Provkörning Mercedes-Benz EQE 350+: ”Ett av de bästa alternativen”

2022-09-03 07:00  

Traditionella Mercedes-värden i en ny förpackning. EQE lockar med komfort i toppklass och en väl tilltagen räckvidd. Ny Teknik har testat tyskarnas senaste elbil.

När det kommer till modellbredd bland elbilar har Mercedes på bara ett par år broderat ut rejält. Den senaste i raden är EQE, en strömlinjeformad sedan som storleksmässigt sorterar in under den rejäla EQS. En bil som ska ge mycket av allt, men framför allt vara ”E-klassen” för de som vill överge fossileldandet. Ett segment som fram till bara för ett tag sedan var ren ödemark förutom Tesla Model S.

Hur klarar då EQE jobbet att överföra E-klassens komfort, utrymme och något nedtonade design till en ny elektrifierad tid? Och är det nog för att få Tesla-förare att vilja återgå till traditionella Mercedes?

Design

Mercedes tillhöran skaran som vill visa att det är en elbil som kommer rullande. Den svarta täckta grillplattan med små stjärnor och den strömlinjeformade karossen känns igen från EQS. Så pass att de som inte är allt för pålästa kan missta bilarna. Men det finns skillnader. Strålkastarna är annorlunda, och ställda bredvid varandra är EQS verkligen en storleksklass längre. 

Även om EQE till viss del är en krympt EQS exteriört, minskar skillnaden när det kommer till kupé-utrymme. Av de 25 centimeter bilarna skiljer i längd, är det bara nio centimeter i hjulbas.

Läs mer: Provkörning: Toyota Bz4x – ”Habil, trygg och lagom”

Interiören är annars sedvanlig Mercedes-klass, med finfina materialval och tydliga premiumdetaljer. Som förare sitter man väldigt gott i de skålade stolarna, och framför näsan har man då en skärm med instrumentering samt en skärm i mittkonsolen för övrigt.

Mercedes-Benz EQE 350+. Foto: Mercedes-Benz

I förarsätet sitter man ganska lågt, vilket påverkar sikten runt om bilen. Bakåt är det sedvanligt litet fönster att blicka ut genom, men det är förväntat. Sikten fram är förvisso fri, men den sluttande nosen på bilen gör den lite trixig att få grepp om. Som tur är har man sensorer och kameror som råder bot på det. Samma sak är det bakåt – för det man kan skymta genom bakrutan är inte mycket.

Baksätet i en Mercedes-Benz EQE 350+. Foto: Felix Björklund

Även bak sitter man bra som fullvuxen och här finns även rumpvärme. Detta har alltid varit en styrka för E-klassen, och den lyfts självfallet med in i elbilseran.

Längst bak finns det plats för 430 liter, vilket är helt ok. Det är kanske lite bökigt att komma åt i och med bakluckeöppningen, men själva lastutrymmet är det inget fel på.

Bagageutrymmet i en Mercedes-Benz EQE 350+. Foto: Felix Björklund

Teknik

De flesta lyfter i dag fram Tesla som en teknikledare i bilindustrin. Det vill Mercedes absolut ändra på. Man har självbilden av det istället är det egna bolaget som bär ledartröjan – vilket Mercedes ämnar visa omvärlden med sina elbilar. EQS är ett fullspäckat flaggskepp, men lillebror EQE är inte mycket sämre. Bilarna bygger ju på samma grundplattan.

Läs mer: Provkörning: Nissan Ariya – ”Värd väntan?”

Även här kan du få den enorma skärmen ”Hyperscreen”, som sträcker sig snudd på hela bilens bredd, du får bakaxelstyrning, semiautonom förarassistent och parkeringshjälp. Vidare får du spel och uppkoppling, massagesäten och stämningsljus. Orolig för att din ögonsten ska får dörruppslag? Där har Mercedes ett system kallat Urban Guard som skickar en notis om någon är och tallar på bilen. 

Här får man även trådlös spegling av telefonen, och i infotainmentsystemet kan man ladda ner flertalet appar (och fler är på ingång).

Alltså, på alla sätt och vis får du mycket teknik.

Tittar vi på drivlinan är 350+ försedd med en motor på bakaxeln som levererar 215 kW / 292 hästkrafter. Denna får energi från ett batteripack om 90 kWh vilket, enligt officiella siffror, ska räcka till 669 kilometer. Detta om man kan tangera förbrukningen 1,57 kWh/mil.

Acceleration 0-100 km/h avklaras på 6,4 sekunder, vilket kanske inte är bländande – men Mercedes har ju en bred modellpalett av EQE. Vill man ha något vassare erbjuds mer potenta AMG-alternativ.

På vägen

Bakom ratten är det verkligen mycket Mercedes-känsla så fort man rullar iväg. Eller rullar... man glider. Dämpningen i bilen är superb och på vägarna jag först kör visar luftfjädringen sig från sin bästa sida. Snudd på alla ojämnheter äts upp.

Det som slår igenom är skarpa kanter, och då är det dessa i kombination med att bilen har rejält tilltagna fälgar som gör att man känner av det hela.

När man kommer upp i fart eller ut på motorvägen är luftfjädringen verkligen ett ess i rockärmen för EQE. Det är otroligt bekvämt – det här är en bil man gärna tar en kontinentalresa med. I varje fall om vi pratar komfort.

Mercedes-Benz EQE 350+. Foto: Felix Björklund

Körlägena är fyra till antalet, Eco, Comfort, Sport och Individuellt. I det första anpassas bilen för att vara energieffektiv, nr 2 ser till att ställa gas/rattrespons samt luftfjädringen för att det ska vara snällt och komfortabelt. I sportläget stramas allt åt. I Individuellt läge kan man mixtra med hur man vill ha de olika inställt.

Så i med sport och tryck på.

När det kommer till ren prestanda för acceleration är kanske EQE i 350+ tappning något att hänga i julgran. Det är närmare Kia E-Niro än Tesla Model Y, men accelerationstid är inte det mest intressanta. 

Bilen känns inte sävlig och det rejäla vridmomentet innebär att man alltid har en väldigt pigg kraftenhet till hands. Oavsett om du ska iväg snabbt, eller att det krävs lite extra skjuts för att komma om – kan bilen leverera. 

Jämfört med exempelvis en vanlig E-klass – är eldrivlinan så pass civiliserad även vid slängiga omkörningar att man inte kan annat än småle. 

Leendet kanske inte hänger med på de mest slingriga av vägar. För även om man har sportläget inställt är det en hel del karossrörelser och nigningar. Bilen känns också ganska tung och stor. Den avrundade fronten gör även att det är svårt att veta exakt var man har nosen vilket ytterligare förtar känslan.

Efter att ha övergett snabba småvägar tar vi sikte mot storstaden och den täta trafiken. Det visar sig vara en paradgren. Kökörningsassistenten är härlig och visar upp mjuk följsamhet i rytmen, och även om det inte fungerar i dag i Sverige ska bilen på sikt kunna lösa normala kösituationer helt själv. Här är det bara att slå på massagesätet och njuta av stillheten i en i övrigt stressfylld situation.

Mercedes-Benz EQE 350+. Foto: Felix Björklund

Under testet hinner jag även agera lite ”taxiverksamhet” och skjutsar folk. Omdömet från baksätet är otroligt högt och mjukheten, komforten och den tysta färden uppskattas enormt. Därför är det inte förvånande att många av de EQE:er man ser ute på gatorna – har en taxiskylt på taket. 

Efter att ha kört en vecka inser jag hur den stora el-Mercan fått ner pulsen på mig. Överlag vill man köra lugnt och bara glida fram – vilket visar sig i förbrukningen.

För trots hög vikt hamnade snittet på 1,79 kWh/mil vilket måste anses vara gott. Visst, det räcker inte till några 60+ mil – men är ändå förhållandevis bra.

Summerat

Mercedes EQE 350+ bjuder på en superkomfortabel och trevlig upplevelse. Gubbig kanske vissa skulle påstå – en glidare enligt mig.

Mercedes-Benz EQE 350+. Foto: Felix Björklund

EQE är inriktad mot att ge lyxig bekvämlighet. Visst har även 350+ tillräckligt med prestanda för att man ska kunna få bra fartupplevelse, men det är inte där Mercedes har lagt krutet. Det vägs upp av att när det kommer till att få en premiumupplevelse inom komfort – är det här ett av de bästa alternativen. 

I dagsläget har den ingen konkurrent i sin klass, men i vinter landar nya Tesla Model S i Sverige. Då får vi se om EQE kan hålla amerikanen stången.

Fakta Mercedes-Benz EQE 350+

Pris: Från 759 900 kr

Pris testbilen: 1 153 850 kr

Drivlina: Elmotor, bakhjulsdriven

Maxeffekt elmotor: 215 kW / 292 hästkrafter

Max vridmoment: 565 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,4 sekunder

Topphastighet: 210 km/h

Batterikapacitet: 90 kWh /netto)

Snabbladdningskapacitet: 170 kW

Räckvidd på el: 669 km

Officiell förbrukning: 1,57 kWh/mil

Förbrukning under test: 1,79 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 430 liter

Max släpvagnsvikt: 750 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt