Premium

Provkörning: Nissan Ariya 87 kWh – ”Närmar sig premiumligan”

Ombonad, lyxig – och nu med över 50 mils räckvidd. Med sin andra generation elbilar har Nissan ändrat mycket. Glöm spartanska Leaf, här siktar tillverkaren på att klättra in i premiumsegmentet, skriver Felix Björklund som har provkört elbilen.

Publicerad

Nissan var bland de första traditionella biltillverkarna att hoppa på elbilstrenden. Deras Leaf har länge varit den mest sålda modellen i världen. När Nissan nu har lanserat Ariya är det dock i en helt annan omvärld än den som tillverkaren tog sig an 2010. Men även ”vapnet” som bilföretaget ämnar använda för att vinna kunder är ett annat än då.

Leaf var en ganska spartansk varelse, Ariya är något helt annat. Där den första elbilen skulle inge trygghet och hållbarhet, är nu målet inriktat på komfort och premium. Ny Teknik fick i somras chansen att testa instegsversionen under några timmar. Nu har vi återigen fått möjligheten att bekanta oss med bilen – men då i den mer attraktiva tappningen med stort batteri och nu under en hel vintervecka. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här