Provkörning: Volvo C40 Recharge – ”Mer prestanda än du behöver”

2021-10-30 07:00  

En spänstig designprodukt som ska attrahera nya kunder. Med C40 har Volvo verkligen tagit ett stort språng från sin trygga hamn – är det ett välriktat sjumilakliv eller ett snedsteg från någon som redan ligger efter? Felix Björklund har provkört elbilen.

Redan när CMA-plattformen presenterades för sex år sedan släppte Volvo en ”framtidsfilm”. Denna visade hur flexibel plattformen är och hur många modeller man skulle bygga på den. Sedan dess har vi fått den kompakta crossovern XC40 och först nu har även ytterligare en modell kommit. C40, en bil som man själva stolt beskriver som ”den mest opraktiska Volvon någonsin”. 

Så hur är då denna symbol för det ”nya” Volvo att köra? 

Design

När Volvo skiljdes från Ford och började sin nya era hände mycket på designsidan. Men det man knåpat ihop nu är ändå det största steg som man har tagit när det kommer till en enskild produkt. Taklinjen har dragits ner på ett sätt som vi inte är vana att se på en Volvo. 

Stilgreppet innebär att man i baksätet får trängre om huvudet, samt att packmöjligheterna har kapats. Hur mycket? Längst bak är det 413 liter som officiellt går in, det kan jämföras med de 414 liter som XC40 får plats med. En liter, vad är det att klaga på? Nja, det är ju framförallt när det ska lastas fullt, och då över hatthyllan, som skillnaden kommer.

Insidan av en Volvo C40 Recharge. Baksäten och framsäten. Foto: Volvo

Men något som verkligen har påverkats är sikten. Bakåt är den minimal, och den väldigt begränsade sikten är i mitt tycke riktigt olustig. Lite som att man bara skulle se underkroppen på den man pratar med.

”Är det så viktigt med sikten bakåt?”, kommenterar en annan reporter som jag pratar med. Visst, kanske inte för alla, men personligen känner jag mig inte helt bekväm med det hela. För på ett sätt är Volvon sämre än många coupéer i det här avseendet. I sportiga alternativ sitter du lägre, här sitter du lite högre vilket innebär att siktvinkeln i bakrutan blir än lite kämpigare.

Läs mer: Provkörning: Tesla Model Y – ”Strålande räckvidd”

Taklinjen är kanske huvudnumret, men det är inte den enda saken som C40 kommer med. 

På insidan är i grunden det mesta likt från XC40, men man har även sett till att få in lite av ett gömt designinslag. Trimpanelerna är bakbelysta och i dagsljus ser de bara rätt mörka ut. Men när det skymmer lyser de upp. För den oinvigde så kan man lätt tro att det är någon form av kamouflagemönster, men icke. Nej, det är topografisk kartor och dessa visar Lapporten.

Interiören är även helt läderfri och med C40 lanseras lite nya färger och stilar. 

På det stora hela är det här verkligen en lyxig produkt. Golvmattorna känns verkligen mer som mattor än som de fotlappar som normalt ligger i bilen. Det är genomtänkt och hög kvalitet.

Teknik

Vid en teknikgenomgång för C40 fick vi tag i Olle Fast, en av Volvos drivlineingengörer och en man som kan allt om bygget. På den direkta frågan om hur den nya elbilen skiljer sig från sitt mer suvviga syskon är han brutalt rak:

”Vi har inte ändrat någonting”.

Så även om C40 har ett eget modellnamn, så har allt det tekniska lyfts direkt från XC40. Det innebär att bilen (ännu så länge) har en motor om 150 kW på vardera axel. Dessa summeras ihop till 300 kW eller motsvarande 408 hästkrafter. Tack vare hög effekt och enormt vridmoment kan den som kör plattan i mattan nå 100 km/h från stillastående på 4,7 sekunder.

Trots försöken att locka fram ett mer facetterat svar – står Olle Fast fast. 

”Vi tycker att drivlinan i grunden har en så pass bra karaktär att vi inte kände att vi behövde ändra något.” 

Batteriet i bilen sitter monterat som ett T i kardantunneln samt under bakre sätet. Kapaciteten ligger på 78 kWh (75 kWh netto) och enligt den officiella siffran ska man kunna ta sig 444 kilometer innan den sista elektronen har mjölkats ut. Det sistnämnda är en förbättring som kommer av att det sluttande taket ger bilen en mer förmånlig aerodynamik, dock ska det sägas att energiförbrukningen fortfarande är väldigt hög i Volvon.

En annan sak som C40 har (och som nu sitter i alla uppdaterade modeller från Volvo) är att man har sin infotainment baserad på Googles Android Automotive OS. Och det ger modellen en otroligt solid grund att stå på. Men trots att det nu är ett par år sedan som Volvo lanserade systemet i sina elbilar har inte mycket hänt.

Skärmtätt i fronten på en Volvo C40 Recharge. Foto: Volvo

Visst, kartorna och röstassistenten är grymma, bäst i klassen. Men fortfarande är ekosystemet i övrigt lite av en ödemark, och ännu finns det väldigt få appar.

– Jag är verkligen glad över att vi har Google med ombord, men samtidigt frustrerad, säger Xiping Huang, som är en av Volvos ingenjörer med ansvar för uppkoppling.

Men vadå. Google är väl det som är bäst i klassen? Frågar jag.

– Du frågar varför? När jag ser hur långt de har kommit i Kina och hur långt efter vi är här i Europa är svaret. Jag tycker att Google måste bli snabbare på att reagera på vad kunderna vill ha. Jag hoppas även att tredjepartsutvecklare ska komma igång på riktigt, svarar Volvo-ingenjören snabbt.

På frågan vad det är som saknas kommer svaret rappt. Xiping Huang menar att Google är fantastiskt, men att det i dagsläget är lite öde. Löftet om ett frodigt ekosystem med appar och möjligheter känns långt från uppfyllt.

– Det måste komma igång. Inte som nu, när du går in i Google Play Store så finns det 14 radioappar, vem behöver så många – och framförallt vad är allt annat?, säger hon.

Xiping Huang berättar att ett tydligt exempel på skillnader mellan Kina och övriga världen är att det finns så många olika kartappar och instick som ger mervärde. I Kina kan du se var dina kompisar är direkt på kartan och genom vissa appar kan du använda bilen som ”walkie-talkie” med dem.

Alltså ha många kompisar som du pratar direkt till. Då skrapar vi bara på ytan. Mat, leverans, underhållningsappar erbjuds också och för varje dag läggs det till ännu fler. Varför kommer då inget hit är den naturliga frågan. Svaret är att marknaden i Kina är så stor – och det är rätt höga trösklar och små nålsögon för kinesiska teknikföretag att navigera för att få ut någon i väst.

På vägen

När det är dags att köra bilen så mitt intresse något ljumt. Knasigt, tänker jag för mig själv. C40 är en ny modell, eller är det verkligen det? Drivlinan och tekniken är ju densamma som i XC40 P8 Recharge. Och den har jag ju dels kört vid lansering, samt hunnit med att köra långresa i.

Därför är det inte en överraskning att ta plats bakom ratten och rulla iväg. Jag har nämnt det i tidigare recensioner och gör det igen – jag tycker att Volvo och Polestar har löst känslan i sin ”gaspedal” förnämligt. När man trycker på gasen är den mjuk och foglig – perfekt vid vardagskörning.

Vill man så finns verkligen sprintermusklerna lätt tillgängliga vid hårdare pedalföring. Men överlag är den enpedalskänsla Volvo fått till behaglig. Inte alls lika aggressiv som Tesla, men inte heller så mesig som vissa andra. Den är även väl viktad och progressiv beroende på vilken hastighet du kör.

Styrningen är dock inte alls så intressant. Den gör jobbet med precision, men är livlöst ointresserad av att berätta för föraren vad som händer. Lika informativ som svaret man får när man frågar en tonårs-son om hur skolan var i dag.

Volvo C40 Recharge. Foto: Volvo

En sak som märks, och som är tydlig inte minst mot vad elbilar på dedikerade plattformar klarar av, är hur den svänger. För C40 krävs det 11,8 meter att vända bilen, det är en markant skillnad från de 10,2 meter som en VW ID4 gör jobbet på. Så även om man vill vara ett hippt alternativ för stadsbor, är den ganska pråmaktig att vända i jämförelse med andra – och då har vi inte ens nämnt Honda E.

I Belgien (där provkörningen äger rum) finns många bilar och få riktigt spännande vägar, de kombineras tyvärr olyckligt och det ges aldrig ett tillfälle att få testa hur C40 skulle bete sig om man vill vara lite mer sportig. Bilen är ju lägre än XC40 och det borde ge en något annan karaktär?

Något vi däremot hinner testa är greppet. När C40 lanserades sjösatte Volvo även konceptet med ”Recharge-däck”. Från och med nu ska alla elbilar som tillverkaren skeppar iväg rulla på dessa som då är anpassade för att fungera i ett brett temperaturspann. Faktum är att de även är godkända för vinteranvändning. Så hur påverkar det bilen?

På vägarna runt Gent är det för dagen ganska blött och +11 grader – en miljö som ingalunda är exotiskt för en svensk förare.

Drivlinans enorma vridmoment gör att det är lätt att tappa grepp, och då märks bilens tyngd av direkt. Den kanar betänkligt iväg i understyrning. Samma sak upprepas när vi vid ett par tillfällen kör lite snabbare i en rondell samt svänger på kullersten.

Initialt får konspirationsteoretikern i mig vatten på sin kvarn. 

”Aha, jäkla skitdäck, fiffel och båg – säkerligen bara för att förbättra räckvidden”,  tänker jag.

Men är det däckens fel? Svårt att säga, för även om jag en gång var skeptisk till tanken att Volvo levererar bilen med dessa så kallade året runt-däck, är det möjligt att det inte hade spelat roll om det hade varit sommardäck. Skulle Volvo och Pirelli verkligen skicka ut däck som presterar markant sämre än traditionella alternativ? Låt mig tvivla.

Efter att ha parkerat bilen går det att konstatera att dagens körning, som nu då var lite för kort för att verkligen vara ett lackmustest för räckvidd, landade på 2,5 kWh per mil samt ett batteri med 57 procents laddning kvar. 

I teorin skulle den förbrukningen innebära att man på ett fulladdat batteri tar sig exakt 30 mil under rådande förhållanden. Och om det skulle vara kallare får man dra av ytterligare

Summerat

C40 är ett verkligt bevis på att Volvo anno 2021 är något helt annat än det bilmärke vi känner från tidigare. Det här är en design och lyxprodukt, riktad mot en helt ny kundgrupp. De praktiskt lagda göra sig icke besvär helt enkelt.

Så vad får du då för produkt? Du får mer prestanda än du behöver, hög kvalitet och väldigt fin detaljkänsla. Efter att ha suttit i konkurrenters alternativ, som absolut imponerar på många sätt, är det ingen som når den här klassen när det kommer till stil och finess.

Samtidigt har jag lite svårt att smälta att det här är nya Volvo ... vilket troligtvis är mer av ett bevis på att jag är fel kundgrupp än att det är fel på C40.

Fakta Volvo C40 Recharge Twin

Pris: från 689 900 kr – eller 7 790 kr/månad via Care by Volvo

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt per elmotor: 150 kW / 204 hästkrafter

Systemeffekt: 300 kW / 408 hästkrafter

Max vridmoment: 660 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,7 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet (netto): 75 kWh

Snabbladdningskapacitet: 150 kW

Räckvidd på el: 444 km

Officiell förbrukning: 2,07 – 2,23 kWh/mil

Förbrukning under test: 2,52 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 413 liter

Frunk: 31liter

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt