Provkörning: Mercedes GLE 350de – ”Levererar stort på lyx och premiumkänsla”

2021-01-30 07:00  

Mercedes praktsuv är den ultimata kombinationen enligt vissa, hål i huvudet enligt andra. Ny teknik har testat Mercedes diesel-laddhybrid GLE.

Mercedes, Audi och BMW har länge stångats i premiumsegmentet. Och när en av dem kommer på något nytt så tar det inte lång tid innan de andra två är där för att nalla marknadsandelar. Men på ett område är det stor skillnad – och detta rör diesel i kombination med laddhybridteknik.

För helt plötsligt så är det splittring inom den tyska power-trion.

Läs mer: Provkörning: Cupra Leon E-hybrid – ”Sportig kombi med frän design”

Mercedes säger att det är strålande och något som kunder vill ha – de båda andra säger att det ”inte ger någonting” och avråder kunder som efterfrågar det att välja laddhybrid över huvud taget.

Så hur är det då i verkligheten? Den frågan ställer jag mig när jag nu ska tillbringa en vecka i Mercedes praktsuv GLE 350de – en bil som är bestyckad med en diesel-fyra och elmotor.

Design

När nya GLE gjorde entre för ett par år sedan så var det en välbehövlig uppdatering. Suven fick modernare formspråk samt en teknisk uppgradering och var en fin blandning av traditionalism och nytänk.

Rent utseendemässigt skiljer sig inte laddhybriden nämnvärt från den vanliga bilen – och det går inte att ta miste på vad det är för märke. Den stora stjärnan dominerar fronten och på det stora hela är det riktigt ”suviga drag”. Bilen uppfattas även som väldigt stor.

När man kliver in i den så är det även där klassisk Mercedesdesign som gäller. Man kör fortfarande rattväxel, sätesjusteringar i dörrsidan och så vidare. Även den stora skärmen, som numera sitter i alla nya modeller, börjar kännas passande Mercedes.

Foto: Felix Björklund

Bakom ratten sitter man bra och det är lätt att få till en bra överblick. Även materialvalen ger ett ståndsmässigt intryck, men det ska man väl få när bilen i fråga ändå kostar över 800 000 kr.

Även bak sitter man gott och att få plats bakom mig själv är inga problem. Även mittenpassageraren bak har helt ok utrymme, inte minst av att kardantunneln inte sticker upp lika markant som i lägre modeller.

En sak som dock inte går att sticka under stol med är att bagageutrymmet blivit rejält rumphugget. Visst, 490 liter räcker fortfarande till mycket och det är framförallt stuvutrymmen som har försvunnit – men jämfört med den vanliga dieselversionens 630 liter är det illa. Man kan även jämföra med markant mycket mindre BMW X1 som i laddhybridtappning fortfarande erbjuder 450 liter.

Att det inte heller finns något naturligt utrymme att gömma klackarna är lite irriterande… men någonstans ska ju alla batterier få plats.

Och av förståeliga skäl innebär det här även att bilen inte går att få som 7-sitsig. Det här är dock en begränsning som Mercedes delar med både BMW X5 och Audi Q7-hybriderna.

Teknik

Som ovan nämnt är Mercedes ensamma om att tro på diesel-laddhybridkombinationen. El på kortare sträckor – och så diesel på långkörningen. I teorin så låter det ju inte helt fel. Dock menar konkurrenterna att fördelarna som dieseln ger är försumbara. Har man det användarmönstret där den blir markant bättre – då är det bättre att satsa på en renodlad dieselbil menar de.

Men det struntar Mercedes i och i sin modellpalett har de många alternativ.

I fallet GLE 350de så innebär det att en fyrcylindrig dieselspis samt en elmaskin delar på driftsbördan. Förbränningsmotorn är om 143 KW/ 194 hästkrafter och till detta kommer då 100 kW / 136 hästkrafter på el. Systemeffekten summeras till 235 kW / 320 hästkrafter vilket i varje fall på pappret ser ut att räcka bra.

Foto: Felix Björklund

Något som även ska räcka bra är batteri och elräckvidd. Mercedes-suven har hela 31,2 kWh batteri ombord, det är mer än vad flera elbilar hade bara för några år sedan. Officiellt ska detta räcka till 99 kilometer och tittar man på vad det gör för genomsnittsförbrukningen så tappar man hakan. Enligt Mercedes så ska den rejält tilltagna suven klara sig på i snitt 0,07 liter per mil.

Annan teknik som ser till att hålla Mercedes i god form är att bilen går att snabbladda i upp till 60 kW alternativt 22 kW om man har en trefasladdare.

Läs mer: Provkörning: Skoda Octavia iV Combi – VW-koncernens bästa laddhybrid?

Men det skulle inte vara en Mercedes om det inte märktes även på andra sätt. Här finns det senaste infotainmentsystem med AR-funktion i navigationen, dryckeshållarna fram och bak går att värma upp eller kyla ner, sätena finns med massage/ventilation och både dörrsidor samt mittarmstöd är uppvärmda. Så komfortmässigt ska det inte gå nöd på de sittandes.

På vägen

När Mercedes lanserade sin nya generations dieselmotor för fem år sedan så var det ett stort steg framåt. Tillverkaren berättade mer än gärna om de miljarder man lagt ner i utvecklingen för att få fram ett snålare och mer effektstarkt alternativ. Och motorn har varit ett gott alternativ i flera olika applikationer sedan dess.

Men hur ska det gå när tvålitersmotorn bitvis måste dra runt på all extravikt som batterierna innebär?

När jag påbörjar färden så rullar jag iväg på el. Och det även om man kan tro att 136 hästar i nära tre ton bil är klent – märks det inte av. Och eftersom räckvidden är mer än bara något symboliskt så är det här en viktig aspekt. För är du någorlunda flitig med laddningen så kommer du att klara snudd på alla vardagsresor utan att dieselmotorn ska hoppa in. För även under vinterhalvåret, med full fräs på stjärtvärmen och i kupén, har du fortfarande många goda mil i batteriet.

När man går från det rena elläget till hybrid så börjar drivlinan att tänka åt dig. Och det ska sägas att tyskarna har integrerat det hela riktigt fint. Så till den milda grad att det faktiskt är det här ”sömlösa” som alla tillverkare pratar om när de presenterar hur el/fossilmotorerna samarbetar.

Även under den förrädiska ”fjösgasen” – då många växellådor drabbas av beslutsångest och förstör – så levererar GLE en uppskattad mjuk färd. Det senare beror ju till stor del att det är en niostegad automatlåda med en ny typ av integrerad koppling som enligt tillverkaren ”med precision” klarar av att förstå vad som ska göras.

Efter att kört runt på förortens villavägar är det upp på E4:an som gäller – och är man så lagd går det att snabbt få ruggig fart på ekipaget. Elmaskinen väger upp den (för bilen) lilla dieselmotorns svaghet och man kommer både upp i hastighet och ut i trafiken snabbt. På specifikationen står det 0-100 km/h på 6,8 sekunder. Det var kanske inget vi kunde återuppleva på vinterhala Stockholmsvägar – men bilen kändes absolut rapp för sin storlek. Dock sker hård acceleration till en hel del motorljud – för när man kräver att dieselmotorn ska gå för fullt, då får man dras med att den väsnas en hel del.

Men när man väl är uppe i fart så hålls ljudnivån till en mycket civiliserad nivå.

Via rattpaddlarna kan man justera hur mycket energi som ska bromskraftsåtervinnas i lägena ”hybrid” och ”electric”. Och det gillar jag. Förvisso innebär det inte att man ska pensionera bromspedalen och tro att det går att idka ”enpedals-körning” – nej, i låga hastigheter så kryper GLE fram som vilken konventionell automat som helst.

Foto: Felix Bjärklund

Men faktiskt så är känslan i bromspedalen rätt god. Som förare upplever du att den är linjär och lättförståelig – inte alls känslan av att stampa på en träig kloss som många tidiga laddhybrider har.

Att bilen kan dra upp till 3,5 ton är något som lär uppskattas av både båt- och hästägare. Och på tillvalslistan finns även ett speciellt assistanssystem för släp/trailer, vilket ska göra att även den ovane lätt får till parkeringsmanövrar.

Och sedan till ett stort plus just när det kommer till långresor. Här kan man som förare se till att komma undan med god driftsekonomi. Dels att dieselmotorn klarar av att hålla nere förbrukningen och under en resa med helt tomt batteri hamnade snittet på 0,88 liter.

Eftersom GLE-hybriden går att snabbladda – kan man på ett kaffestopp få nya utsläppsfria mil att blanda in i körningen. Det är inte något som konkurrenterna kan erbjuda.

Nu var jag avsiktligt inte noga med laddningen under testet – annars hade jag knappt fått köra på diesel. Det gjorde att förbrukningen totalt hamnade på 0,64 liter. Men som sagt, den som bara stoppar i sladden lite oftare lär kunna kapa det rejält.

Summerat

En suv som levererar stort på lyx och premiumkänsla – och på långresor. Det ska inte stickas under stol med att en GLE 350de är dyr och således inte för alla. Men i jämförelse med vad Audi, BMW och Volvo erbjuder så är det riktigt attraktivt. Både när det kommer till tekniken och prislappen. 

Och för pengarna får man en bil som faktiskt lever upp till visionen av vad en laddhybrid ska klara av – nämligen att vardagskörningen ska ske på el. Och även om det finns de som menar att suvar är en vederstyggelse och att batterierna bara är ett sätt att ”hållbarhets-tvätta” dem – tycker jag ändå att det här är ett steg i rätt riktning.

Fakta Mercedes GLE 350de

Pris: från 743 000kr

Pris testbilen: 873 550

Drivlina: Fyrcylindrig dieselmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 143kW/ 194 hästkrafter

Maxeffekt elmaskin: 100 kW/ 136 hästkrafter

Max systemeffekt: 235 kW / 320 hästkrafter

Max vridmoment: 700 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder

Maxhastighet: 210 km/h

Maxhastighet på el: 160 km/h

Batterikapacitet: 31,2 kWh

Räckvidd på el: upp till 99 km

Officiell förbrukning: 0,11-0,07 l/mil

Officiellt utsläpp: 18-28 g/km

Förbrukning under test: 0,64 l/mil

Ombordladdare: 22 kW

Snabbladdningskapacitet: 60 kW

Bagageutrymme: 490- 1915 liter

Max dragvikt: 3 500 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt