Provkörning: Porsche Panamera 4S E-hybrid Sport Turismo – ”imponerande effektiv”

2021-03-13 07:00  

En imponerande blandning av lyx, prestanda – och låg förbrukning. Porsches ”laddkombi” är övertygande i samtliga grenar även om det finns en liten brist med elektrifieringen, skriver testreporter Felix Björklund.

Jag kommer ihåg när den första Panameran kom och hur svårt jag hade att vänja mig vid utseendet. Det var liksom fel. Bilen var lite som en valfisk – som man inte riktigt visste vilken kategori den tillhörde.

När den nya generationen kom så hade mycket fallit på plats, dels hade man kanske vant sig vid dem – men därtill tycker jag att designen har blivit så mycket bättre. Det blev mer harmoni.

I ”kombi-tappningen” Sport Turismo har man lyckats med konststycket att gömma herrgårdsvagns-baken samtidigt som behåller den luxuösa känslan av stor GT-vagn. Den bil som vi testar här har även laddhybriddrivlina – vilket allt sammantaget nog kan ses som en vederstyggelse i Porsche-puristers ögon.

Designen

Panamera är en stor bil. Med över fem meter i längd och snudd två meter bred tar den sin plats både rent fysiskt och uttrycksmässigt.

Designen är väldigt tydligt Porsche, med den rundade stora nosen och de bakåtdragna strålkastarna. På håll kan den ovane missta sig och tro att det är en 911 man tittar på… för att sedan inse att det är fel vid närmare betraktelse. Illusionen försvinner dock om man ser bilen från sidan. Sport Turismo-bakdelen ger bilen en helt annan look och även om det kanske är lite väl långt draget att kalla det för en kombi… så ger den Panameran en helt annan karaktär.

Insidan av en Porsche Panamera 4S E-hybrid Sport Turismo. Foto: Felix Björklund

Inne i bilen är det dock detsamma som i vanliga versionen. Bakom ratten sitter man bra och förarmiljön är väldigt väldisponerad. Att den nya generationen har en vettigare mittkonsol, med antalet knappar hållet till ett minimum uppskattas. En head up-display kompletterar förarklustret och innebär att man ska kunna hålla ögonen åt rätt håll.

Läs mer: Provkörning BMW 530e Xdrive Touring – ”En laddkombi som levererar körglädje”

Även i baksätet sitter man gott. För bagaget har man 418 liter att packa, men den som trodde att det skulle göra enorm skillnad att välja Sport Turismo, tänk kom. Den rymligare versionen har bara 15 liters större bagageutrymme än den vanliga bilen.

Tekniken

Drivlinan i bilen består av en treliters V6 bensinmotor samt en elmaskin. Och eftersom vi pratar om Porsche ligger effekten på 560 hästkrafter. Helt klart tillräckligt för de flesta sammanhang. Dessa kan man omsätta till accelerationssprinter 0-100 km/h på 3,7 sekunder vilket inte är fy skam med tanke på att bilen snudd på väger 2,3 ton. Och skulle man av någon anledning inte tycka det räcker finns Turbo S-versionen med 700 hk som avklarar resan en halv sekund snabbare.

Tittar vi vidare på siffrorna utlovas en förbrukning på 0,24-0,3 liter per mil. Den siffran är ju rätt meningslös i de flesta fall och som alltid handlar förbrukningen om hur bilen används och hur duktig föraren är på att ladda.

Den låga officiella förbrukningen kommer av att det med ombord finns batterier om 17,9 kWh, något som i den bästa av världar ska räcka till 53 kilometer.

På vägen

Elektrifieringen är ju framtiden, men i laddhybridtappningen kan den vara lite av ett tveeggat svärd. Detta särskilt för modeller som framställs som ”sportiga laddhybrider”.  De har ju problemet att de ofta blir tyngre och tappar i körglädje i jämförelse med sina fossildrivna sportiga syskon – samtidigt som de har svårt att hålla jämna steg rena elbilar.

Så hur är det för Panameran? Jo, visst finns det situationer när det elektrifierade skaver.

I det rent eldrivna läget är det väldigt tamt. Då ska 136 hästkrafter försöka få upp farten på en väldigt tung bil. Något som resulterar att man hamnar väldigt långt från de sportiga förväntningar som finns när man löser Porsche-biljett.

Känslan är lite som när man var liten och mamma bestämde kläder vid bjudningar. Man var tvungen att ha på sig gåbortkostymen och få håret vattenkammat. Och visst, det ser ju propert ut, men är i vägen när man vill leka.

Omvandlat till verkligheten i den laddbara Panameran innebär det att de som kör på det rena E-läget hela tiden slipper tanka – men å andra sidan får ut väldigt lite av sin Porsche-upplevelse.

Nej, för dem som nu väljer att hala fram lädret och satsa på den här typen av bil – då är det de andra körlägena man ska använda. Dessa består av de ganska självförklarande Hybrid Auto, Sport och Sport plus.

Porsche Panamera 4S E-hybrid Sport Turismo från sidan. Foto: Felix Björklund

När vi testar bilen får vi optimala förhållanden. I början av veckan är det rejäla minusgrader och ett härligt vinterklätt Stockholm. Detta för att övergå till nollan med en grå sorbet som underlag – och till slut vara barmark. Däremellan testar vi även en tripp tur och retur västkusten för att verkligen få prova alla olika scenario.

På vinterväglaget så är det väldigt odramatiskt om man kör normalt, men om man vill känna på sin bilinvestering lite mer så omvandlas resoluta småtryck på gaspedalen till nätta sidosteg i bakvagnen. Detta på ett sätt som berättar att bilen har tonvikt på bakhjulen samt att det absolut finns kraftresurser – men det hela är ändå väldigt tryggt.

För de mer äventyrliga som vill testa ekipaget på slingriga vägar bjuder Porschen till. Styrningen är väldigt delikat och i svängarna ger den tillsammans med den fina chassibalansen en god uppfattning om bilen. Men den är stor och tyngden gör sig påmind när det ska bromsas. Ska något kritiseras så är det känslan i stoppedalen – den är inte alls lika fin som exempelvis Taycan.

Läs mer: Provkörning: Mercedes GLE 350de – ”Levererar stort på lyx och premiumkänsla”

Efter att ha busat runt så återgår jag till mer vardagskörning. Och att åka runt i villaförorter, staden eller transportsträckorna däremellan avhandlas effektivt, men det är inte riktigt i de här miljöerna som femmeters-Porschen excellerar.

Så därför packar vi skuffen och sticker på road-trip.

När man kommer ut på motorvägen känns det som att bilen kommer till sin rätt. Inte nog med att man får sträcka ut – de tyska ingenjörerna har programmerat drivlinan på ett sådant sett att den beter sig väldigt effektivt. Här visar sig elektrifieringen från den goda sidan och under skalet alternerar de olika drivlinorna obemärkt.

Ljudkomforten är okej, men de rejäla fälgarna och breda däcken gör att man får in en hel del ljud i kupén – och lägg till att Porsche absolut inte försöker dölja förbränningsmotorn. Det här är ju en smaksak, för om man nu betalar för en laddhybrid med systemeffekt på 560 hästkrafter så vill man kanske höra dem när gaspedalen trycks ner.

Jag kan tycka att konceptet med motorvägar av 1+2-typen är en vederstyggelse. Särskilt när det handlar om en så kallad Europaväg där tung transport ska blandas in. Den kalabalik som vissa gånger uppstår när ett gäng frustrerade personbilister ska kasta sig om lastbilar eller husvagnsdragare så fort tillfälle ges är rent ut sagt läskig.

I den här miljön är det tryggt att ha en Porsche, dock inte på det sätt som man tänker sig. Visst är det skönt att veta att man har effekt och acceleration för att snabbt kunna göra omkörningar. Men en annan aspekt är att bara uppsynen av bilen har en lugnande effekt på familjefäder i Volvokombis. Med mig i backspegeln så väntar det på att jag ska köra om, innan de ger sig ut i vänsterfilen. De tänker väl säkert att kör man en Porsche – så går det undan.

Och det gör det. Att man kan avhandla hela accelerations- och omkörningsfasen snabbt ger trygghet.

Porsche Panamera 4S E-hybrid Sport Turismo. Foto: Felix Björklund

Efter att ha avslutat provkörningen och inför återlämnandet av bilen ska kolla min statistik så kan jag inte annat än imponeras. Trots långresor och endast ett fåtal laddningar hamnade förbrukningen på 0,86 liter per mil. Av 1 400 rullade kilometer skedde 344 av dessa på el. Så trots att batteriet så att säga är urladdat, växeldrar drivlinans olika motorer bra.

Visst skulle man kunna peka finger och mena att den officiella siffran säger 0,3 l/mil – men den siffran har ju inte riktigt bäring här. Där kan man i stället jämföra med andra laddhybrider som inte presterar bättre på långfärder.

Summerat

Det är få förunnat att ha Porsche på sin lista över tänkbara bilköp och det märks av. Endast ett hundratal Panameror hittar ut på de svenska vägarna varje år – vilket är synd. För tittar man på vad bilen presterar så spelar den i en egen klass. Den är väldigt lyxig, men inte slapp i kanterna. Snabb som få, men inte obekväm och därtill är den faktiskt imponerade effektiv.

Men det kostar på att få den här typen av kvalitet och prestanda. Porsche är som sagt inget märke för den breda massan, men för de som vill ta klivet upp från BMW 7-serie och Mercedes S-klass är Panameran ett välriktat sådant.

Fakta Porsche Panamera 4S E-hybrid Sport Turismo

Pris: från 1 380 000 kr

Pris testbilen: ca 1,7 miljoner kr

Drivlina; V6 bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 324 kW/ 441 hästkrafter

Maxeffekt elmaskin: 100 kW /136 hästkrafter

Systemeffekt: 412 kW / 560 hästkrafter

Max vridmoment: 750 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 3,7 sekunder

Maxhastighet: 293 km/h

Räckvidd på el: 53 km WLTP

Officiell förbrukning: 0,24-0,3 l/mil

Förbrukning under test: 0,86 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 55-67 g/km

Batterikapacitet: 17,9 kWh

Ombordladdare: 3,6 kW

Bagageutrymme: 418 liter / 1 287 liter med nedfällda baksäten

Max dragvikt: N/A

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt