Provkörning: Skoda Octavia iV Combi – VW-koncernens bästa laddhybrid?

2021-01-09 07:00  

Ett gjutet val för den som vill ha praktiskt utrymme och klara pendlingen på el. Skoda Octavia iV Combi har allt för att vara en attraktiv tjänstebil, och frågan är om det inte VW-koncernens bästa laddhybrid just nu, skriver Felix Björklund.

Skoda har verkligen gjort en märkesresa. Jag kommer ihåg den aversion som många kände mot märket i slutet av förra millenniet och hur nedsättande ord användes så fort Skoda kom på tal. Men den tiden är förbi. Numera är det i stället praktiska lösningar, pålitlighet samt habil prestanda som gör märket attraktivt.

Själva resan började efter att Volkswagen köpte Skoda och på ett sätt kan man säga att startskottet var när Octavia lanserades 1996.

När modellen nu släpps i laddbar tappning innebär det att VW:s ”fula ankunge” och budgetmärke har fått ny kostym och absolut kan armbåga sig in som en utmanare för tjänstebilister.

Design

Rent exteriört är Octavia iV en tydlig Skoda-skapelse. Jag kan ärligen säga att designen på tidigare Skodor inte har lämnat något större sug i mig. Man känner igen grill, strålkastare och linjer från tidigare. Sett bakifrån gör sig bilen bäst och den lätt sluttande bakluckan och de moderna bakljusen ger bilen en rätt stilig form.

Okej, exteriören kanske inte är uppseendeväckande, men den kupé man får i Octavian är riktigt bra – och det är ju här man spenderar den mesta tiden i bilen. Det är läder/alcantara (fuskmocka av polyester) i interiören samt på instrumentbrädan och på det stora hela ett riktigt trevligt synintryck. Visst, det som liknar metall i växelväljare och vred är kromfärgad plast, men det ser bra ut.

Skoda Octavia iV Combi. Foto: Felix Björklund

Bakom ratten sitter man bra och det är en väl avvägd förarplats. Instrumenteringen är digital och förarklustret samt skärmen i mittkonsolen ger lättöverskådlig och bra information. Dessutom har bilen vi kör en head up display – så det finns onekligen valmöjligheter när det gäller hur man vill få sin information presenterad.

En spaning som den som kors-shoppar mellan VW-alternativen kan göra är hur rattreglage och spakar sitter. Här delar exempelvis Volkswagen och Seat/Cupra ett upplägg, medan Audi och Skoda har ett annat.

En sak som jag dock kan tycka är lite underlig är att sätena inte har dynförlängning fram. Detta är något som jag personligen uppskattar mycket, inte minst när det ska köras längre sträckor.

Läs mer: Provkörning: Audi A8 60 TFSIe – ”En diskret och teknikspäckad direktörsvagn”

När det kommer till infotainmentsystemet och hur man styr detta är snudd på allt flyttat till det digitala planet. På gott och ont, men mer om det senare.

Skoda har ju länge salufört sina smarta lösningar som en ”usp” och här gör inte Octavia någon besviken. Det är paraplyer i dörrarna, integrerad tratt för spolarväteskepåfyllnad, 230 voltsuttag och med sovpaketet så får man utfällbara stöd i baksätets nackstöd samt integrerade solskydd.

Tekniken

Octavia iv bygger på samma plattform som nya Golf och Seat Leon. Drivlinan i bilen är VW:s välkända 1,4+1 – vilket står för en bensinmotor på 1,4 liter i kombination med en elmaskin som är monterad på växellådan. Effekten leds ner på framhjulen och antingen får man 150 hästar bensindrift, 115 hk eldrift, eller maximala 204 hästkrafter om man kombinerar de båda. Om man vill ha mer effekt erbjuds även modeller med 245 hk under namnet Octavi RS iv

Till detta kommer ett batteripack på 13 kWh och om alla stjärnor står rätt ska det gå att köra upp till 64 km på en laddning. Det är snudd en mil mer än i jämförbara VW Passat GTE, men mer om det senare.

Även om Octavia inte är den första laddbara Skodan har den en hel del nyheter för märket. En sådan är head up display (tillval), och detta är en ”riktig” variant där informationen projiceras på vindrutan. Det intressanta i det här hänseendet är det utgör en lyxigare lösning än den plastskiva som VW-syskonet Passat GTE kör med.

Även flera assistanssystem gör märkesdebut i Octavia. Det innebär att du nu kan få allt från system som styr undan för att undvika kollision, övervakning som gör att du inte ska slå upp dörren i en cyklist eller för den delen 360-graders kameror. Detta alltså utöver förutseende adaptiv farthållare, filhållare och skyltigenkänning och trådlös laddning av mobilen.

Infotainmentsystemet är byggt på VW-koncernens senaste och tack vare inbyggt eSim är bilen alltid uppkopplad. Det är förhållandevis logiskt och lätt, men ibland kan det vara lite segt i starten.

Att klimatkontrollen har digitaliserats är en sak som jag inte gillar – och vid ett tillfälle hängde sig just detta. Det gjorde att jag inte kunde justera värmen i kupén alls och det hängde i till dess att jag var tvungen att stanna och starta om bilen.

Skoda Octavia iV Combi. Foto: Felix Björklund

Med ombord är även ”Laura”, en röstassistent som ska vara flerspråkig och även kunna förstå både hela meningar och det som kallas för naturligt tal. Det här tycker jag alltid är väldigt intressant. I pressmeddelanden och från olika märkesrepresentanter skryter alla tillverkare om just detta och i verkligheten är det snudd på alltid – tvärkasst! Trots tappra försök är det svår språkförbistring mellan mig och ”Laura”. Den enda tillverkare som imponerat är Honda – men de har tyvärr inte fått det hela att fungera i Sverige.

På vägen

Så länge det inte är allt för kallt startar Skodan på el (funkar till minus tio grader) och så bär det iväg.

Octavia iV har som ovan nämnt 204 hästkrafter att förfoga över, men det finns inga egentliga ambitioner att bilen skulle vara sportig för det. Skulle man vilja finns det en mer effektstinn variant kallad Octavia RS iv med ytterligare 41 hk.

Men är det verkligen det man vill åt om man köper en Skoda-kombi? Nej, är mitt svar på det, och kör man bilen som den är tänkt att köras så är det en god kamrat.

Så med det rullande i huvudet kör jag vidare på el. Det direkta vridmomentet gör att de 115 hästkrafterna räcker och bilen känns lätt och ledig. I pendlingstrafiken är det här mer än nog och tack vare köassistent är det fruktansvärt fridfullt att sitta och rulla igenom tunnelrören i Södra länken lyssnandes till musik.

Skoda Octavia iV Combi. Foto: Felix Björklund

På vägen hem är bilen fulladdad igen och jag tänker mig att det är dags att se hur väl ekipaget för sig när det blir lite mer slingrigt. Jag styr kosan mot vägar som kan ge en liten utmaning och inser redan på vägen dit vid några svängövningar att det inte är rätt tassemarker för ladd-Octavian.

Styrningen är så där lätt och behaglig i känslan som man vill ha för att lunka runt i närområdet – och absolut inte det man vill när det ska lekas i kurvor. Så jag tog det mogna och ”förnuftiga” beslutet att rätt tidigt avbryta expeditionen. Kan tänka mig att RS-alternativet är bättre lämpat för den roligare körningen.

Det var endast för att testa bilen som jag vid ett par tillfällen valde att engagera foten till fullt gaspådrag. Och det är förvisso inget fel på kraftleveransen, men det är inte så att det här är en lekfull bil för det.

När det gäller räckvidden på el är det en hett debatterad fråga. Tillverkarna pekar på undersökningar som visar att vi inte behöver särskilt mycket i vår vardag, men köparna ger inte mycket för det och efterfrågar mer.

I Octavia iv Combis fall handlar det om officiella 64 kilometers räckvidd på el. Så hur långt stod det sig i verkligheten? När vi testade bilen i december var det under veckan genomgående 3-9 plusgrader. Men trots att det var ok förhållanden och undertecknad körde oerhört förnuftigt fick vi aldrig se mer än 52 på mätaren, trots extra timmar med laddning i varmgarage. I de flesta fall var det till och med lägre.

Läs mer: Provkörning: Lexus UX300e – ”Kortare räckvidd än hos rivalerna”

För att få det någorlunda rättvisande laddade jag upp och körde ur batteriet vid flertalet tillfällen – och varierade vilka vägar/hastigheter jag körde.

Som bäst fick jag ut 47 av 47 kilometer och i andra änden av skalan hamnade en resa på 41 av 52 km. Alltså mellan 78 och 100 procent av utlovad sträcka. I samtliga fall var både sätes- och rattvärme på och 22 grader inställt i kupén. För det mesta hamnade räckvidden på 41-47 km och om jag ska ta genomsnittet på sju batteritömmarresor blev den 88 procent av utlovad räckvidd.

Men vad betyder det här i verkligheten? Jo, när jag efter en veckas vardagskörning på strax under 50 mil tittade på genomsnittförbrukningen så låg den på 0,11 l/mil. Och detta bekräftades när jag tankade – och fick i 4,5 liter.

Summerat

Med Octavia iv har Skoda kommit långt. Kvalitetskänslan är hög och man lyckas leverera på både löftet om elräckvidd och praktiskt utrymme. Det exemplar vi körde var förvisso extrautrustad med både panoramaglastak och businesspaket – vilket tog bilen upp till snudd en halv miljon.

Men om det är en laddhybridkombi du är ute efter så är det ett väldigt fullmatat paket, och jämfört med storasyskonet Superb tycker jag att det här är en markant modernare deal.

Fakta: Skoda Octavia iV Combi

Pris: från 414 900 kr

Pris testbilen: 496 300 kr

Drivlina:  1,4-liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt bensinmotor: 110 kW / 150 hk

Maxeffekt elmaskin: 85 kW / 115 hk

Systemeffekt: 204 hästkrafter

Vridmoment: 350 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder

Maxhastighet: 225 km/h

Maxhastighet el:140 km/h

Batterikapacitet: 13 kWh

Räckvidd på el: 64 km

Ombordladdare: 3,6 kW

Bagageutrymme: 490 liter, 1 555 liter med fällda baksäten

Max dragvikt: 1 600 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt