Provkörning: Skoda Citigo e iV – ”Står med en fot i graven”

2020-03-28 06:00  

Ett billigt insteg i elbilsvärlden – men en parentes i modellpaletten. Skoda Citigo e IV är en sparsmakad pendlarbil för dem med elsug. Dock får hugade spekulanter vara snabba – produktionen är snart slut.

I fjol uppdaterade VW-gruppen sin trio med små stadsbilar. VW Up, Seat Mii samt Skoda Citigo fick alla en helt ny roll nämligen den som indragare till elbilsvärlden.

För VW:s fall var det en ny version av E-Up… men för Seat och Skoda blev det respektive märkes första elbil.

Och det är stora saker som hänt.

Batterikapaciteten fick en jätteskjuts jämfört med tidigare E-up vilket innebär att den i de tre små elbilarna ligger på 36,8 kWh. Av dessa är 32,2 kWh användbara vilka då i Skoda Citigo e iV:s fall ska räcka till 265 kilometer på en laddning. Elmaskinen ombord är på 83 hästkrafter.

Läs mer: Provkörning: Skoda Superb iV – ”Praktiska utrymmen och enkelhet”

För dem som kan sin historia så lanserades det som VW-koncernen kallar för NSF-modellerna (New Small Family) 2011. Det som har hänt på utseendekontot i uppdateringen är inte mycket, vilket innebär att det är med 10-talsdesign som bilarna ska tackla 20-talet.

Snabbladdning av bilen går i upp till 40 kW och då ska man få 80 procent på en timme. För de som inte har tillgång till detta kan nämnas att ombordladdaren är på 7,2 kW, vilket innebär att det blir hanterbara laddtider även hemma om man har lösning som klarar det.

Interiör

Den är ett billigare alternativ av VW:s billigaste bil… så förvänta dig inget imponerande. Citigo är rätt bar och faktiskt känns interiören väldigt daterad. I den bubblande gryta av intressanta elbilar som just nu lanseras får Skoda-köparen samma sak som när Citigo lanserades i början av förra årtiondet. Det innebär att det är ett stort steg upp till vad Honda, Renualt och PSA-koncernen erbjuder.

Läs mer: Provkörning: Mini Cooper SE – ”Inga problem med övergången till el”

En sak som säkerligen delar köpare i två läger är att Skodan (likt VW E-up och Seat Mii electric) helt saknar infotainmentskärm. Nej, istället är det den egna mobiltelefonen som får kliva in. Systemet fungerar ok, men inte mer än så. En skärm som bara hade Apples/Googles lösningar hade varit bättre. Men med det sagt, det är en praktisk lösning för att hålla priset nere.

Andra mer budgetbetonade val som gjorts i jakten på lägre listpris är att ratten inte går att justera i längsled, ryggsätet saknar ratt för steglös justering och därtill känns instrumenteringen med VW:s gamla digitala trippmätare… gammaldags.

Inte heller sätena är de bästa för de av lite större och tyngre mått.

På vägen

Redan innan jag sätter mig i Citigo e iV så vet jag vad den har att erbjuda. Förutom ett annat emblem och lite olika materialval/färger så är det samma bil som den VW E-up jag rattade i Valencia i fjol.

Det är förvisso inget negativt i sig, förutsättningarna för bilen är goda då plattformen är genomarbetad.

På rätt jaktmarker – alltså i stadsmiljö – är Citigo en trevlig bil att köra. Den är lätt att sicksacka runt trottoarkanter, refuger och avloppsbrunnar. Kvaliteten i chassit märks även av då man kör över tjälskador, potthål eller andra ojämnheter vilket den klarar bra. Däremot har den inte samma komfort över gupp och liknande i och med sin korta hjulbas.

Att det är en stadsbil märks av när du kommer upp i hastighet. Upplevelsen av att det är rapp respons när man trycker ner högerfoten är borta i motorvägshastighet vilket man får ta med i beräkningarna vid omkörning. Här känns de mer effektbestyckade rivalerna mer hemma.

Läs mer: Provkörning: BMW 745 Le – ”Inte ens i sitt mest påvra utförande en folklig bil”

När det kommer till assistanssystem så har Citigo två stycken. Dels parkeringssensorer bak och dels en filhållarvarnare. Däremot saknas autobroms samt farthållare och andra bekvämligheter. Så det är snarare detta än dåliga körkvaliteter som understryker att bilen är mer avsedd för stadskörning än landsväg.

Körning kan ske i tre lägen: Normal, Eco samt Eco+. Det förstnämnda är som namnet antyder standardinställningen, Eco kapar effekten i elmaskinen något och plusläget stänger även av klimatanläggningen. I 99,7 procent av tiden lär ägare inte ens snegla åt den här knappen. Räckviddsvinsterna att gå in i Eco/Eco+ är väldigt små.

En sak den energisnåle däremot kan experimentera med är spakföringen. Detta då bromskraftsregenerering kan ställas i fyra regenererande samt ett seglande läge. I högsta läget så bromsas du ner rätt rejält, även om det kanske inte är på den nivån som exempelvis Nissan har med sin e-pedal.

Summerat

I VW-koncernens gigantiska elektrifieringsplan huserar Skoda någonstans i låg till mellansegmentet. De skulle visa sin första MEB-elbil Enyaq i Genève, men den har blivit något fördröjd. Så var placerar de Citigo e iV? Svaret är egentligen ingenstans. Bilen erbjuds bara som en slags övergångsmodell och Skoda har berättat att de bara kommer att bygga ett begränsat antal.

Dock är grundtanken strålande att erbjuda en eldriven pendlarbil till lågpris. Så på ett sätt känns det lite tråkigt att Citigo e IV står med en fot i graven. Med en prislapp på 268 400 kronor innebär det att modellen tillsammans med Seat-alternativet är det billigaste i VW-familjen den är även rejält mycket billigare än allt annat på marknaden med en 20+ mils räckvidd.

Med det sagt. Elbilskonkurrensen kommer hårdna rejält i rask takt vilket innebär en ny utmaning, om det nu inte är så att coronaviruset har pajat leverantörskedjan totalt och vi får se enorma väntetider.

Fakta: Skoda Citigo e iV

Pris: från 268 900 kr.

Motor: Permanent synkronmotor.

Maxeffekt: 83 hästkrafter.

Maximalt vridmoment: 212 Nm.

Acceleration 0-100 km/h: 11,9 sekunder.

Topphastighet: 130 km/h.

Batterikapacitet: 32,2 kWh netto (36,8 brutto).

Räckvidd: 265 km WLTP.

Energiförbrukning: 1,45 kWh/mil WLTP.

Snabbladdningskapacitet: 40 kW.

Laddtid 40 kW: 60 minuter för 0-80 procent.

Ombordladdare: 7,2 kW.

Laddtid AC med laddbox 7,2 kW: 4-5 timmar.

Laddtid AC 2,3 kW: 16 timmar 12 minuter 0-100 procent.

Bagageutrymme: 251 liter, 941 med baksätena fällda.

Felix Björklund

Mer om: Skoda Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt