Provkörning: Peugeot 508 Hybrid – ”Ett helgjutet alternativ”

2020-02-15 06:11  

En del av den elektrifieringsoffensiv som ska hålla Peugeot från utsläppsböter, men även ett stiligt alternativ för vardagskörningen. 508 SW Hybrid bjuder på design, komfort och fem mils körning på el.

Teknikrelaterade fördomar är vanligt förekommande bland bilägare, exempelvis mot franska märken. Men nu när Peugeot har dragit sin elektrifieringslans så är det dags att justera siktet och ta itu med eventuella vanföreställningar.

Vi befinner oss på plats i spanska Sitges för att får provsmaka Peugeot 508 SW Hybrid. En laddhybrid av senaste snitt, här draperad som en mellanklasskombi. 508:an kom i ny tappning hösten 2018 och med tilläget SW, Sport Wagon, handlar det om en kombi. Utseendemässigt skiljer sig inte den elektrifierade modellen och även om smak är något individuellt så måste det nog ändå sägas att den franska tillverkaren har fått till proportionerna bra.

Interiören i 508:an är finfin. Designmässigt välbyggd och med kvalitetsmaterial som märks. Som exempel är det alcantara-trim (syntetisk mocka) i sätet. Peugeoten har även pianotangenter istället för vanliga knappar och en karaktäristisk kantig och liten ratt. Fina detaljer som sticker ut. Sätena är även sköna och dynförlängningen som erbjuds lär vara uppskattad av längre förare samt på längre resor. En riktigt trivsam kupé helt enkelt.

Designmässigt välbyggd och med kvalitetsmaterial som märks, skriver Felix Björklund om interiören på Peugeot 508 Hybrid. Foto: Peugeot

Något som däremot inte är top notch är infotainmentsystemet. Och vi får det förklarat för oss av teknikern Frédéric Heugas: Man har massvis på gång, men i och med att den här generationen bygger på teknik som sjösattes 2016 är man lite bakbunden.

Och visst gör den sitt jobb, men det är något haltande och att haft vred för klimatanläggningen hade underlättat.

Läs mer: Provkörning: Mini Cooper SE – ”Inga problem med övergången till el”

En sak som däremot avslöjar att det är den senaste teknikgenerationen av hybrider kommer när man öppnar bagageluckan. Vi pratar om ett i stort sett ostört utrymme här. 530 liter får man plats med innan det är dags att fälla sätet. Och även om baksätet tyvärr inte är 40/20/40-fällbart finns det i varje fall genomlastningslucka för skidor.

Baksätet är det dock lite sådär med. Utrymmet är i och för sig bra när man är på plats, men den exteriört attraktiva och sluttande taklinjen gör att insteg/utsteg blir knöligt. Designen har även gjort att sikten bakåt för föraren inte är den bästa. Som tur är finns det teknik att tillgå när man ska backa (backkamera ligger dock som tillval).

Peugeot 508 Hybrid på vägen

Tryck på startknappen och 508:an väcks till liv. Men tack vare elektrifieringen sker detta som standard i rent elläge. Det innebär att man kan lämna grannskapet nästintill obemärkt om morgnarna. Att komma upp i hastighet är odramatiskt och bilen trummar på beredvilligt utan att besvära bensinmotorn. Peugeot utlovar upp till 54 km räckvidd på ren el och du måste upp i 135 km/h innan det är dags att slå igång förbränningen. Det här är siffror som gör att de flesta lär klara sina vardagsbestyr utan att behöva använda särskilt mycket fossila drivmedel.

Läs mer: Provkörning: Renault Zoe – räcker långa räckvidden för att övertyga?

Men även om den är lugn och trygg att köra, är just övergången när bensinmotorn kliver in inte helt smärtfri. Och det är i lägena, då du vill påkalla hela drivlineeffekten (225hk), som det händer. Det tar helt enkelt lite tid innan förbränningsmotorn stämplat in och börjar bidra. Det här gäller då i läget hybrid. Vill du slippa detta, eller är medveten om att omkörning är på gång så är det sport-läget som gäller. Då är bensinmotorn redo för action direkt, men med baksidan att den då även kostar på i bränsle.

Peugeot 508 Hybrid. Foto: Peugeot

Och på tal om körlägen. Utöver sport finns det comfort och electric och hybrid. Som ovan nämnt innebär sport att det är bättre respons, electric är normalläget vid start, hybrid blandar el- och bensindrift för bästa förbrukning. Dessa lägen har namn som är ganska självförklarande. Det lämnar komfortläget och här är tillkommer att den aktiva fjädringen (om man har det tillvalt) justeras för att ge en mjukare, mindre stötig färd.

Testrundan vi körde var inte överdrivet lång, så det var svårt att få en relevant uppfattning av hur mycket bilen drar i verklig körning. Självfallet kommer bränslekostnaden bli avhängig av hur körningen och pendlingen ser ut. Men den officiella förbrukningssiffran, som tack vare den nya tuffare körcykeln har blivit mer verklighetsnära, är konkurrenskraftig med sin 0,13 l/mil. För att kunna ge en mer rättvis uppskattning får vi återbesöka modellen när den väl finns för test i Sverige.

Summerat

PSA-gruppen har verkligen trummat igång när det kommer till elektrifierat. En kritisk satsning i utsläppsjakten och även om vi inte fick allt för mycket tid i bilen så tycker jag att fransoserna är inne på rätt spår. Visst skulle man alltid velat få några fler kilometers elräckvidd, men som man säger mycket vill ha mera. Å andra sidan ges det här utan inverkan på praktiskt utrymme.

Peugeot 508 Hybrid. Foto: Felix Björklund

Drivlinan är en smart lösning och tack vare det hålls utsläppet nere till 30 gram koldioxid per km, vilket innebär att förmånsvärdet för tjänstebilister blir väldigt attraktivt.

Så om du tillhör den krympande kategorin köpare som inte är på jakt efter en suv och tycker att det behövs lite franska former på uppfarten. Så kan Peugeots hybridkombi vara ett helgjutet alternativ.

Fakta: Peugeot 508 SW Hybrid

Motor: 1,6-liters bensinmotor + elmaskin

Effekt bensinmotor: 180 hästkrafter/133 kW

Effekt elmaskin: 110 hästkrafter/ 81,2 kW

Systemeffekt: 225 hästkrafter/165 kW

Vridmoment system: 360 Nm

Blandad förbrukning: 0,13 l/mil

Koldioxidutsläpp: 30 g/km

Acceleration 0-100 km/h: 8 sekunder

Batterikapacitet: 11,6 kWh

Max hastighet el: 135 km/h

Räckvidd på el: 52 km

Bagageutrymme: 530 liter, 1 780 med baksätena fällda.

Maximal dragvikt: 1 210 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt