Premium

Provkörning: VW ID.4 GTX – ”Fyrhjulsdriften är efterlängtad av många”

En extra motor, mer effekt – men framförallt fyrhjulsdrift. Nu har VW äntligen kommit med en ID.4 som driver både fram och bak. Felix Björklund har provkört.

Publicerad

Sedan mitten av 70-talet har GTI varit en beteckning för sportiga bilar hos Volkswagen. Med tiden har detta fått sällskap av först GTD (dieseldrivna) och sen GTE (laddhybrider). Nu i det hel-elektrifierade tidevarvet får vi addera ytterligare en treställig bokstavskombination: GTX. Och första modellen som får tillägget är ID.4

Bilen är utöver att den ska vara mer prestandainriktad, även den första ID.4:an som kommer med fyrhjulsdrift – en funktion säkerligen många svenskar suktar efter. Så hur bra är bilen?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här