Provkörning: Peugeot e-2008 – ”Snål räckvidd räddas av snabbladdning”

2020-02-22 06:33  

En ovanligt vanlig elbil. E-2008 är ett bevis på Peugeots pragmatiska inställning till elektrifiering. Och för de som inte bryr sig om vad som finns under huven är det en mjuk övergång från oljeberoendet.

Korsbefruktningar mellan fossildrivna modeller och elbilar är en trend. Ett tydligt exempel på det är Peugeots batteriversion av 2008. För när det kommer till både stil såväl som utförande ligger den kompakta crossovern så nära sitt oljedrivna syskon det går.

Under den internationella presentationen av e-2008 tryckte Peugeot på detta. Att gå över till eldrift ska inte vara konstigare än när bilister bytte från bensin- till dieselhandtaget på macken. Dessutom hävdar de att det är det ekonomiskt smartaste beslutet. Detta bevisades med en uträkning där det framgår att totalkostnaden för ägandet/nyttjandet är lägre för en e-2008 än en vanlig 2008 (räknat på 49 månader/4 000 mil).

Tittar man i prislistan så torde det stämma. En motsvarande bensindriven version kostar 60 000 kronor mindre än elbilen. Så efter subventionen som i dag ges till utsläppsfria bilar är skillnaden 0 kr. Visst, äkta prisparitet föreligger alltså inte, för ännu så länge är det övriga skattebetalare i bonus/malus-systemet som får stå för mellanskillnaden. Sen ska det nog sägas att 2008 från början inte är ett billigt alternativ.

Läs mer: Mercedes E 300 de – inte den fullträff man hoppats på

Men med det sagt, för de som är teknik-agnostiker, torde det inte vara några större problem att välja el.

Peugeot e-2008 – design

Av hävd, i varje fall i bland frankofiler, så är design en paradgren i Frankrike. Och 2008 går i samma hjulspår som 3008 som lanserades för snart fyra år sedan. Men även om det finns tydliga familjelikheter så finns det en hel del skillnader. Bland annat så har bilen strålkastare vars lampor går som rivmärken nedåt kombinerat med en ledrand under. Det här är förvisso inte unikt för batteriversionen, utan är identiskt med den icke-elektriska bilen.

Något som däremot skiljer lite smått är hur utformningen i grillen är. Horisontella istället för vertikala tappar.

Det här är vad föraren ser i en Peugeot e-2008. Foto: Peugeot

Även på insidan är det samma sak som i den vanliga (hur länge till kommer man skriva det här?) 2008:n. Det innebär en trevlig kupé med den Peugeot-bekanta lilla kantiga ratten samt tangenter istället för knappar under skärmen på instrumentbrädan. Modellen jag fick ratta var av toppversionen GT vilket innebar läderklädsel och lite detaljer i kromliknande plast. Kanske inte samma ombonade, mjuka känsla som i dyrare bilar, men smart genomfört för att få det hela att verka lyxigare än vad det egentligen är.

Storleksmässigt är det gott om utrymme och att som vuxen sitta i baksätet är inga problem.

2008:an har ju likt 208 den nya 3d-versionen av Peugeots i-cockpit. En teknik som de själva beskriver som en slags heads-up-display i vanliga instrumenteringen där en del av informationen projiceras (egentligen speglas) och en annan del visas på display. Tekniken ska göra att det är enklare för ögonen att justera mellan att titta på vägen och instrumenteringen. Det är snyggt, men jag kan inte säga att jag la märke till den påstådda effekten.

Något som jag däremot tyckte var frustrerande var rattkontrollerna. Hur gärna jag än ville kunde jag inte riktig få det jag ville ha visat, exempelvis förbrukning, i instrumenteringen. För att få det var jag tvungen att gå in i menyerna på infotainmentskärmen i mitten. Och det ska nog sägas att denna, precis som i den 508 Hybrid vi körde är ok, men långt från en fullträff när det kommer till användarvänlighet.

Peugeot e-2008 – på vägen

Batteriet i bilen ligger som en limpa mellan hjulaxlarna i mitten av bilen med ytterligare kapacitet som ligger som armar under fram- och baksätet (bak ligger största biten). En lösning som inte inkräktar på interiörutrymmena och är en habil lösning med tanke på att plattformen inte är elbilsspecifik.

De totalt 50 kWh batterierna ska ge upp till 320 kilometers räckvidd och när man ska på lite längre turer så är det skönt att veta att det går att snabbladda i upp till 100 kW.

Peugeot e-2008 från sidan. Foto: Peugeot

Men hur har då den kompakta suven påverkats av hjärttransplantationen. Att vara elektrisk istället för att gå på förbränning? Grunden är densamma, dock gör batterierna att den väger runt 300 kilo mer än vad en bensindriven version gör. Men trots det har ingenjörerna inte styvat till fjädring/dämpning. Resonemanget har varit att eftersom tyngdpunkten är lägre än i den traditionellt drivna bilen, så har man inte sett viktökningen som något det behöver göras något speciellt åt. Resultatet är att bilen är ganska tung, mjuk och svajig. Den åmar sig rejält i snabbare svängar och om man har bråttom riskerar särskilt baksätespassagerare att bli sjösjuka av krängningarna.

Nej, dynamisk körning är inte något e-2008-föraren bör ägna sig allt för mycket åt, men å andra sidan vem köper en kompakt crossover i hopp om att det ska vara en banracer?

Läs mer: Provkörning: Mini Cooper SE – ”Inga problem med övergången till el”

I stadspendling är bilen komfortabel och den direkta skjutsen som elmotorn ger gör att e-2008 känns rapp i varje fall i läget sport. Då har föraren alla 136 hästkrafter till förfogande och mappningen av gaspedalen gör bilen lite mer responsiv på högerfotsutfall. I läget Normal har effekten skruvats ner till 109 hk och i räckviddsmaximerande läget Eco så har det hela kapats till 82 hk. Det sistnämnda gör att bilen kanske känns segare än önskvärt, men när man ska jaga extrakilometer så lär inte det vara ett problem.

Något fransoserna har valt bort är rattpaddlar för att ställa bromskraftsåtervinningen. Enligt Peugeots ingenjörer beror detta på att man inte ville förvirra köparna, att bilen skulle vara så lik en vanlig fossildriven bil som möjligt. Skitsnack enligt mig och snarare ett bevis på snålhet bedrar vishet för rattpaddlar har man ju på flera modeller.

Nu kanske inte alla är lika frälsta som jag när det kommer till att kunna justera regenereringen manuellt, men i e-2008:ans fall skulle det vara bra. Bromskraftsåtervinningen är väldigt låg, vilket i varje fall får mig att undra om man inte kunnat få bilen att bli ytterligare effektivare om det tagits i lite mer i det här avseendet.

Summerat

Peugeot har som mål att bli den bästa generalisten och deras elektrifieringsstrategi är tydlig: Målet är att deras elbilar ska vara så lika traditionella fossildrivna som möjligt, i alla avseenden. Sett till konkurrens är vanliga 2008 en av toppsäljarna i segmentet i Europa. När nu paletten berikas med en ren elbilsversion kommer de vara klivet före konkurrenterna.

Läs mer: Provkörning: Honda E – ”Erbjuder något helt nytt”

Prismässigt ligger bilen som ovan nämnt bra till. 399 900 kr i insteg är en bra bit under de 481 000 som Kia vill ha för sin E-Niro som har längre räckvidd. Samtidigt är det ett kliv upp från de 364 900 kr Hyundai Kona kostar, med ungefär samma räckvidd.

Och man får tacka Peugeot för att göra elbilsvalet lättare än någonsin: Är du på jakt efter en kompakt crossover, passar en batterielektrisk bil med 25-30 mils räckvidd dina behov? Är det två nickningar på de frågorna då är e-2008 ett bra svar.

Specifikationer: Peugeot e-2008

Pris: från 399 900 kr

Motor: Elmaskin

Maximal effekt: 136 hk

Maximalt vridmoment: 260 Nm

Batterikapacitet: 50 kWh

Ombordladdare: 11 kW

Snabbladdningskapacitet: Med en snabbladdare på 100 kW laddas 80 procent av batteriet på 30 minuter.

Räckvidd: 320 km

Officiell förbrukning: inte typgodkänd ännu

Topphastighet: 150 km/h

Acceleration 0-100 km/h:

Bagageutrymme: 434 liter, 1 467 med baksätet fällt

Dragvikt: Ingen dragkrok möjlig

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt