Premium

Provkörning: Volkswagen E-Golf – ”Kommer rustad till tänderna”

Volkswagens E-Golf är pensionerad och nu är det ID som ska vara fanbärare för elbilar. Men originalet har en hel del att erbjuda och även om modellen har gått ur tiden – så är den inte en föredetting, skriver Felix Björklund.

Publicerad

När E-Golfen lanserades med buller och bång på Tempelhof i Berlin för sex år sedan var det ett bevis på flexibilitet. VW var stolta över att man kunde bygga allt på en och samma plattform: från gas- och dieselbilar – till rena elbilar. Där och då lät det övertygande och framförallt tillät det tillverkaren att vara väldigt följsam mot marknaden – ett klart plus.

Men mycket har hänt sedan dess, inte minst att VW var tvungen att lägga om strategin efter den uppmärksammade utsläppsskandalen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här