov till.

Är det sådär jag ska känna nu, stolthet? När Volvo har bytt inriktning och ska stå och glänsa på flådiga adresser … Att man har kastat av sig sitt folkliga ok och klivit in i finare salonger.

Nästa år kommer ersättaren till XC90.

När VW lanserade sin elbils-transformation pratade man om ”elbilar till miljoner, inte för miljonärer”. När jag frågade Volvochefen Håkan Samuelsson om varför Volvo har lagt priset så högt när de lanserade elbilen XC40 var svaret: ”För att vi kan”.

Men herregud, nu kanske ni tycker att jag drar för stora växlar på att Volvo lanserat en lyxig design-nischprodukt? Och var inte C30 även den rätt ”o-Volvo-aktig”?

Jo, kanske det. Men när man tittar på vad som kommer framåt är det inte några ”folkelbilar” som kommer i närtid.

Nästa år kommer ersättaren till XC90 – en bil som i dagens laddhybridtappning börjar på 819 000 kr och som säkerligen inte blir billigare som elbil i den nya generationen.

Nej, i den närmsta framtiden är det inga modeller för den breda massan som kommer från Volvo. Dock finns det en sak vi plebejer som vill äga en Volvo kan göra – för i stället för bilar för folket, går det sedan en vecka att satsa på börsen i Volvoaktier.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt