Provkörning: Lexus RX 450h+ – ”Reaktiv, inte progressiv”

2022-09-17 07:00  

Ny design och teknik, men bevarad komfort och lyx. Lexus RX erbjuds nu äntligen som laddhybrid. Men är det tillräckligt för att armbåga sig förbi konkurrenterna? Felix Björklund har provkört hybriden.

Det är över 20 år sedan som Lexus första RX såg dagens ljus. Modellen har sedan lanseringen varit en av de viktigaste för Toytotakoncernens premiummärke när det kommer till att utmana de klassiska spelarna i segmentet med lyxiga standardbilar. 

Med sin senaste plattform, och nu även en laddhybrid i modellpaletten, hoppas Lexus att kunna knycka till sig ytterligare kunder. För nu anser man i Lexusland att tiden är kommen för detta. Så är då nya RX vad en ”perfekt” laddbar crossover ska vara?

Design

Den nya generationen av RX har genomgått en omfattande omstöpning när det kommer till utseende. Även om föregångaren inte såg allt för oäven ut, har man gjort om mycket för att få en modern framtoning.

Nytt är att fronten har rätats upp, motorhuven är längre samt flatare och den klassiska timglasformade grillen har nu vuxit ihop med den karossfärgade fronten. Fram har även strålkastare och luftintag fått ny design och generellt har man även kapat bort kromdetaljer.

Läs mer: Provkörning: Kia Niro EV – ”En uppgradering på snudd alla plan”

Bak har lyktorna förändrats, och som så många andra följer märket trenden med en ljusribba som löper mellan bakljusen. Nytt är även, precis som flertalet andra tillverkare, att man i stället för emblemet skriver ut L E X U S med bokstäver centralt på bakluckan. 

När det gäller de yttre dimensionerna har tillverkaren inte gjort bilen längre, däremot har de fått den att se lägre och mer utdragen ut. Motorhuven har förlängts och spårvidden både fram och bak har breddats. Den svarta c-stolpen bak bidrar även till att få taket att se lite bortkopplat och ”flytande” ut.

Lexus RX 450h+. Foto: Felix Björklund

Inne i bilen är det verkligen ett fall framåt. Här känner vi igen upplägget från den mindre NX som uppdaterades tidigare. Skärmen i mittkonsolen ser mer bekvämt implementerad ut och rent generellt har Lexus valt att behålla vissa vred och knappar – vilket är trevligt. 

Sätena är bekväma och det finns goda möjligheter att hitta en bekväm sittställning. Ratten är elektroniskt justerbar vilket är lyx.

I baksätet är det bra med utrymme. Här får även mer storvuxna passagerare plats, och att hjulbasen har utökats med 60 mm jämfört med den tidigare generationen ger resultat.

Bagageutrymmet är för storleksklassen ganska skralt, 461 liter får man in under insynsskyddet vilket kanske inte är strålande.

Bagaget i en Lexus RX 450h+. Foto: Lexus

Generellt sett är materialkvaliteten riktigt bra och allt känns solitt. Lexus talar mycket om det japanska arvet och det ger en trevlig om än ganska avskalad interiör.

Teknik

I sin tidigare generation var RX 450h en ”självladdare” där en 3,5 liters V6:a fick understöd av en elmotor. Den här versionen finns inte kvar längre utan nu är det 450h+, en laddhybrid som ersätter.

Drivlinan känns igen från NX samt kusinen Toyota Rav4 och består av en 2,5 liters bensinmotor som får hjälp av två elmotorer

Tittar vi på effekten så levererar drivlinan 227 kW eller motsvarande 309 hästkrafter. Dessa är uppdelade så att bensinmotorn står för 136 kW/185 hästkrafter och de båda elmotorerna adderar 134 respektive 40 kW. Exerceras de till fullo kan de leverera accelerationsprestanda 0–100 km/h på 6,5 sekunder. Enbart elmotorerna ska tack vare batteriet på 18,1 kWh netto kunna ge ”över 65 km” utsläppsfri färd. Att tillverkaren inte är specifik handlar om att bilen ännu inte är typgodkänd i Europa.

Det kan tyckas lite udda att drivlinan är identisk med lillebror NX och den mer budgetbetonaode Toyota Rav4 – samt att den i RX har den mest blygsamma prestandan. Så brukar det ju inte vara i hierarkin. 

Något som dock finns, precis som i de andra laddhybriderna i koncernen, är värmepump. Det innebär att bilägaren även under den kallare delen av året kan behålla lejonparten av sin utsläppsfria prestanda. Och det här är viktigt, för det är faktiskt något som flera andra alternativ saknar.

Läs mer: Provkörning: Volvo XC40 Recharge – ”Budget-elbilen är riktigt attraktiv”

Lexus lyfter även fram att grunden i bilen, till skillnad från vad konkurrenterna erbjuder, är en hybrid – så även när batteriet är helt slut agerar RX450h+ som de märkesklassiska ”självladdande” hybriderna.

När det kommer till infotainmentsystem pensionerades Lexus gamla touchpad redan vid NX och man digitaliserade en hel del av knapparna. Det här gäller även för RX. Att bilen är uppkopplad innebär att man via fordonet kan få tillgång till mycket. Dock är det via webbläsare, det finns inga fina integrationer med Spotify, Netflix eller andra tjänsteleverantörer.

Insidan av en Lexus RX 450h+. Foto: Lexus

Dock har bilen trådlös koppling till Apple Carplay/Android Auto. Det är förvisso trevligt, men i jämförelse med exempelvis Tesla eller Volvo är det snäppet sämre.

RX har dessutom en ny ratt med programmerbara knappar på, också här detsamma som NX. Och även om de känns bra förstår jag inte riktigt vad det ska ge att programmera dem. Kanske är det en vanesak, men trots att jag ställer in dem som jag vill – är det inte så intuitivt att använda dem.

Något som dock skiljer sig från NX med laddhybriddrivlina är ljudet. Lexus är ensam i bilvärlden om att ha musikanläggning signerad Mark Levinson – och i RX går det att kombinera både litiumjonbatteri och denna. Härligt!

På vägen

Att Lexus en gång i tiden utvecklades för den amerikanska marknaden och att denna fortfarande är den viktigaste märks så fort vi sätter sig i RX. Från det att vi rullar i väg är komfort det mest framstående karaktärsdraget, i kraftleverans, dämpning och ljudkuliss. Initialt kör vi på ren el och här känns bilens respons som förväntat. Trygg och stabil snarare än rapp och kraftfull. Mer mogendans än disco helt enkelt. 

Officiellt ska batterierna räcka till ”över 65 km” på el och de vägar vi körde, i temperaturer långt över 30 grader, stämde det kanske inte på centimetern – men vi kom goda 44 km av 52 utlovade innan bensinmotorn drog igång.

När det 18,1 kWh stora batteriet är slut får man i stället förlita sig på ett andra, litet batteri: Detta innebär att RX:en beter sig som Lexus vanliga elhybrider. Och så länge vi bara tuffar på är det inte allt för illa.

Lexus RX 450h+. Foto: Felix Björklund

Men om vi väljer att stå på lite så krackelererar lite av bilens finfina karaktär. Hurdå? Jo, den växellåda bilen har är inte den mest förfinade, och drivlinan är ju inställd på att vara snål – inte stark. Det innebär att vid större gaspådrag, får föraren dras med att motorn låter en del. Nej, det är smartare att lägga tonvikt på snällare aktiviteter och då dra fördelarna av drivlinans mer komfortabla register. 

I snabbare partier med mycket kurvor får den adaptiva fjädringen jobba hårt. Och visst håller den ordning på bilen, men det är fortfarande så att RX är stor och tung. Det är inte här drivlinan är som bäst. Även om elmotorn hjälper till bra så får vi inte den lätthet i manövrarna som vi vill i den här typen av körning. Därför blir det lite gummibandseffekt. Snabbt mot kurva, inbromsning, nigning i bilen, vingel och mycket tyngd på ytterhjul och så seg acceleration iväg. Det innebär att det tar inte allt för lång tid innan balanssinnet säger ifrån att nu är det dags att tona ner ambitionerna.

Beteendet i bilen är inte förvånande eller ovanligt för laddhybrider. De flera hundra kilo extra som bilarna väger märks av och en komfortorienterad crossover som RX är inget undantag

Bonuskörning 350h + 500h

Utöver laddhybriden lanseras RX även i två ”självladdande” hybridtappningar i Sverige. Insteget kallat 350h har samma grund i drivlinan, men saknar det stora litiumjonbatteriet och har en lägre systemeffekt. Och det märks direkt. Därtill får föraren inte heller den adaptiva fjädringen och sammantaget ger det bilen en helt annan karaktär.

Även om det är fräckt att säga att bilen är enkel, är det precis så det känns i jämförelse med alternativen. Det är inte samma mjuka raffinerade gång under körning, och här märks även den effektivitetsorienterade växellådan av rejält. Det är mer ljud än fart när man trycker på gasen – och när det blir kurvigare åmar sig bilen betänkligt.

Lexus RX 450h+. Foto: Felix Björklund

I 500h är känslan helt annorlunda. Dels är det en rappare bensinmotor som är turboladdad (vilket gör det till den första turbo-hybrid-modellen från Lexus) och dels finns här en ny el-axel bak. Här finnd alltså dubbla elmotorer, och systemeffekten ligger på 273 kW motsvarande 371 hästkrafter. 

Självklart är prestandahybriden, som Lexus kallar versionen, den snabbaste i rak acceleration – men 500h har även ett annat äss i rockärmen. Med i bilen är det nya fyrhjulsdriftssystemet Direct 4, samma teknik som Lexus lanserade med elbilen RZ som snart kommer till Sverige. Utöver att kunna justera kraftfördelningen mellan hjulen sköter det även bromsarna för att se till att hålla bilen neutral när man lastväxlar.

Så hur översätts det till vardagen? Jo, visst är det en härlig bil att köra och jämfört med det andra självladdande alternativet är det många resor bättre. Detta på grund av en trevligare växellåda, Direct 4-systemet samt den adaptiva fjädringen. 

Lexus säger att det ska finnas körglädje och dynamisk prestanda – är det egenskaper som går hand i hand med komforten? Nej, det är inte ett direkt jämförbart alternativ till tyskarnas motsvarande prestandaversioner, men det är nog mycket prestanda för att få en helt annan framtoning än 350h. 

Summerat

Vi provkörde Lexus RX i Kalifornien, vilket på ett sätt är en perfekt sinnebild för vårt test.

För precis som den japanska modellen är delstaten mycket av allt. Det är den mest progressiva med höga hållbarhetsambitioner för transportsektorn, men samtidigt har man en stor oljeproduktion. Precis som bilen 450h+ har man ena foten i båda lägren, det bästa av båda världar enligt förespråkarna, taskig kompromiss enligt belackarna.

I USA menar vissa att landet har hamnat på efterkälken när det kommer till elektrifiering. Även detta går att applicera på Lexus. Tillverkaren hastar inte precis fram, och jämfört med sina tyska rivaler kommer de laddbara alternativen sent.

Så känns det också lite med RX 450h+. Den är reaktiv, inte progressiv. Och ställd bredvid de närmsta konkurrenterna är den lite fräschare, men inte nödvändigtvis mer modern. 

Fakta Lexus RX 450h+

Pris: inte fastställt, riktpris från 810 000 kr

Drivlina: 2,5-liters bensinmotor + elmotor

Maxeffekt förbränningsmotor: 136 kW / 185 hästkrafter

Maxeffekt elmotor: 134 kW / 182 hästkrafter

Systemeffekt: 227 kW / 309 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: 6,5 sekunder

Topphastighet: 200 km/h

Topphastighet på el: 135 km/h

Batterikapacitet (netto): 18,1 kWh

Ombordladdare: 6,6 kW (enfas)

Räckvidd på el: 65 km (preliminärt)

Officiell förbrukning: 0,11-0,12 l/mil

Förbrukning under test: 0,59 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 24-26 g/km

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 461 liter

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt