Provkörning: Volkswagen Golf GTE – ”En laddbar bil med studs”

2021-02-13 07:00  

Mer klös än en vanlig laddhybrid och mer hållbar än en GTI. Volkswagen Golf GTE ska balansera mellan utsläppsfria resor och körglädje, samtidigt som den inte kostar skjortan – en inte helt lätt uppgift, skriver Felix Björklund.

Hur gör man en hållbar Golf GTI? Sedan 2014 har svaret från Wolfsburg varit GTE. Den är ett försök att leverera en funktionell och kul bil – till låga utsläpp.

Nu har Golfen generationsväxlat och därför står vi här vid en ny tappning av GTE. Men en sak skiljer den nya bilen från sin föregångare. Till skillnad mot tidigare har VW släppt två alternativ av laddhybrid-Golfar. Den första kallad Ehybrid är för de förnuftiga som främst vill ha utsläppsfri pendling, den andra är GTE – som då ska leverera mer på körglädjekontot.  Och det är den senare som vi under en vecka får testa.

Designen

När Golf uppdaterades och gick in i sin åttonde generation var det i sedvanlig VW-ordning en varsam designutveckling. Exteriört så skiljer sig inte GTE nämnvärt från vanliga Golf GTI utan det är utöver en extra tanklucka enbart med blåa lister samt detaljen att det står GTE på bakluckan istället för GTI. Något som däremot inte är blått (men som var det i tidigare generation) är bromsoken.

På insidan är det samma lika, men där GTI har en röd-skotskrutig klädsel – har den laddbara bilen en blårutig variant av densamma.

Insidan av en Volkswagen Golf GTE. Foto: Felix Björklund

Kvaliteten är annars högst ”Golf-mässig” vilket innebär att det ser snyggt och propert ut men samtidigt lite plastigt. Absolut inget att klaga på, men mer funktionellt än flärdfullt.

Utrymmesmässigt ska man inte fnysa åt platsen när man sitter bakom ratten. Det är gott om luft med bra justerutrymme för säte/ratt och hög komfort. På det senare kontot kan även rattvärme läggas till – något undertecknad njuter till fullo av under de kylslagna dagar som testet pågår.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen ID.4 – ”Den här bilen de flesta familjer vill ha”

Sittandes ”bakom mig själv”, alltså i baksätet, är det trängre och i bagaget har en hel del stuvutrymme försvunnit, för någonstans ska ju batterierna få plats. Låt mig förtydliga att själva utrymmet som möter en när man öppnar bagageluckan är detsamma som i alla andra Golfar, däremot så finns det inget utrymme under lastgolvet eller liknande. Kanske inte ett jätteproblem för de flesta spekulanter, men det innebär att sladdarna måste beredas utrymme bland övriga pryttlar i skuffen.

Tekniken

Hybriddrivlinan i Golf GTE är densamma som sitter i Seat/Cupra Leon ehybrid och Skoda Octavia iV, men med en liten skillnad – elmaskinen är något nedtonad. Drivlinan består av en 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter samt en elmaskin på ytterligare 80 kW inkilad i växellådan. Systemeffekten summeras ihop till 245 hästkrafter vilket innebär att man ska få uppleva acceleration från stillastående upp till 100 km/h på 6,7 sekunder.

Eftersom GTE:n i sin nya tappning släppt oket att behöva täcka rollen som ekonomisk och effektiv pendlare – och istället fokusera på körglädje är det på sin plats att jämföra med GTI:n.

Den bensindrivna busbilen har samma antal hästkrafter, men en större motor. Vridmomentet är lägre, däremot så avklaras sprinten 0-100 km/h snabbare.

Läs mer: Provkörning: Mercedes GLE 350de – ”Levererar stort på lyx och premiumkänsla”

Ett av skälen till att man som GTE-förare får se sig slagen kommer av batterierna. Eller då snarare att de 13 kilowattimmarna ger snudd på 200 kilo extravikt.

De gånger man inte känner för att testa fartresurserna och istället satsar på snålkörning så ska bilen under goda förhållanden kunna leverera upp till 52 kilometer på ren el.

Infotainmentsystemet är av VW:s senaste snitt och även om man hävdar att det ska vara så lätt – tycker jag att en det bitvis är krångligt och knasigt. Som exempel att trip och förbrukningsvärden ligger begravda i menyn under interiör/kupé istället för under fordon.

Här känner man kanske igen sig i den äldre generationens svårighet att ta till sig smartphonens alla funktioner.

På vägen

Men nog om pensionärsproblem med det digitala. Hur är då GTE:n på vägen, för det är ju som en lite vassare Golf bilen profileras?

Så länge det finns kräm i batterierna, så startar GTE på el. Och det är för att ägare ska få en så effektiv och angenäm start på turen som möjligt. Och även om det kan tyckas tunt att rulla runt enbart på effekten från elmaskinen – så har den tillräckligt med tryck för att vardagslivet och turerna till/från skolan samt affären ska avhandlas utan besvär.

Har man inte heller allt för långt till jobb eller aktivitet (och tillgänglig laddning däremellan) så är det mycket möjligt att man väldigt sällan får höra den fossilförbrukande delen av drivlinan. Från Wolfsburg utlovas det att GTE ska ta sig 52 kilometer på en laddning, men under testet som utfördes i och kring ett nollgradigt Stockholm kom vi som bäst upp i 45 km. Vilket faktiskt inte är allt för illa.

Volkswagen Golf GTE från sidan. Foto: Felix Björklund

Men man köper inte GTE:n för att enbart snåla – då hade det ju varit mer intelligent att satsa på Golf Ehybrid. Nej, när man byter körläge till sport och ackompanjerar detta med en kickdown så introducerar sig bensinmotorn.

Positivt är att när man stampar på gasen så får man lite av en spark i baken. Det är GTI-feeling i acceleration och på den här punkten har man lyckats bra i sin strävan att göra det lite sportigt. Ovan nämnda GTI-feeling känns även i ratten om man gillar att göra fullaccelerationer från stillastående. Då är det dragkamp mellan motorernas önskan att leverera efter gaspedalsvinkel – och hjälpsystemens försök att stävja spinn och krängningar.

En sak som dock blev väldigt tydligt under vinterdagarna var hur svårt datorn kan ha med halka.

Jag hade parkerat i en lätt uppförsbacke, inget konstigt i det. Men när jag skulle därifrån så gick det inte att ta sig framåt över huvudtaget. Hjulen snurrade, hackade och försökte få grepp. Bilen gick till och med in i sportläge för att se om det fungerade. Men icke. Framhjulsdriften var enormt ineffektiv och datorns medlande i hur det hela skulle lösas var inte någon hit det heller.

Lätt förvånad efter att ha försökt lirka mellan olika alternativ (och backat bakåt för att få en fräsch startpunkt) så fick jag se mig besegrad – backa ner för hela backen och sedan ta fart för att komma upp.

Är det här något som man ska beskylla GTE:n för? Nej egentligen inte, halka är inte att leka med och här är det enorm skillnad mellan en två- och en fyrhjulsdriven bil.

Efter motlutsförsöken så styr vi kosan ut på lite svängigare områden och då i hybrid. I det här läget ska drivlinan agera efter eget huvud och leverera från både batteri och bränsletank. När de båda samspelar är det som ovan nämnt bra klipp i accelerationen, och det här håller i sig genom registret uppåt. Motorn låter förvisso en del, men vi pratar om en mer normal tonart än den som Cupra laddhybriden med samma drivlina kör.

Det jag gillar är hur bra gasresponsen är och att känslan är där när man trycker på gaspedalen. Elmotorn ser till att det finns gott om vridmoment i större delen av registret, och accelerationer ut ur kurvorna är bra.

Styrningen är fin och på det stora hela är GTE en väldigt välkammad varelse att ratta runt även när det sker i hast. Växellådan sköter sig även bra när man är tydlig med vad man vill göra. Dock är den inte inte så snabb vid nedväxlingar.

Summerat

När det kommer till att vara en laddbar bil med lite studs i – så levererar GTE bra på löftet. Man får en ganska bra GTI känsla när det stampas på gasen. Detta samtidigt som drivlinan ser till att hålla nere skatt och ge de fördelar som en laddbar bil har.

Men man har samtidigt hamnat i ingenmanslandet att bilen inte är lika kul som de riktiga prestanda-Golfarna, inte lika pendlingsvänlig som elhybriden och framförallt inte lika praktisk som kusinen Cupra Leon Sportstourer. Lägg till att bilen är dyrare än vad Mercedes begär för sin laddbara A-klass samt vad Audi vill ha för sin A3-hybrid och man inser att det inte är billigt att välja hållbar GTI-folka.

Fakta Volkswagen Golf GTE

Pris: från 429 900 kr

Drivlina: 1,4-liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt bensinmotor: 110 kW/ 150 hästkrafter

Maxeffekt elmaskin: 80 kW/ 110 hästkrafter

Systemeffekt: 180 kW /245 hästkrafter

Max vridmoment: 400 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder

Topphastighet: 225 km/h

Batterikapacitet: 13 kWh (11,5 kWh netto)

Maxhastighet på el 140 km/h

Räckvidd på el: 52 km

Ombordladdare: 3,6 kW

Koldioxidutsläpp: från 26 g/km

Officiell förbrukning: 0,11 l/mil

Bagageutrymme: 381 liter / 1 129 liter med fällda säten

Max släpvagnslast: 1 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt