Provkörning: Volkswagen E-Golf – ”Kommer rustad till tänderna”

2020-11-28 07:11  

Volkswagens E-Golf är pensionerad och nu är det ID som ska vara fanbärare för elbilar. Men originalet har en hel del att erbjuda och även om modellen har gått ur tiden – så är den inte en föredetting, skriver Felix Björklund.

När E-Golfen lanserades med buller och bång på Tempelhof i Berlin för sex år sedan var det ett bevis på flexibilitet. VW var stolta över att man kunde bygga allt på en och samma plattform: från gas- och dieselbilar – till rena elbilar. Där och då lät det övertygande och framförallt tillät det tillverkaren att vara väldigt följsam mot marknaden – ett klart plus.

Men mycket har hänt sedan dess, inte minst att VW var tvungen att lägga om strategin efter den uppmärksammade utsläppsskandalen.

E-Golfen har aldrig varit en riktig storsäljare, utan har tragglat på lite i skymundan. I fjol kom en uppdatering, men eftersom elbilen bygger på den gamla modellen så hamnade den i otakt med tiden – rejält. Dels så hade ju VW skiftat om och elbilsfokuset flyttats till MEB-plattformen och den nya ID-familjen. Och dels så lanserades en ny Golf-generation.

Läs mer: Provkörning: Kia Xceed PHEV - ”Saknar en funktion”

Resultatet vart lite snurrigt. Man lanserade en uppdaterad elbil, på icke-specifik elbilsplattform, baserad på den utgående generationens Golf. Och eftersom VW satsar på den nya ögonstenen ID, så har den batteridrivna versionen av tillverkarens storsäljare fått stryka på foten och ta en tidig pensionering. Endast två årgångar blev det av den uppdaterade E-Golfen och nu när produktionen har avslutats får köpare ögna lagerbilar istället för att få beställa en från grunden. Men det finns ett ordstäv som lyder: Man vet inte vad man har förrän det är borta. Och så är det med E-Golfen, för den är väl värd att ta en närmare titt på.

Designen

Utseendemässigt så märks det att E-Golfen tillhör den förra generationen. Detta då man enkelt kan ställa den bredvid nya Golf 8 och se skillnaderna. Men med det sagt, hur förlegad ser designen ut? Det är upp till betraktaren.

Exteriört så märks det i varje fall i fronten att det är något som skiljer E-Golf från andra Golfar. Detta i form av att istället för grill så har bilen en svart plastplatta, därtill så har VW lagt till blått som accentfärg för att visa att bilen är lite annorlunda. Dock har modellen inte fått en specifik bakdel – vilket är synd eftersom denna då pryds av otidsenliga och i sammanhanget förvirrande dubbla fejk-utblås.

Volkswagen E-Golf från sidan. Foto: Felix Björklund

Interiört går bilen att få med digital instrumentering, vilket är något som faktiskt håller den modern – och som faktiskt är mer avancerad än den du hittar i ID.3 (som förvisso kan stoltsera med head-up-display). Visst, i övrigt är infotainmentsystemet av det lite äldre snittet, men det kan man stå ut med i och med att det går att få kartor och navigationen direkt presenterat i förarinstrumentklustret.

När det kommer till kupén i övrigt så är den, förutom lite trimdetaljer i blått, precis vad man kan förvänta sig i en Golf. Det är användarvänligt och tyskt stiligt.

Tekniken

Drivlinan består av en elmaskin som skickar ut 136 hästkrafter till framhjulen. Denna hämtar energi ur ett batteripack på 35,8 kWh och för den sparsamme ska det räcka till 231 kilometers körning. Siffrorna innebär att modellen placerar sig i den allt större kategorin stadspendlare. Alltså ett segment som innehåller den smått brokiga skaran Mini Cooper SE, Honda E, Mazda MX30 och Renault Zoe.

Idémässigt ligger man närmast Minin och Mazdan i och med att det är en elbil byggd på fossilbilsgrund – men i och med Golfens större utrymme så är den mycket mer praktisk.

En sak som dock gör att man märker av att det inte är den senaste eldrivlinan är att den så fort man drar igång bilen även drar igång fläkten till batterierna. Vilket gör att det blir ett litet oljud samt vibrationer som följd – inte helt olikt hur en riktigt modern liten bensinmotor låter.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen Tiguan Ehybrid – ”Räckvidden på el är i kortaste laget”

När det kommer till laddning så går bilen att snabbladda, en manöver som vid 40 kW ska göra att batteriet på 45 minuter får 80 procents laddning. Hemmavid tar en fulladdning 17 timmar via sladd och 3,7 kW eller runt fem timmar om man kör laddbox och har säkrat upp. I de båda senare fallen är tiden angiven för att få full räckvidd.

Men där E-golfen kanske ligger efter andra när det kommer till räckvidd så väger den upp det i vardagspraktikalitet. Det är ju fortfarande en Golf, med de flesta av modellens kvaliteter intakta. Du kan alltså köra fullvuxna i baksätet och alla sitter bekvämt. Därtill finns det tillräckligt med utrymme för bagage innanför bakluckan.

Golfen är ju i grunden mångsidig och det har inte elbilen tappat helt. Baksätena går lätt att fälla och gör att även Ikeashoppingen går att trycka in förhållandevis oproblematiskt. Dessvärre är släpvagn något som man inte kan häkta på.

På vägen

Fräsch är nog det man kan beskriva E-Golfen som. Den pinnar på bra från start och om man är så lagd så klarar den av att accelerera friskt. Som alla andra elbilar handlar det om den mjuka och tysta accelerationen som man får av drivlinan.

Att hålla sig i stadstrafiken är ju bilens fokus och det gör den utan problem.

När det kommer till hur E-Golfen känns att köra är det faktiskt inte allt för stor skillnad från övriga av samma generation. I varje fall inte i vardagskörningen. Styrningen är väl viktad och ger en bra uppfattning om vad som händer vid framhjulen, därtill är komforten precis lika god som i vilken Golf-7:a som helst.

Isidan av en Volkswagen E-Golf. Foto: Felix Björklund

Som förare har du ett flertal körlägen att välja mellan, från Eco+ till sport. I merparten av sina rullade mil kommer nog de flesta E-Golfar aldrig att köras i annat än det vanliga normalläget. I och för sig är inte det så konstigt, då får man den inställning där kompromisserna är som bäst.

Visst finns det brister, varav en är motorvägskörning där bilen ganska snabbt tappar krutet, och över 100 km/h börjar orken tryta. Att den väger in på över två ton gör även sitt för att man ska känna av hur bilen rullar och niger i svängarna. Men även om du inte ska ligga i omkörningsfilen på Autobahn så är den inte oangenäm att åka i även ovanför 100 km/h-sträcket. Bilen har riktigt bra ljudkomfort även här. Och i låga hastigheter blir den goda isoleringen mer märkbar eftersom man inte behöver lyssna på dieselknatter eller en bensinmotor – så det här är en gren som den slår sina modellsyskon i.

Summering

Det kan tyckas styvt att ta nästan 400 000 kronor för en modell som VW till och med själva beskriver som gårdagens. Men E-golfen kommer faktisk rustad till tänderna. Från parkeringsassistent och digital instrumentering till uppvärmd vindruta och adaptiv farthållare. Att man har digital instrumentering gör att VW:s föregående generations elbil alltså på det här planet har mer att ge än vad exempelvis Mazdas eller för den delen Lexus nylanserade elbilar mäktar med.

Eftersom bilen har försvunnit ur beställningssortimentet hos VW så är det lager-, demo- eller begagnade bilar som finns till hands. Och har man tur så kan priset på dessa dala den närmsta tiden.

Fakta VW E-golf

Pris: cirka 390 000 kr (endast lagerbilar kvar)

Drivlina: elmaskin, framhjulsdrift

Maxeffekt: 100 kW / 136 hästkrafter

Max vridmoment: 290 Nm

Topphastighet: 150 km/h

Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder

Batterikapacitet: 35,8 kWh

Räckvidd: 231 km

Officiell förbrukning: 1,53 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,45 kWh/mil

Snabbladdningskapacitet: 40 kW

Ombordladdare: 7,2 kW

Laddtid snabbladdning 0-80 procent: 45 minuter

Laddtid enfas 3,7 kW: 17 timmar

Bagageutrymme: 341 liter

Max dragvikt: ingen

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt