Provkörning: Mercedes A250e – ”Attraktiv tack vare sin räckvidd”

2020-05-09 07:02  

Teknikspäckad, lyxig och med en elräckvidd på 72 kilometer. Mercedes laddhybridversion av A-klassen har många strängar på sin lyra – dock finns det brister som ger dissonans i helheten. 

A-klassen är på många sätt imponerande. Och när Mercedes har lyckats med konststycket att baka ihop en rejäl räckvidd på el tillsammans med en hög kvalitet utan att kapa praktikalitet så blir den inte sämre.

Att erbjuda en laddhybrid i det här segmentet innebär även att man alltså kan få en ladd-Merca för under en halv miljon.

Det man har gjort med A250e är att ha tagit en vanlig A200, skedat ner en elmaskin samt tryckt in massa batterier.

Läs mer: Provkörning: Audi Q7 60 TFSI e quattro – ”Långt ifrån dieselsuv i Q7”

Tittar man under motorhuven så är det verkligen tight. Ingenjörerna har slagit knut på sig för att få till det. Man har kastat ut startmotorn och i stället får elmaskinen ta över det ansvaret. Den sitter i sin tur intryckt mellan den åttastegade växellådan samt den lilla 1,3-liters bensinmotorn av Renault-ursprung.

Mercedes A250e. Foto: Felix Björklund

Tittar vi på specifikationerna har den franska fyran 160 hästkrafter, elmaskinen är på 102 (75 kW) och tillsammans summeras systemeffekten ihop till 218 hästkrafter.

För eldrift har bilen med ett batteripack på 15,6 kWh som sitter placerat under baksätet. Detta räcker, trots rejäla säkerhetsmarginaler i kapaciteten, för upp till 72 kilometers färd på el. Något som i varje fall enligt teorin ska räcka för majoriteten av världens bilpendlare.

Något som även lär uppskattas av majoriteten är den höga finishen i bilen. Trots att A-klassen är instegsmodell så är den väldigt väl utförd med en hög lägstanivå. Att bilen jag rattade var en SE Edition med premiumpaket (+ 35 000 kr) gjorde även sitt för att höja intrycket.

Läs mer: Provkörning: Volvo XC90 B5 – ”Inte revolutionerande”

Den digitala instrumenteringen med Mercedes MBUX-infotainmentsystem är modernt och lättnavigerat och på det stora hela är interiören lättöverskådlig och modern. Sätena är sköna och att det finns dynförlängning fram är uppskattat, inte minst de gånger som vardagspendlingen ersätts med längre resor.

Mercedes A250e. Foto: Felix Björklund

Mercedes A250e på vägen

En vardagspraktisk pendlarbil ska vara komfortabel och trygg. Hellre några extrakilometer på el än några tiondelar i acceleration. Och javisst, det här levererar A250e.

När det kommer till engagerad körningen är kanske inte hybriden det spetsigaste alternativet i modellpaletten. Nej, där täcker Mercedes AMG-märkta bilar upp.

Mercedes A250e. Foto: Felix Björklund

Styrningen är väldig lätt och ger inte någon större respons för vad som händer – så även om bilen är accelerationssnabb är den inte allt för sportig.

Körning går att göra i fyra lägen: electric, comfort, sport och individual. Namnen är ganska avslöjande där det förstnämnda kör enbart på el, nummer två blandar, sport har bensinmotorn igång för att snabbt kunna hoppa in och det sista går att justera efter eget huvud.

Läs mer: Provkörning: Kia Ceed – ”En laddhybrid för vanligt folk”

I elläget styr även rattpaddlarna bromskraftsregenereringen, en funktion jag gillar och som jag tycker ger uppskattad kontroll. Men samma rattpaddlar styr man även växellådan i de övriga lägena – vilket kan vara irriterande om man kör på el i comfortläget då en paddel-växling i stället väcker bensinmotorn.

Jag är inte är helt frälst i är övergången mellan bensin och el. Eller låt mig säga så här, man förvånas varje gång förbränningsmotorn hoppar igång och då särskilt bullret som ackompanjerar den. Det är långt från den smidiga transitionen som Mercedes större hybrider gör.

När det gäller hybrider är det just gränslandet mellan de olika komponenterna som är det mest intressanta. Hur klarar drivlinan av övergångarna från el till bensin och hur agerar växellådan vid olika belastningar? 

Här övertygar inte A250e. Växellådan har svårt att få till det när man kör på ren el, och när förbränningen väl är igång så är det inget som går obemärkt förbi. Det är synd.

Teknisk tankevurpa

Ett intressant val som Mercedes har gjort är att de har plockat bort adaptiv farthållare från standardutrustningen. Dock har de behållit en så kallad bromsassistent, vilket innebär att du får hjälp att sakta in inför rondeller och bromsa gentemot framförvarande bil – så länge du inte har farthållare på.

Om du i stället slår på farthållare så stängs assistansen av – vilket kan komma som en obehaglig överraskning. Knasigt kan tyckas och dessvärre kostar det 20 800 kr att få förarassistentpaketet där den adaptiva farthållaren ingår.

Mercedes A250e. Foto: Felix Björklund

Som ovan nämnt är batterikapaciteten i A-klasshybriden på 15,6 kWh brutto/10,6 kWh netto – något som faktiskt innebär att den har mer batteri än de större C- och E-klasshybyriderna.

Räckvidden skrivs till mellan 64 och 72 km beroende på utrustning och efter en veckas körning kan jag vittna om att Mercedes levererar och att man klarar sig långt i vardagen på detta. 

Batteriet och räckvidden är bevis på att Mercedes mindre hybrider faktiskt är snäppet modernare än sina storasyskon, men det är inte det enda.

Lösningen för hur batterier har implementerats är mycket bättre. Där E-klassen drogs med en riktig elefantvalk i bagaget är A-klassens lastutrymme föredömligt slätt. Visst, batteritillägget gör att laddhybrider har 70 liter mindre lastutrymme än en vanlig A-klass, men det handlar om stuvutrymme under lastgolvet. Så för de flesta finns det fortfarande tillräckligt med litrar för att vardagsbestyren ska täckas.

Ett annat bevis på att elarkitekturen är modernare i A/B-klassen än C/E-klassen kommer i att de mindre bilarna går att likströmsladda. Något som innebär att du kan få 80 procents batteri på 25 minuter. 

Summerat Mercedes A250e

Mercedes instegshybrid har många strängar på sin lyra och bitvis är den väldigt finstämd. Och även om den är långt ifrån perfekt har den tillräckligt av råa siffror för att övertyga.

Mycket teknik, modern interiör och genomgående hög kvalitet ligger på pluskontot. Och även om den oraffinerade förbränningsmotorn naggar betyget i kanterna så lär A250e vara attraktiv tack vare riktigt bra räckvidd.

Fakta Mercedes A250e

Pris: från 399 900 kr

Pris testbilen: 475 300 kr

Drivlina: 1,3 liters bensinmotor + elmaskin

Max effekt bensinmotor: 118 kW/160 hästkrafter 

Max effekt bensinmotor: 118 kW/160 hästkrafter 

Max effekt elmaskin: 75 kW/102 hästkrafter

Max systemeffekt: 218 hästkrafter

Max vridmoment: 450 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder

Topphastighet: 235 km/h

Topphastighet på el: 140 km/h

Räckvidd på el: 64-72 km

Förbrukning blandad körning: 0,11-0,14 liter/mil

Elförbrukning blandad körning: 1,74-1,92 kWh/mil

Koldioxdiutsläpp: 24-31 g/km

Laddtid 230 V: 5 timmar 30 minuter

Laddtid laddbox 3,7 kW: 3 timmar 30 minuter

Laddtid laddbox 7,4 kW: 1 timme 45 minuter

Snabbladdning: 10-80 SoC på 25 minuter

Bagageutrymme: 310 liter

Max dragvikt: 1 600 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt