Premium

Provkörning: Mercedes E 300 de – inte den fullträff man hoppats på

Ett förnämligt och på pappret attraktivt äktenskap. När Mercedes gör laddhybrid av sin E-klass får man många rätt. Men i ett par avseenden är resultatet skakigt och lösningen känns allt annat än premium.

Publicerad

Vardagspendling på el – och långkörning med en effektiv diesel. Mercedes E 300 är vad många bilister drömmer om: en laddhybrid som ska leverera på löftet om utsläppsfri vardag kombinerat med smidig semestertransport utan långa laddtider.

Och när man läser specifikationerna ser det ju lovande ut. 43 kilometers räckvidd innebär att laddhybrider hamnar någonstans mitt i stimmet, man tar sig inte längst och inte kortast. Men det fina är att förbränningsmotorn är en diesel – den drivlinan är ingen dussinlösning på marknaden. Senast det begav sig var i gamla V60 som ett tag erbjöds både som bensin- och dieselhybrid.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här