Provkörning: Kia Xceed PHEV - ”Saknar en funktion”

2020-09-19 07:00  

En dröm för försäljningsavdelningen och en trendmodell som bockar av de rätta rutorna. Kia Xceed i laddhybridtappning har på pappret många rätt, men hur är det i verkligheten? Felix Björklund har provkört för att ta reda på det.

Det är länge sedan som Kia började peta ut laddhybrider till folket. Och på ett sätt var de riktiga pangprodukter. Dels levererade man plikttroget på sina räckviddslöften och bolaget kunde göra det till ett bra pris.

I år har paletten av elektrifierade modeller utökats dels med Ceed men även med den lite tuffare Xceed, en bil som ska stångas om kunderna med bland annat Renaults nylanserade Captur E-tech.

Tekniken

Grunden i Kias laddhybriddrivlina är densamma som i Ceed Sportwagon PHEV. Den består av en 1,6-liters bensinmotor som tillsammans med en elmaskin levererar en systemeffekt på 141 hästkrafter. Kraften levereras ner via en sexstegad automatlåda och med ombord finns det ett batteri med kapacitet på 8,9 kWh. Och så den viktiga frågan… hur långt räcker det här? Jo, 42 km är den officiella siffran.

Interiören

Kias designfilosofi ligger mer på enkelhet och robust kvalitet än styling och moderna finesser. Själva interiören är identisk med den icke laddbara bilen och det enda som skvallrar om att det här är en laddhybrid är tre knappar. Den första är för att växla mellan rena el-läget och hybrid. Den andra är för att endast köra klimatanläggningen på förarsidan för att spara på energi. Slutligen så har även en knapp för laddschema satts in till vänster om ratten. Så att man kan välja om bilen ska ladda direkt eller börja vid en viss tidpunkt.

Insidan av en Kia Xceed PHEV. Kia tänker enkelhet när det kommer till design. Foto: Felix Björklund

Men även om laddhybriden inte bjuder på några specialeffekter så innebär det inte att bilen är spartansk. I den toppversion vi kör får man med väldigt mycket. Vi pratar om trådlös laddning, läderklädsel och ventilerad-, elmanövrerad förarstol. Därtill ingick även panoramaglastak och saker som elmanövrerad baklucka. Utrustning som för bara några år sedan var exklusiv för premiumklassen.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen ID.3 Max – ”Behaglig och levererar trygga resor”

Xceeden har kanske ett fränare utseende än vanliga Ceed, men tillägget av X:et och vad det innebär kommer med några kompromisser. Baktill innebär designen att utsikten kanske inte är strålande och även bagageutrymmet har skurits ner. Lägg till att det även ska ha med batterier i den här versionen och det innebär att lastmöjligheterna har kapats rejält. Istället för 426 liter får man bara in 291, och när det inte räcker blir det till att fälla sätena. Detta går att göra i 40/20/40 vilket förvisso är bra.

På vägen

Kia har sedan länge valt att adressera vanligt folk när det kommer till körkänsla. Nej – hård fjädring, sportigt tung styrning och motorer som ska varvas är inte den koreanska melodin.

Och nu när laddhybrider och elbilar har blivit mer vardagsmat och allt fler tillverkare erbjuder fler alternativ – har differentieringen börjat märkas. Kia har till exempel valt att inte kasta in kraftfulla motorer i sina laddhybrider – vilket snabbt gör sig påmint. Vid fullt gaspådrag känns bilen ganska seg och i vissa lägen, säg omkörning på motorväg, upplevs den orkeslös. Något som jag även kände av i Ceed-laddhybriden.

Fronten av en Kia Xceed PHEV. Foto: Felix Björklund

Men istället så får du en mogen och trygg upplevelse bakom ratten. I låga hastigheter känns bilen nätt, trots att den inte är så liten. Xceed är även lättplacerad och trygg, vilket lär uppskattas varje dag till skillnad från sportegenskaper som man kanske bara utnyttjar en gång i veckan.

Det här gäller även i låga hastigheter på eldrift. Om man lunkar på och plötsligt behöver komma iväg för att hinna med – så måste bensinaren assistera för annars händer inte mycket.

Så även om Xceed är ungdomligt och sportigt stylad så är det inte genom körglädje som man levererar detta.

När batteriet är slut och bilen går in i hybridläget så sker växlingen mellan el- och bensinmotorn väldigt snyggt. Men en brist enligt mig är att det inte finns något sätt att ställa bromskraftsåtervinningen. Bilen regenererar även väldigt lite om det inte är så att man går på bromspedalen. En sak jag även saknar är möjligheten att enkelt spara på batteriet. Om man ska köra en längre sträcka och vill förvissa sig om att ha batteri kvar för att kunna köra på el så saknas den funktionen.

Läs mer: Provkörning: Ford Kuga PHEV – ”Lovande på pappret, men...”

Kia har som jag ovan nämnde varit duktiga på att leverera på räckviddslöftet. Har de sagt att bilen ska ta sig 50 km så har kunder ofta klarat av att hamna i det häradet. Detta även innan den mer korrekta WLTP-körcykeln som gäller idag.

Och även i XCeed så är det förhållandevis lätt att tangera den specificerade räckvidden om 42 km på ett fulladdat batteri.

Summerat

Kia har satsat på vanligt folk när det gäller sina senare elektrifierade modeller. Och i fallet med vanliga Ceed så var laddhybriden ett balanserat alternativ. Men när det kommer till Xceed är jag inte lika övertygad.

Förvisso innebär laddhybriden och den lite tuffare framtoningen att Kia har ett alternativ att erbjuda tjänstebilister som inte vill ratta Volvo eller VW. Och om man inte har behov av stora fartresurser samt är noggrann med laddningen så kan det bli ett riktigt kostnadseffektivt bilägande. Det här gäller även för privatpersoner.

Fakta Kia Xceed PHEV

Pris: från 369 900 kr

Pris testbilen 406 800 kr

Privatleasing: från 3 795 kr/mån

Drivlina: 1,6 liters bensinmotor + elmaskin

Maxeffekt förbränningsmotor: 77,2 kW / 105 hästkrafter

Max vridmoment förbränningsmotor: 147 Nm

Maxeffekt elmaskin: 44,5 kW / 60,5 hästkrafter

Max vridmoment elmaskin: 170 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 11 sekunder

Toppfart: 188 km/h

Toppfart el: 120 km/h

Batterikapacitet: 8,9 kWh

Ombordladdare: 3,3 kW

Räckvidd på el (WLTP): 42 km

Officiell förbrukning: 0,17 liter/mil

Koldioxidutsläpp: 38 g/km

Bagageutrymme: 291 liter / 1 243 liter med fällda säten

Max släpvagnsvikt: 1 300 kg

Felix Björklund

Mer om: Kia Laddhybrider

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt