Provkörning: Volkswagen Touareg R – ”Bred kompetens”

2021-04-03 07:00  

Stark som en björn och snudd på skattefri. Volkswagen Touareg finns nu i prestandaversionen R och utöver att kunna erbjuda snabb acceleration så kapar laddmöjligheten ägarkostnaderna rejält, skriver Felix Björklund som har provkört.

”Prestanda är det som ska sälja laddhybrider”, sa Volkswagen när de presenterade Touareg R, den första och hittills enda laddbara bilen som har fått R-beteckningen.

Och bilen är en intressant folka. Detta då den placerar sig i ett segment av elektrifierade prestanda-suvar som inte riktigt finns. Konkurrenter från BMW och Mercedes har inte alls effekten för att mäta sig.

När Touaregen kom till VW strax efter millennieskiftet var det som en av de modeller som skulle visa att VW inte bara skulle leverera folkvagnar. Och i utbudet fanns det både V10:or och W12-maskiner.

Insidan av en Volkswagen Touareg R. Foto: Felix Björklund

Vid generationsskiftet 2010 hade man insett att de riktigt stora pjäserna kanske inte hade framtiden för sig och i stället var det V6 och V8 som gällde. Sedan ett par år tillbaka är det den senaste generationen som gäller – och nu är det bara V6:or kvar i utbudet. Toppversionen har i stället begåvats med elektrifiering i form av en laddhybriddrivlina.

Läs mer: Provkörning: Toyota Mirai – ”ett högintressant experiment”

På andra marknader kommer den laddbara Touaregen att erbjudas i en lite mer nedtonad version om bara 381 hästkrafter. Men den svenska importören har valt att inte erbjuda versionen, nej här är det fullfjädrade R vi får nöja oss med och då är det 462 hästkrafter man får på köpet.

Design

Maffig är nog det första ordet som slår en när man tittar på en Touareg. Den är hög och stor och VW var tydligt med att när den nya generationen introducerades var det som en bil man skulle kunna mäta mot BMW och Mercedes.

Designen är dock väldigt Volkswagen. Det är samma idé och tanke på den här som övriga modeller som Tiguan och T-Roc.

I R-tappningen får man en del svartlackerade detaljer och dekorlister – och bilen vi kör har 22-tumsfälgar vilket verkligen får bilen att synas.

På insidan är det svart läder som gäller – och för att särskilja sig från övriga Touareger har toppmodellen fått blåa kontrastsömmar i säten samt på instumentbrädan.

Volkswagen Touareg R. Foto: Felix Björklund

Inuti är det en stor bil, men den är samtidigt byggd enligt ett lite äldre koncept. Det är inte samma luftiga rymd som i de modernare bilarna, utan här är det mer klassiskt med en stor och bred mittkonsol som sluter om föraren.

Förarinstrumenteringen och mittskärmen är inget att klaga på. Det är tydligt och rättframt samt av VW:s äldre snitt. Det innebär enligt mitt tycke en mer logisk uppställning, däremot skulle jag ha föredragit att få sätesvärme samt klimatkontroll via klassiska knappar och vred. Men det kanske mest är en smaksak.

Toppmodellen har även fyrazoners klimatanläggning som standard. Panoramaglastak, uppgraderade stolar, pneumatiskt svankstöd, elbaklucka samt speciell läderklädsel med både dekorsömmar och passpoaler. Lägg till att man även strösslat med R-emblem.

Utrymmesmässigt märks elektrifieringen endast av i form av att man har förlorat lite lastutrymme. Närmare bestämt 70 liter jämfört med standardmodellen: Dock är bilen med sina 610 liter inte snål med utrymmet. Det gäller även i baksätet där huserar utan problem som vuxen.

Teknik

En intressant sak med Touareg R är vilken drivlina den använder. Grunden är densamma som i fullblodslyxmodellerna Bentley Bentayga, Porsche Cayenne samt även Audi Q7. Men i stället för att lägga sig nära Audin, har VW satsat på prestanda á la Porsche.

Så även om Q7:an inte kan sägas vara fjösig med sina 367 hästkrafter – får du i folkan snudd på 100 kusar mer.

Av de totalt 462 hästkrafterna står bensin-V6:an för 340 och elmaskinen adderar 136 hk.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen Golf GTE – ”En laddbar bil med studs”

Tittar vi på prestandan ska de totalt 462 hästkrafterna klara av att accelerera upp suven från 0-100 km/h på 5,1 sekunder – detta på vägen till toppfartsspärren på 250 km/h.

För dem som i stället vill snåla på bränslet och köra utsläppsfritt så ska batteriet om 17,9 kWh (14,3 kWh netto) klara av att ge upp till 47 km färd.

Som standard har bilen i R-version både adaptiv luftfjädring samt chassireglering. Däremot går den inte att få med fyrhjulsstyrning, vilket är synd men förståeligt – man kan ju inte få allt.

På vägen

I grunden, och så länge det finns kräm i bilen, så startar man på el. Och det innebär att trots sin rejäla storlek – är det en silkeslen krabat att rulla iväg i. Och för de försiktiga med stor sladd-flit så går det att klara en hel del pendling så här.

Elmaskinen klarar av att leverera tillräckligt med effekt för att det ska gå att klara av vardagstempo och hela vägen upp till 135 km/h, men det är kanske är kanske inte den hast man förknippar med andra av VW:s R-modeller.

Dock så kan man råda bot på det genom att trycka till gaspedalen och på så sätt väcka V6:an. Den ruskar till liv och hjälper sedan till. Visst känner man av när fossileldningen drar igång, men den gemensamma ansträngningen från de båda motorerna gör accelerationen väldigt linjär.

Men hur sportig är den att köra, det förpliktigar ju ändå när man sätter ”R-emblem” på bakluckan?

Bland körlägena Eco, Comfort, Normal, Individual, Off-Road och Snow finns även ett kallat Sport. (Vafalls kanske alla kännare skriker ut – var är ”Race-läget” som brukar finnas i R-modeller?

I sport så känns bilen… inte så väldigt annorlunda mot Normal. Visst känns den både snabb och responsiv, med sitt goda vridmoment. Men det är tydligt att det man erbjuder är mer av en raffinerad och komfortabel körupplevelse än den GTI-känsla som många förknippar med R-modeller. För även om du har 462 hästkrafter har du även 2,5 ton att släpa på.

Styrningen är dock fint viktad och om man lägger tankarna om att den ska vara sportig när det svänger på hyllan – så är den riktigt trevlig att ha att göra med. Lägg till att luftfjädringen gör mycket för att bilen inte ska studsa runt och niga och du får sammantaget en väldigt komfortabel färd.

Men det finns en situation där bilen inte riktigt får ihop det. Vid ett tillfälle så befinner jag mig, med urladdat batteri, i en trögflytande kö genom vår huvudstad. Och här blir det helt plötsligt kardinalfel för drivlinan.

När jag stannar slår bensinmotorn av och jag sitter i stilla kontemplation. Så rör det på sig och jag rullar en meter på el – sedan slår bensinmotorn in med ett rejält hack. Rullar ytterligare några meter till det tar stopp i kön – och så upprepas hela proceduren igen. Otroligt irriterande beteende som jag efter ett tag får lösa genom att gå in i sportläget för att hålla igång bensinmotorn.

En intressant sak är vad förbrukningen hamnade på under en veckas körning. Jag tyckte jag var förhållandevis flitig med laddningen – dock insåg jag snabbt att de rent utopiska officiella förbrukningssiffrorna inte kunde matchas. Nej, i stället för 0,28 liter/mil hamnade jag på 0,88 liter/mil.

Summerat

Hur ska man då summera ihop Touareg R? Som en storsuv som verkligen är en dubbelkonstnär, eller som ett skatteduckande prestandamonster?

Sanningen är att jag tycker den hamnar mitt emellan. Bilen har verkligen bred kompetens. Du kan pendla kortare sträckor utsläppsfritt samtidigt som du kan få rejält drag under galoscherna samt även dra 3,5 ton.

Och det där med skatteduckandet? Jo, på de tre första åren sparar Touareg R-köparen nära 45 000 i skatt jämfört med dem som köper den vanliga instegsversionen, en skatteskillnad som kommer öka efter 31 mars 2021. Därtill får man vid köpet av R-bilen ännu så länge en bonus på 10 734 kronor.

Fakta Volkswagen Touareg R

Pris: från 844 900kr

Pris testbilen: 1 008 800 kr

Drivlina: 3,0 l bensin+ elmaskin

Max effekt förbränningsmotor: 250 kW / 340 hästkrafter

Max effekt elmaskin: 100 kW / 136 hästkrafter

Max systemeffekt: kW/ 462 hästkrafter

Max vridmoment: 700 Nm

Officiell förbrukning: 0,28 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 63 g/km

Förbrukning under test: 0,88 l/mil

Acceleration 0-100 km/h: 5,1 sekunder

Maxhastighet: 250 km/h

Maxhastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet: 17,9 kWh (14,1 kWh netto)

Officiell räckvidd: 47 km

Räckvidd vid test: 38 km

Ombordladdare: 7,2 kW

Bagageutrymme: 610 liter

Max dragvikt: 3 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt