Premium

Provkörning: Volkswagen Golf GTE – ”En laddbar bil med studs”

Mer klös än en vanlig laddhybrid och mer hållbar än en GTI. Volkswagen Golf GTE ska balansera mellan utsläppsfria resor och körglädje, samtidigt som den inte kostar skjortan – en inte helt lätt uppgift, skriver Felix Björklund.

Publicerad

Hur gör man en hållbar Golf GTI? Sedan 2014 har svaret från Wolfsburg varit GTE. Den är ett försök att leverera en funktionell och kul bil – till låga utsläpp.

Nu har Golfen generationsväxlat och därför står vi här vid en ny tappning av GTE. Men en sak skiljer den nya bilen från sin föregångare. Till skillnad mot tidigare har VW släppt två alternativ av laddhybrid-Golfar. Den första kallad Ehybrid är för de förnuftiga som främst vill ha utsläppsfri pendling, den andra är GTE – som då ska leverera mer på körglädjekontot.  Och det är den senare som vi under en vecka får testa.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här