Provkörning: Mercedes C300e Kombi – ”Håller vad den lovar”

2022-06-04 07:00  

En stark kandidat för de på jakt efter en komfortabel laddhybrid-kombi. Men även om Mercedes C300e levererar på räckviddslöftet, finns det en rejäl plump som avslöjar kompromisser.

I fjol uppdaterades Mercedes viktiga C-klass och en uppgradering laddhybriden kom med var rejält utökad räckvidd. Med ett batteripack som är större än vad Nissans originalversion av elbilen Leaf hade utlovas en bil som kan leverera utsläppsfri vardagskörning för de flesta.

Är det här något som den tyska maskinen kan leverera – och har man lyckats lösa batteriintegrationen bättre än tidigare? Ny Teknik har testat.

Design

När den nya generationen av C-klassen presenterades i fjol var det flera viktiga uppgraderingar. Exteriört handlade det inte om några gigantiska nyheter utan mer om att placera in modellen i det modernare formspråket. De som anar en hel del av lyxiga S-Klassen är inte fel ute. Det är en hel del likheter. Bilen är även något större än den tidigare generationen, men det är inte något som förändrar helheten dramatiskt.

En hel del var arvegods från lyxmodellen återfinns även på insidan. I stället för att ha den stora ”skärmbrädan” är det separata displayer för förarinstrumentering och infotainment som gäller. Men det här är inte en S-klass och det märks i att materialvalen är enklare.

Mercedes C300e Kombi. Foto: Felix Björklund

I förarsätet sitter man gott, men lågt. Det här är inte minst tydligt om man är van att köra crossovers. Utrymmet och sikten är, trots sätesställningen ganska bra.

Även i baksätet finns det plats för en vuxen. Dock med förbehållet att mittplatsen, som vanligt, är väldigt begränsad på grund av rejäl kardantunnel. 

Baksätet i en Mercedes C300e Kombi. Foto: Felix Björklund

En stor baksida med laddbarheten blir uppenbart när man öppnar bagageluckan. Hela utrymmet är något förhöjt vilket innebär att det är ganska snålt med lastutrymme. Trots att det är en kombi vi kör är det officiellt bara 360 liter ska man få plats med under insynsskyddet, vilket faktiskt är 20 liter mindre än vad den kompakta Skoda Fabia i halvkombiutförande kan packa in.

Teknik

En av de största nyheterna med Mercedes nya laddhybrider är räckvidden de får tack vare de nya batteripacken. För C300e innebär det att de 25,4 kWh som finns med ombord räcker till över tio mils utsläppsfri färd.

Läs mer: Provkörning: MG Marvel R – ”En högst medioker elbil”

Därtill har bilen förmågan att snabbladdas i upp till 55 kW vilket innebär att man på långresor faktisk kan se till att få tio nya mil i bilen under tiden man får i någon hamburgare i barnen. Det är verklig nytta. Dessvärre är DC-laddning något som ligger på tillvalslistan, något som däremot är standard är att bilen har en ombordladdare som klarar 11 kW trefas.

Själva drivlinan i bilen består av en tvåliters bensinmotor som får hjälp av en elmotor. Den förra är på 150 kW/204 hästkrafter och den senare levererar 95 kW/129 hästkrafter. Stämplar man plattan i mattan ska de tillsammans ge 230 kW/313 hk vilket översätts till acceleration 0-100 km/h på 6,2 sekunder.

Mercedes C300e Kombi. Foto: Felix Björklund

När det gäller förarinstrumentering och infotainment är det Mercedes MBUX-system som gäller. Det här är, i mitt tycke, ett väldigt tydligt och bra system – som dock kräver lite tillvänjning. Kart- och navigationsfunktionerna med trafikövervakning är ypperliga och tack vare den stora skärmen är det inga problem att hålla koll på sin omgivning. Gillar man att köra telefonspegling är det inga problem att köra på det.

Vill man inte snegla på skärmen, finns det en head up-display att välja till.

Sedan tidigare har Mercedes ett välfungerande system för att beräkna hur drivlinan ska användas mest effektivt – och självklart är det här med i C300e. Det innebär att om man ställer in navigationen, via röst eller genom att peta på skärmen, räknas det ut hur elektronerna ska förbrukas på smartast sätt. 

På vägen

Vi hoppar in i bilen och drar iväg. Tack vare väl tilltaget vridmoment känns de 129 hästkrafterna som elmotorn serverar inte trött och det är bara att kliva på för att komma upp i fart. Accelerationen är respektabel och eftersom bilen är bakhjulsdriven slipper man känslan av att det drar i ratten. Styrningen är för övrigt ganska lätt och här märks det att man på Mercedes prioriterat komfort och trygghet framför allt.

Väl ute på motorvägen är dock komfortupplevelsen lite delad. När det gäller vindtjut och annat oväsen är det föredömligt bortfiltrerat av bra ljuddämpning och akustik. Dessvärre är det inte lika bra när det kommer till däcksbuller. Faktiskt lite förvånande med tanke på att det är ganska vanliga 18-tumsfälgar testbilen rullar på. Men bortsett från ljudet, C300e är väldigt bekväm att åka långt i.

Efter att ha fått bra uppfattning om raka vägar och högre hastigheter vändes ”stjärnan” mot de mer krokiga och sämre underhållna vägalternativen. Att fingra på knappen för körlägen innebär att vi kan ställa in sport, vilket ändrar ratt, gas samt växellåda.

Och så kör vi på.

Mercedes C300e Kombi. Foto: Mercedes

Att komma upp i fart går rätt bra. Visst, om du lunkat runt i lägre hastigheter – tar det lite tid innan växellådan och motorn kommit överens och brinnande fossiler omvandlas till kraft. Men det här stör nog inte de flesta i vardagskörningen.

Men när det kommer till att bromsa in, tycker jag det är lite mer allvarligt. Växellådan gör sig väldigt påmind här även om man kör på el, vilket naggar en i övrigt väldigt komfortabel färd i kanten. Skälet till detta är säkerligen att man prioriterat bromskraftsregeneration vilket stör hur den niostegade växellådan kan bete sig. Nej, i det här avseendet är BMW:s 330e mycket mer elegant.

Och på tal om bromskraftsåtervibning. Denna går att justera i fler lägen med hjälp av rattpaddlarna. Det går även att ställa in i ett intelligent autoläget, dock är jag inte helt frälst i detta då bilen blir lite mer oberäknelig. Det här handlar kanske lite om vana och jag skulle nog lära mig att trivas med den. Dock så har exempelvis BMW IX motsvarande funktion – och där trivs man med den från första inbromsningen.

Läs mer: Provkörning: Citroën C5 X – oslagbar komfort?

Den rejäla batterikapaciteten innebär att räckvidden verkligen räcker till för vardagen. Och det handlar inte bara om att batteriet är stort. För att vara en laddhybrid är förbrukningen imponerande låg. I långa stunder låg vi på milsnitt om 1,7 kWh och det innebar att under förhållanden med runt tio plusgrader – gick det att tangera utlovad räckvidd.

Totalt för testveckan landade förbrukningen på 0,15 liter/mil. Det är förvisso mer än dubbla den officiella siffran – men samtidigt kom den av att vi i testsyfte körde slut på batterierna för att få se hur den agerade då.

Summerat

En riktigt trevlig och komfortabel bil som faktiskt kan agera ”fejk-elbil” under väldigt långa stunder. Det är även en klassisk Mercedes i de allra flesta avseenden och de som satsar på en C300e får hög lägstanivå på det mesta.

Men en sak är inte fantastiskt, och det är vilket avkall på lastutrymme man får dras med. I ljuset av att det är en mellanklasskombi – är det tunt med plats längst bak.

Fakta Mercedes C300e Kombi

Pris: från 572 400 kr

Pris testbilen 692 800 kr

Drivlina: Bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 150 kW / 204 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 95 kW / 129 hästkrafter

Systemeffekt: 230 kW / 313 hästkrafter

Max vridmoment: 550 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder

Topphastighet: 240 km/h

Batterikapacitet: 25,4 kWh

Snabbladdningskapacitet: 55 kW (tillval)

Ombordladdare: 11 kW (trefas)

Räckvidd på el: 105 km

Officiell förbrukning: 0,06 l/mil

Förbrukning under test:

Officiellt koldioxidutsläpp: 15 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 360 – 1 375 liter

Max släpvagnsvikt: 1 800 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt