Provkörning: Mercedes EQB – ”En familjefraktare”

2022-07-16 07:00  

En bekväm vardagsbil med premiumstämpel. Mercedes EQB kombinerar lyxigt utförande med unika egenskaper för storfamiljer. Men räcker det i den allt hårdare kampen om köpare? Det frågar sig Felix Björklund har provkört.

När det kommer till helelektriska alternativ för storfamiljer är det tunt. Visst, Peugeot, Nissan, Citroen och Opel har versioner av sina skåpbilar som har fönster och utrymme för sju. Och visst finns alternativet Tesla Model X för dryga miljonen, men däremellan har det varit renons.

Nu finns ett annat val. Det är mer personbilsaktigt, och lyxigare än buss-alternativen, samtidigt betydligt mycket billigare än Teslan. Nämligen Mercedes EQB.

Tillverkaren själv beskriver det som ”Elektromobilitet i en ny dimension”, men bortsett från det så har bilen en unik funktion jämfört med exempelvis Audi Q4 E-tron och Tesla Model Y.

Är det tillräckligt för att kunna övertyga? Ny Teknik har provkört.

Design

Nya EQB bygger på den kompakta crossovern GLB i grunden och även om man arbetat om en del – är det inte så att äpplet fallit långt från trädet. Det är snudd på identisk siluett och många karossdelar är bara överflyttade. Det nya är att fronten är omarbetat och fått den karaktäristiska svarta EQ-grillen samt nya modernare strålkastare.

Även baktill har man ändrat om och gett bilen en lykta som löper över hela bakluckan vilket då innebär att registreringsplåten flyttats ned.

Mercedes EQB. Foto: Felix Björklund

Så det är ganska bulligt och fyrkantigt som gäller. Men det är inte fy skam för det. De uppdaterade bitarna gör tillräckligt för att EQB inte ska se bedagad ut redan från start.

Om det var små skillnader exteriört mellan EQB och GLB är det än mindre inne i kupén. Här får du fullt digital instrumentering, Mercedes infotainmentsystem MBUX samt en bra kvalitetskänsla.

I förarsätet sitter du högt och bekvämt. Sikten framåt är god och det är även den bakåt tack vare den fyrkantiga formen. Det senare börjar i en värld av trendiga coupésuvar bli en ovanlighet och när det kommer till att kunna se närmiljön – välkommet.

I förarsätet sitter man gott och det är lätt att få till en god position. En udda detalj är att framsätena går att få med säteskinetic. Massage? Icke. Funktionen innebär att systemet rör ömsom sätet ömsom ryggen något… vafalls? Det här är en finess jag tror mindre än en promille kommer använda utöver att de testat den en gång.

Baksätet är skjutbart (14 cm) och rymligt, samt förstås fällbart för att ge access till den bakerst raden säten. Något som är bra är att fyra av de fem baksätena har Isofix-fästen vilket visar att man haft familjebehoven i åtanke.

En usp för modellen är ju att den går att få som sjusitsig. Tillvalet kostar 8 600 kr och sätena i tredje raden är förvånansvärt sköna att sitta i – till dessa att man fäller upp sätet framför. Då är det trångt om knäna. Huvudutrymmet är även ytterst begränsat, men Mercedes är ärliga och skriver att det är för passagerare som är högst 165 centimeter långa.

Men vi ska inte lura oss, det är förmodligen ytterst sällan någon annan än ett barn kommer att sitta längst bak.

Om man inte vill använda sätena bak är det en enkel manöver att fälla ner dem i golvet – och så är det även med andra raden. Och när de båda raderna är fällda blir det en plan lättpackad yta.

Mercedes EQB. Bagagteutrymmet som 5-sitsare. Foto: Felix Björklund

Mercedes EQB. Bagageutrymmet med 7-säten. Ont om packutrymme. Foto: Felix Björklund

Med sju säten uppe får man inte plats med mycket packning i bilen, med fem är det 495 liter som gäller och alla säten nedfällda är det 1 710 liter.  Helt ok med tanke på modellens storlek. Något man däremot förlorar möjligheten till om man väljer en EQB – är att dra släp.

Teknik

EQB är likt EQC och EQA mer av en eftertanke än en fokuserad elbilsmodell. Man har helt enkelt gjort det bästa av saken och på en förbränningsplattform försökt bygga en habil elbil.

Drivlinan består av två elmotorer, en per axel där man valt en enklare induktionsmotor fram samt en permanentmagnetmotor bak. Modellen finns i två effektutförande där den tuffare, 350 4Matic, var den vi testade. Där är det 215 kW motsvarande 292 hästkrafter som petar fart i ekipaget och tack vare ett 66,5 kWh batteri (netto) ska man vid goda förhållanden ska kunna ta sig 419 km per laddning.

Insidan av en Mercedes EQB. Foto: Felix Björklund

Tittar vi bortom drivlinan har självklart EQB samtliga moderna säkerhets- och assistanssystem som man kan förvänta sig.

Jag har sagt det förut att jag gillar MBUX-systemet och det håller fortfarande. Det är bra och tydlig navigering och enkelt att sköta med pekplatta, skärm eller röststyrning. Visst, det sista är inte alltid helt 100, men om man bemödar sig med att konfigurera sin profil i systemet – fungerar det riktigt bra.

På vägen

Att köra en EQB är ganska precis som man tänker sig att en sådan här bil ska vara. Men med den lilla skillnaden att bilen har vridmoment som en Porsche 911 Turbo hade vid millennieskiftet. Det innebär att man får den typiska elbils-rappheten i accelerationerna, men utöver denna raskhet att komma iväg, är det inte mycket sportighet som erbjuds.

Bilen har flera körlägen: sport, eko, komfort och en individuell sättning. Dessa justerar gasrespons, tröghet i ratten samt antisladdsystemet. Den stora skillnaden man märker när man hoppar mellan dessa är inte hur sportig bilen är i sport – utan snarare hur flegmatisk den blir när man går tillbaka från sport till eko. Då är det räckvidd och energieffektivitet som prioriteras – på bekostnad av respons.

För den som tror att flippa i sport-läget skulle innebära att bilen i övrigt blev stramare – tänk om. Nej, det är ingen adaptiv dämpning här inte. För även om styrningen blir lite trögare och bilen svarar bättre på gaspådrag, rullar den en hel del om du börjar svänga.

Men mig gör det inget. För när jag vardagsmässigt rullar fram genom ett hektiskt Stockholm är det inte de egenskaperna jag vill ha. Nej, här uppskattar jag hur god ljudisolering och lugna köregenskaper gerbilen precis rätt karaktär. EQB är både utseende- och sinnemässigt en riktig familjebil.

Mercedes EQB. Foto: Felix Björklund

Att det är en komfortabel rackare märks inte minst på motorväg. Den är fjädrad för att flyta fram och det gör den verkligen. Kanske inte på samma raffinerade sätt som större Mercedesar, men fortfarande mycket bättre än de flesta andra i klassen. Visst känns skarvar och större ojämnheter av, men det är mer avlägset.

Därtill har den effekt nog för att klara av omkörningar i 110 km/h utan problem. Fast kanske inte på ett upphetsande sätt, men väl väldigt obesvärat.

Pris

Mercedes som märke är dyrt, det vet nog de flesta. I EQB:s fall börjar prislappen på 622 900 kronor och i det utförande vi testar bilen har dryga 100 000 i extrautrustning lagts på.

Tittar man på Skoda tar ju de 625 000 kr för sin fyrhjulsdrivna Enyaq, Audi Q4 E-tron börjar på 640 300 kr och Volvo XC40 med dubbla motorer kostar ju 633 900 kr.

Jämfört med Skodan känns lyxen mer framträdande och ställd bredvid sin tyska rival det svenska alternativet trumfar Mercedesen med är att den är sjusitsig, om än att den är mer effektslö.

Summerat

När jag först testade Mercedes EQA tyckte jag det sken igenom vilken efterhandskonstruktion det var. Trots att EQB egentligen också är det känns det inte alls på samma sätt. Faktum är att jag tycker att bilen svarar riktigt bra upp mot löftet att vara en vardagspraktisk och funktionell elbil.

Du får goda utrymmen, hög komfort samt möjlighet att när andan faller på – skjutsa sex passagerare. Samtidigt får du ok räckvidd och god fartprestanda.

EQB har alltså en nisch att fylla, även om den inte handlar om att revolutionera bilfärder.

Fakta Mercedes EQB 350 4Matic

Pris: från 622 900 kr

Pris testbilen 728 300 kr

Drivlina: dubbla elmotorer

Maxeffekt: 215 kW / 292 hästkrafter

Max vridmoment: 520 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Batterikapacitet: 66,5 kWh

Snabbladdningskapacitet: 100 kW

Ombordladdare: 11 kW

Räckvidd på el: 419 km

Officiell förbrukning: 1,81- 1,94 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,86 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 495 liter – 1 710 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: N/A

Felix Björklund

Mer om: Mercedes Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt